Logga in Chefakademin+
Mina sidor Logga in Logga ut Chefakademin+

Bra ledare förändrar världen

  • Annonsera
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice
  • Villkor och policy för
    personuppgiftsbehandling

Bra ledare förändrar världen

  • Innehåll från Chef
    • Artiklar och reportage
    • Nyhetsbrev
    • Senaste numret av Chef
    • Chef Webinar – med kunniga partners
    • Chefdagen
    • Ledarskapsscenen i Almedalen
    • Podd: Kvist & Fleur
  • Utbildning för ledare
    • Varför Chefakademin?
    • Ledarskapsutbildningar
    • Skräddarsydda utbildningar
    • Executive MBA
    • Utbildningsguiden – hitta rätt direkt
    • Chefakademin Talks – kostnadsfria webinar
  • Chefakademin+
    • Lyft ditt ledarskap med C+
    • Masterclass
    • Verktyg i vardagen
    • Ledarskapsbiblioteket
    • Ledarskapstest
    • Tidningsarkivet
    • Chef GPT – din chefsassistent i fickan

Etikett: Fast Company

ett öra och olika emojis och symboler som kuvert, hjärtan och pratbubblor.
Kommunikation

8 sätt: Kommunicera framgångsrikt på jobbet

Vilka knep finns det för chefer och medarbetare att kommunicera effektivt med varandra? Här är åtta smarta sätt på hur ni får det att fungera. Läs mer
Fredrik Kullberg och Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Omvärld

”Många har en ’glamouriserad bild’ av hemarbetet”

Välkommen till Chef Omvärld, en exklusiv månatliga omvärldsspaning – endast tillgänglig för dig som har Chefakademin+
chefskollaps
Ledarskap

Ny studie varnar: Snart kommer chefskollapsen

Chefer är på väg att duka under av all press enligt en ny undersökning. Men Gen Z vill inte ta över. Så – vad göra?
Ledarskap

5 beteenden för ett effektivt ledarskap

Att helt och fullt ta ansvar för det du gör och säger kan vara det viktigaste du gör som chef.
Arbetsmiljö

Därför är ”silent firing” det nya ”quiet quitting” – fast tvärtom

Hört talas om silent firing? Det är den nya arbetslivstrenden – driven av automatisering och AI.
Karriär

Kört fast på jobbet? Så går du vidare – 3 steg

Underskattad, övertrött, uttråkad – eller har du helt enkelt kört fast? Här är några tips på hur du går vidare.
Motivation

Lika men ändå olika – så motiveras Gen Z och Millennials på jobbet

Gen Z och Millennials skiljer sig särskilt på en punkt – i fråga om hur de bäst motiveras på arbetsplatsen. Så ska du agera som chef.
Hälsa

6 morgonvanor hos framgångsrika personer

Hur blir du ditt mest framgångsrika jag? Hemligheten stavas smarta morgonrutiner. Och du behöver inte vakna ultratidigt.
Ledarskap

Chef undersökning: 8 av 10 chefer positiva till kortare arbetstid

Kortare arbetstid lockar chefer. Det visar Chefs färska och högst aktuella undersökning.
Arbetsmiljö

5 exempel på toxiska chefer

Toxiska chefer kan förgifta en hel arbetsplats med sitt destruktiva ledarskap. Här är några varningstecken.
Konflikthantering

3 steg till hälsosamma jobbkonflikter

En arbetsplats helt utan konflikter kan vara lika förrädisk som en toxisk arbetsmiljö. Så hanterar du hälsosamma konflikter.
Personlig effektivitet

Därför är multitasking en dålig idé

Du kanske tror att du får mycket gjort genom att multitaska. Inget kunde vara mer fel.
Ledarskap

3 skäl: Därför ska du sluta vara snäll på jobbet

Chefen - sluta vara snäll på jobbet! Istället är det en annan egenskap du behöver framhäva. Här är vilken, och varför.
Motivation

5 chefsmisstag som saboterar arbetsglädjen

Chefer kan snuva medarbetarna på motivation och arbetsglädje. Här är fem vanliga misstag chefer gör.
Arbetsmiljö

6 värsta passiv-aggressiva mejlfraserna

Fått märkliga kommentarer i dina mejl på sistone? Vi listar de sex värsta fraserna.
Hälsa

Zzz … Därför behöver chefen anamma en sömnstrategi

Nackdelarna med usel nattsömn är så grava att chefer borde överväga att jobba med ”sömndoktorer”, menar forskare.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”LinkedIn har äntligen blivit coolt”

Här är nr 44 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Illustration - 3 säkra tecken på att det är dags att byta jobb
Karriär

3 tydliga tecken på att det är dags att byta jobb

Här är tre tydliga indikationer på att det verkligen är hög tid att kasta sig över en ny karriärutmaning.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”Länge leve manliga chefer… Eller?”

Här är 33 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Avbruten på jobbet. Bild: En man som håller upp armarna för att stoppa ett moln av pratbubblor.
Kommunikation

Avbruten på mötet? Säg ifrån – 5 tips

Avbruten mitt i en mening på mötet, nu igen? Här är fem tips du kan ta till.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”Nu kommer alla AI-tjänsterna på en och samma gång”

Nr 28 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”Någon, eller alla faktiskt, kommer bli riktigt besvikna på dig”

Nr 23 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”Tillvaron är en tävling i dysterhet”

Här är nr 21 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Chef Weekly

Chef Weekly med Calle Fleur: ”Så saboterar du bäst en organisation från insidan”

Här är nr 19 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Leda verksamhet

4 succésteg till flexibla arbetstider

Att införa en effektiv och framgångsrik flextidpolicy kräver jobb och engagemang. Så här gör du.
Kommunikation

Efter ”quiet quitting”: Nu kommer ”quiet firing” – att smygavskeda

Här är den nya arbetstrenden som är en fortsättning på ”quiet quitting”.
Fyrverkerier mot en mörk himmel.
Ledarskap

Topplistan: De 10 mest lästa artiklarna på chef.se 2021

Kan du ha missat några av guldkornen på chef.se? Spana in vår lista på årets mest lästa artiklar på sajten.

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Person som jobbar på distans som slutar på sitt jobb
Karriär

5 tecken på att din distansarbetare vill sluta

På distans är det som chef ännu svårare att uppfatta signaler på missnöje hos dina medarbetare. Här är fem tecken på att uppsägningen inte är långt borta.
Doftljus från designbyrån R/GA: "Room 12F.1 after a 6-hour workshop" och "Afternoon rush at the coffee bar".
Motivation

Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig

Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Två kvinnor som tar i hand efter en anställningsintervju
Karriär

5 frågor du kan imponera med på jobbintervjun

Intervjun har känts bra. Du har fått fram din kompetens på ett bra sätt och kanske till och med fått rekryteraren att skratta. Då kommer den avslutande delen.
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Karriär

4 tips för att hitta drömjobbet på Instagram

En färsk rapport från hr-analysföretaget Jobvite visar en uppseende­­väckande ökning för Instagram som rekryteringskanal.
oro, anpassningsstörning, psykologi
Hälsa

Lider du också av en anpassningsstörning?

Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Person på balkong som gör en jobbintervju online
Karriär

7 tips: Så lyckas du med den digitala jobbintervjun

Under coronapandemin har jobbintervjuer på distans fått ett rejält uppsving. Men hur gör man för att verkligen få fram sin kompetens i ett videomöte? Här är 7 tips – som tar dig närmare drömjobbet.
Personlig effektivitet

Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du

Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.
Hälsa

Pausgympan – viktigare än någonsin

Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.
4 budord: Så kan du göra konflikter nyttiga
Beslutsfattande

4 budord: Så blir konflikten en idéfabrik

Ånej, vad jobbigt med diametralt olika uppfattningar på jobbet! Eller? Med rätt ingångsvärden kan tvisten i själva verket ge upphov till välgrundade beslut och nya infallsvinklar.
Så skriver du ett bra cv år 2020.
Karriär

5 steg: Så skriver du ett vinnande cv

Att kort sammanfatta sina meriter på ett relevant sätt och samtidigt stå ut från mängden lite lagom mycket har alltid varit en konst. Nu kommer dessutom AI och algoritmer med i bilden på bred front.
Introverta chefer har många vinnande ledarskapskvalitéer.
Karriär

5 succéfaktorer – för introverta chefer

En framgångsrik ledare porträtteras ofta som en social kameleont som gärna står i centrum för jämnan. Men en introvert chef kan ha ovärderliga ledarskapskvalitéer. Såhär gör du det mesta av dem.
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.
De sämsta anledningarna till löneförhöjning
Karriär

De 3 sämsta skälen – när du vill ha högre lön

En löneförhöjning kan vara välförtjänt men ändå utebli. Till stor del handlar det om hur du tajmar dina anspråk – och inte minst hur du motiverar dem.
Karriär

5 råd: Så hindrar du rädslan från att sabotera karriären

Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential. Problemet är att bara 40 procent av företagen berättar för sina anställda om de är en HIPO eller ej.
Hälsa

Mikropauser bortom kaffekoppen – 5 tips

För många är ett kort break från skrivbordet synonymt med en kopp kaffe. Men det finns många goda anledningar till att ta pauser från jobbet. Här är fem tips på andra aktiviteter du kan ägna dig åt – och råd från Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall om hur du ska sitta vid datorn!
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Arbetsmiljö

Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne

Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – utan att du vet om det. Det visar ny forskning från Ohio University.
Bild på demonstrationståg med plakat med texten "There is no planet B"
Hållbarhet

Storföretagen: Därför strejkar vi

Greta Thunbergs strejkuppmaning har fått enormt genomslag internationellt. Storföretag som Google, Amazon och Ben & Jerry’s har nu på olika sätt meddelat att de kommer att delta i strejken.
Så leder du äldre kollegor.
Teamutveckling

6 tips: Så leder du ett team när du är yngst

Ålder är bara en siffra, och man blir inte äldre än man gör sig sägs det. Ändå kan det kännas svårt att leda äldre och mer erfarna medarbetare. Här är några tips för att lyckas.
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Så hanterar du en full inkorg efter semestern.
Beslutsfattande

Så tacklar du en överfull inkorg efter semestern

Du är tillbaka på kontoret och på glatt humör efter semestern – i tio minuter, innan du öppnat den proppfulla inkorgen. Håll tårarna borta och mejlen i schack med dessa tips.
Mobiolen är riktigt teknikstress-bov.
Arbetsmiljö

7 steg – så botar du teknikstress på jobbet

Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.
3 skäl till att sommaren är rätt tid att söka jobb.
Karriär

3 skäl: Därför ska du söka jobb under sommaren

Det är mitten av juli och de svenska företagen hänger upp stängt-skylten för klassisk industrisemester. Inte är det någon idé att leta nytt jobb nu? Jo – här är tre skäl.
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Hur kan man som introvert chef leda extroverta medarbetare? Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Personlig effektivitet

5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig

Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer. De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.
Chefboken · Rekrytering och karriär

Alan Webber: Tumregler

Som chefredaktör för Harvard Business Review och affärstidningen Fast Company har Alan Webber intervjuat hundra­tals kända ledare. Utifrån det han lärt sig av dem och egna erfarenheter, har han skrivit ner 52 tumregler för hur man lyckas. Som varför hög musik är bra för chefens mentala hälsa. Lyssna nu

Håll dig uppdaterad med våra nyhetsbrev!

Våra populära nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef och Chefakademin. Ledarskapsnytta och inspiration för dig som är chef, ledare och/eller HR. Missa inget - börja prenumerera idag! Det är helt kostnadsfritt.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev!

Genvägar

  • Artiklar och reportage
  • Ledarskapsutbildningar
  • Företagsanpassade utbildningar
  • Skaffa Chefakademin+

Kontakta oss

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice

Chefakademin i Stockholm AB
Sankt Eriksgatan 26, 4 tr
112 39 Stockholm
info@chefakademin.se

Copyright

Materialet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat.

Uppge källa, gärna med länk, vid citering.

Ansvarig utgivare: Calle Fleur