Zzz … Därför behöver chefen anamma en sömnstrategi

Lider du eller medarbetarna av sömnlöshet? Nackdelarna med usel nattsömn är så grava att chefer borde överväga att jobba med ”sömndoktorer”, menar forskare.

Hälsa
Publicerad

Det finns inget som är bra med att sova för lite. Dålig sömn minskar uppmärksamhetsförmågan, reaktionstiden och möjligheten att bearbeta ny information.

Amerikansk forskning visar att sex timmars sömn, eller mindre, under två veckor i sträck är lika illa som att vara uppe hela nätterna.

Till och med bara måttliga nivåer av trötthet orsakar en högre grad av funktionsnedsättning än alkoholförgiftning, enligt en artikel i Fast Company.

När Chef undersökte sömnvanorna hos svenska chefer i december fick vi likaledes alarmerande uppgifter till svar.

Så många som en av tre chefer, 34 procent, svarade att de ”ofta” sover dåligt om nätterna.

En femtedel av dem angav stor arbetsbörda som huvudorsak. Ännu fler, var fjärde chef, pekade på jobbrelaterad stress och oro som utlösande faktorer.

Till mycket stor del är det alltså jobbet, själva chefsuppdraget, som får cheferna att ligga sömnlösa om nätterna.

Resultatet aktualiserar än en gång frågan om chefers arbetsvillkor och förutsättningar, skrev reporter Sara Hammarkrantz.

Så, vad göra?

Dags att chefer börjar omfamna idén om en sömnstrategi, skriver sömnforskaren Dr Scott Kutscher och Day One-vd:n David Meadvin, författarna till ovan nämnda artikel i Fast Company.

Bland annat tar de upp exemplet med idrottare, som använder sig av sömndoktorer och vars jobb är att hjälpa atleterna maximera sin kapacitet med hjälp av att sömn.

Detsamma borde chefer göra, både för sig själva och för hela verksamheten, menar artikelförfattarna, och spår att utformandet av sömnstrategier är en trend i antågande.

Här behöver alltså chefen leda med gott exempel.

Lider du eller medarbetarna av sömnlöshet? Anlita en sömnspecialist, med andra ord.

Utvilade medarbetare, ja det gäller även dig som chef, är mer engagerade, fokuserade och positivt produktiva – och därmed mindre benägna att bli sjuka och utbrända.

Eller som Kutscher och Meadvin skriver: ”Better sleep is the ultimate productivity hack.”

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden