Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Chef Webinar

Chef arrangerar kostnadsfria webbinarier inom aktuella ledarskapsämnen, i samarbete med kunniga partners och experter. Samtalen modereras av Calle Fleur, chefredaktör på Chef. Välkommen att delta!

Chef Webinar i samarbete med CRM-Konsulterna

Bygg en organisation som lyckas med AI – en ledarskapsfråga

Först oroade vi oss över att AI skulle göra oss överflödiga på jobbet. Nu vet allt fler chefer att det inte är AI som kommer att ersätta oss, men däremot nya kollegor som förstår sig på AI och använder tekniken bättre. Men hur ska jag som ledare kunna rulla ut AI i min organisation innan jag ens vet hur jag använder det själv?

Många börjar i fel ände och skriver en AI-policy innan man ens har lagt den digitala grunden i organisationen. För AI är ingen genväg till digitalisering, och inte ett verktyg som står på egna ben – utan helt beroende av bra data. På det här webinaret går vi igenom de vanligaste misstagen som du ska undvika när du börjar med AI. Men framför allt kommer du att få med dig handfasta tips och verktyg för att komma igång på bästa sätt.

Hör hur Apollo jobbar med AI för att vässa sin kundresa och optimera innehållet i kommunikationen till kunderna, genom ett arbetssätt där IT jobbar tätt ihop med övriga verksamheten och hela företagskulturen uppmuntrar till att testa sig fram.

På plats i studion:

Calle Fleur, chefredaktör Chef, modererar Chef Webinar i samarbete med CRM-Konsulterna.

Fredrik ÅkermoCIO på Apollo, bidrar med värdefulla insikter och lärdomar från Apollos digitaliseringsresa, där man provar sig fram med nya arbetssätt tack vare AI och använder verktygen för att fatta värdefulla, datadrivna beslut.

Kathrine HogsethCEO på CRM-Konsulterna, ger sina bästa tips för att lyckas med både digitalisering och implementering av AI-tjänster, som både effektiviserar för den enskilde chefen och skapar affärsnytta för hela organisationen.

Peter Siljerud, talare, framtidsforskare och författare, bland annat till boken AI för offentlig sektor där han delger sin analys kring chefernas mognad i digitaliseringen – och ledarskapets viktigaste nycklar när det kommer till AI.

19 mars, 12.00-12.45

CRMK-Konsulterna logotyp
Webinaret presenteras i samarbete med CRM-Konsulterna.

Tidigare Chef Webinar:

Minska sjukfrånvaron – så jobbar du proaktivt som chef

Siffrorna ljuger inte. Sjukskrivningarna ökar. Aldrig tidigare har så många varit sjukskrivna på grund av stress. Samtidigt befinner vi oss i en lågkonjunktur med skenande mat- och elpriser och högre krav på att prestera, både på jobbet och privat. Budgetar stramas åt och det nya hybrida arbetslivet har medfört en stress av att jämt och ständigt vara tillgänglig. Vi har inte bara sjukfrånvaro – utan sjuknärvaro. 

Hur kan du som chef värna om dina medarbetares mående och hälsa? Vilka är enligt statistiken i den högsta riskzonen för att bli sjuka på jobbet? Hur undviker man stora kostnader för individ, företag och samhälle genom att förebygga sjukfrånvaro? Och vilka är de tidiga signalerna du som chef behöver ha koll på?

På plats i studion:

Calle Fleur, chefredaktör Chef, modererar Chef Webinar i samarbete med MedHelp. Webinaret går igenom inte bara siffrorna från myndigheter och undersökningar hos chefer om sjukskrivningar, utan ger även verktyg för jobba proaktivt med sjukfrånvaro och sjukskrivningar.

Anders Johrén, analytiker och utredare Nyckeltalsinstitutet, ger en bild över den hälsoekonomiska situationen i Sverige.

Milla Jonsson, expert inom arbets- och arbetsmiljörätt, ger värdefull fakta om hur våra lagar och regler ser ut. Hon pratar även om det moraliska ansvaret samt hur du upskillar dig på bästa sätt för att värna dina medarbetares mående och hälsa.

Lasse Roth, strategichef på MedHelp, berättar om deras rapport “Hälsodata visar vägen till en hållbar affär”. Vilket stöd upplever de 200 000 tillfrågade cheferna att de saknar idag? Vilka verktyg kan underlätta för chefer att kunna arbeta proaktivt med att minska sjukfrånvaro och sjukskrivningar? 

Webinaret presenterades i samarbete med MedHelp.

Bli Sveriges bästa arbetsplats – inspireras av företagen som lyckats

Hur bygger du en bra arbetsplats? Hur skapar du en kultur där alla, från receptionist till vd, är lika synliggjorda och viktiga för bolaget? Och varför är det viktigt att sträva mot att bli rankad som en av Sveriges bästa arbetsplatser?
 
Det är ingen slump att bolag med hög lönsamhet toppar listan med Sveriges bästa arbetsplatser. Ju bättre ni har det på jobbet, desto bättre kommer ni att prestera och få företaget att nå oanade höjder.

På plats i studion:

Maria Grudén, grundare av Great Place To Work, berättar hur du med fem viktiga byggstenar kan nå toppen på bara något år. 

Lisa Eriksson, Head of Internal Communications ,från mobiloperatören Tre berättar om resan mot att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser. 

Emma Calderon, Manager of Learning & Development, från företaget som toppar listan 2023 – Sopra Steria – som delar med sig av sina bästa tips.

Moderator: Calle Fleur, chefredaktör Chef och vice vd Chefakademin

Webinaret presenterades i samarbete med Great Place To Work.

Här vill talangerna stanna — hör företagen som lyckas 

I tider av kris och oro är det extra viktigt att dra rätt i reglagen. Att minska otymplig administration och frigöra tid för ledare att höja blicken och coacha medarbetare.

Vinsterna är uppenbara: engagerade medarbetare som trivs, stannar kvar och presterar på topp i lönsamma verksamheter med en tydlig riktning och framåtdrift.

Så varför blir det nu i spartider ofta tvärt om? 
Hur vänder vi det här? Hur frigör vi nödvändig ledarkraft – och använder den på allra bästa sätt?

Chefs chefredaktör Calle Fleur leder en diskussion om hur vi i kristider ger pressade chefer utrymme – att bli de lysande ledare vi verkligen behöver.

På plats i studion:

Maria Duni, Nordenchef på Personio

Ebba Hamilton, Chief of Staff på Outpost24

Kira Unger, CEO & Co-Founder på Pocketlaw 

Sandra Forsberg, CHRO på Nextory

Moderator: Calle Fleur, chefredaktör på Chef

Webinaret presenterades i samarbete med Personio.

Drömchefens 5 egenskaper – så gör du dem till dina

I en färsk undersökning som Novus gjort på uppdrag av Chef har knappt 1300 förvärvsarbetande beskrivit vilka egenskaper de önskar av sin chef. Under detta webinar diskuterar vi dessa egenskaper samt hur du själv kan agera för att göra dem till dina. Vi pratar också om hur chefen kan göra det livslånga lärandet till en vana för att utveckla sitt ledarskap.

Kan alla bli en drömchef? Hur vet man att man duger även om man känner sig som en bluff? På vilket sätt kan jag påbörja min resa mot att bli en bättre chef?

Webinaret ger dig:

  • Förståelse för vad dina medarbetare förväntar sig av dig
  • Tips på hur du prioriterar rätt och skaffar dig nya kunskaper
  • Handfasta råd om hur du kan ta ditt ledarskap från ”good to great”

På plats i studion:

Ida Ljungberg, HR- och arbetsrättsexpert, Simployer
Är det någon som vet hur du skapar en behållarkultur innan talangerna försvinner så är det Ida Ljungberg. Ida har ett brinnande intresse för medarbetarnas väl och ve och det goda ledarskapets betydelse för detta.

Pia Lanneberg, coach, utbildare, föreläsare
Med över tio års erfarenhet som vd på en nordisk pr-byrå och därefter som chefs- och varumärkesutvecklare har Pia unika insikter i vad som krävs för att chefen ska kunna ta sitt ledarskap till nästa nivå.

Moderator: Calle Fleur, chefredaktör Chef och vice vd Chefakademin

Webinaret presenterades i samarbete med Simployer.

Självledarskap – dra nytta av ledarskapets win-win-strategi

Att hjälpa medarbetarna att bättre leda sig själva frigör både tid och energi och är en förutsättning för att verksamheten ska utvecklas och för att personalen ska må bra. Dessutom blir ett ledarskap baserat på självledarskap och tillit mycket mer givande för dig som chef och ledare. 

Vad säger forskningen om självledarskap? Kan coaching vara en väg till bättre självledarskap bland medarbetarna? Hur kan självledarskap motverka skadlig stress och sjukskrivningar? 

 Webinaret ger dig:

  • Insikter om självledarskapets fördelar
  • Senaste forskningen om självledarskap
  • Nya metoder för att coacha medarbetarna att hitta sin inre motivation och bättre leda sig själva

På plats i studion:

  • Anna Bloth Karling, vd och grundare Zebrain
    Anna brinner för idén om att demokratisera mental styrka. Med Zebrain, Nordens första plattform för medarbetarutveckling baserat på coaching, har hon satt sin vision i verket.
  • Patrik Wild, vd för KnowIts managementkonsulter inom CFO-agendan
    Patrik är övertygad om att teamets styrka är nyckeln till framgång. Han vill därför utveckla individerna i teamet bland annat genom att göra coaching tillgängligt för dem och på så sätt ge dem möjlighet till utveckling både på jobbet och privat.
  • Paula Gullbing, coach, mental tränare och föreläsare
    Paula har har arbetat med att coacha individer och team i självledarskap och utveckling i 15 år, nationellt och internationellt. Hennes passion är att stödja och inspirera individer och team till äkta självledarskap och utveckling.
  • Moderator: Calle Fleur, chefredaktör Chef och vice vd Chefakademin

Webinaret presenterades i samarbete med Zebrain.

Intresserad av att bli samarbetspartner? Läs om våra lösningar och kontakta oss idag!

Fler webbinarier för ledare!

Chefakademin Talks

Vill du ha ännu mer ledarskapsnytta i webbinarieform? Missa inte Chefakademin Talks med Cissi Elwin, vd för Chefakademin.

Kolla in avsnitten!

Ledarskapsnytt från Chef

Ta del av nyheter, insikter och inspiration. Registrera ett konto gratis och läs Chefs artiklar online!