Arbetsmiljö
Här nedan hittar du alla våra senaste artiklar om arbetsmiljö. Som chef och arbetsgivare är du ansvarig för dina medarbetares arbetsmiljö. Det rymmer många olika delar: allt från stress, säkerhet på jobbet och att ha korrekt belysning.
Arbetsbelastning och särbehandling
Sjätte paragrafen i arbetsmiljöföreskrifterna som började gälla 2015 är en tydlig kunskapsparagraf – och innebär att arbetsgivaren ska tillse att chefer och arbetsledare har kunskaper om hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling samt hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning.
Som chef gäller det även här att upptäcka förändrade beteenden i tid. Har en medarbetare börjat slarva med leveranserna eller visar tecken på bristande motivation? Det kan vara en signal om för hög arbetsbelastning.
Säkerhet
Det går inte att underskatta vikten av bra ledarskap för en arbetsplats säkerhet. Forskning visar att ledarskapet till och med har visat sig viktigare än man tidigare trott för till exempel bygg- och anläggningsbranschen, där tusentals personer skadas på arbetet varje år.
Stress
Stress är ett av våra största arbetsmiljöproblem i dag. Som arbetsgivare ska du enligt Arbetsmiljöverket se till att de arbetsuppgifter och befogenheter som tilldelas arbetstagarna inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning.
Utmattningssyndrom kommer inte över en natt utan utvecklas under lång tid. Som chef kan du ha koll på medarbetarnas arbetsbelastning samt ha alla sinnen vidöppna för att se varningssignaler tidigt.
Belysning
”Med rätt ljus får du personal som både jobbar och mår bättre”, säger Per Nylén, docent i industriell arbetsmiljövetenskap och avdelningsdirektör på Arbetsmiljöverket. Han menar att det finns flera skäl till att ljus och belysning är en ledarskapsfråga.