12 orsaker till att du inte kan koncentrera dig

Vårt fokus är stulet! Det upptäckte den brittiske bästsäljande författaren Johann Hari, efter över 200 intervjuer med ledande forskare om vår försämrade koncentrationsförmåga. Resultatet finns att läsa i en ny bok.

Psykologi
Publicerad

Har du på allvar funderat över att det blivit svårare att koncentrera sig och hålla fokus längre stunder?

Att allt plingande, alla push-notiser, alla inkommande mejl ständigt distraherar dig från att göra det du tänkt göra. 

Kanske anklagar du dig själv för att du inte anstränger dig tillräckligt hårt för att utestänga allt som pockar på din uppmärksamhet? 

Den bästsäljande brittiske författaren Johann Hari upptäckte att han hade svårare och svårare att hålla koncentrationen, till och med när han gjorde saker som han älskade – som till exempel att läsa böcker. 

Han trodde att det var honom det var fel på. Att han inte hade tillräckligt med viljestyrka att stå emot alla distraktioner.

Johann Hari: Foto: Simon Emmett

Men när han började undersöka fenomenet såg han att detta drabbar de flesta av oss och i allt större utsträckning.

I dag kan en kontorsarbetare i genomsnitt bara fokusera på en och samma uppgift i tre minuter, berättar han.

För varje barn som identifierades med koncentrationsproblem för 40 år sedan, befinner sig nu 100 barn i samma position.

Johann Hari har gjort mer än 200 intervjuer med ledande forskare för att ta reda på varför detta händer och vad vi kan göra åt det.

Resultatet finns att läsa i boken Stulet fokus – så har vi blivit bestulna på förmågan att koncentrera oss.

”Jag upptäckte att det finns tolv olika krafter, som forskarna har identifierat, som stjäl vår förmåga att fokusera och tänka på djupet”, säger Johann Hari i en tidigare intervju, som han hänvisar till när Chef kontaktar honom.

Han ger för tillfället inte några intervjuer.

”Självkontroll i all ära, men du har tusentals ingenjörer på andra sidan skärmen som jobbar emot dig.”

Men han kom också att förstå att vi inte kan lösa detta problem på en individuell nivå, även om han tipsar om vad vi personligen kan göra.

Det behöver lösas på strukturell nivå, menar han, eftersom han ser alltför många bolag som tjänar pengar på att stjäla människors uppmärksamhet.

Enligt honom måste vi därför organisera oss för att åstadkomma en förändring, innan det på allvar förstör vår förmåga till problemlösning och kreativt tänkande.

”Tänk på allt du är stolt över att ha åstadkommit. Oavsett vad det gäller har det krävt ett stort mått av bibehållet fokus och koncentration. Om din förmåga att fokusera bryts ner kommer din förmåga till problemlösning att gå förlorad. Och din förmåga att nå dina mål kommer att omintetgöras. När din förmåga att hålla fokus kollapsar, kommer du att känna dig dålig, för att det gör dig mindre kompetent. En uppmärksamhetskris producerar i sin tur en kris i oro och depression”, berättar Johann Hari.

En av de tolv orsakerna till det stulna fokuset är ett högre tempo och mer växlande mellan arbetsuppgifterna. 

Hjärnforskare konstaterar att vår hjärna bara har förmågan att medvetet producera en eller två tankar i taget. Vår kognitiva förmåga är begränsad.

Trots det tror vi att vi kan göra flera olika saker, som att skriva på en viktig dragning samtidigt som vi blir avbrutna av inkommande mejl.

Det hjärnan gör då är att bolla vårt fokus mellan de olika uppgifterna.

Utöver att det tar 23 minuter att komma tillbaka till samma koncentrationsnivå som innan vi blev avbrutna, blir vi mindre kompetenta, gör fler misstag, kommer ihåg mindre av det vi ville säga och blir mindre kreativa. 

En studie visar att teknisk distraktion, att få mejl och telefonsamtal, ledde till att testpersonernas IQ minskade med tio punkter.

Det är två gånger den påverkan som cannabisrökning har på IQ, konstaterar Johann Hari. 

Det finns två sätt att tackla de tolv orsakerna till vårt stulna fokus; försvar och anfall.

”Om din förmåga att fokusera bryts ner, kommer din förmåga till problemlösning att gå förlorad.”

Johann Hari tipsar om det vi själva kan göra, som att installera programvaran Freedom på din dator, som låser möjligheten att gå ut på nätet under en angiven tidsperiod, och K-Safe som är en tidsinställd plastlåda där du kan låsa in din telefon.

Själv sätter han sig aldrig för att skriva eller ens se en film utan att låsa in sin telefon. 

”Men”, säger han, ”det räcker inte. Vi måste ge oss på de bolag som satt i system att stjäla vårt fokus. I Silicon Valley finns bolag som tjänar pengar för varje minut som vi skrollar på nätet. De smartaste ingenjörerna i världen övervakar varje steg vi tar för att lära sig hur vi tänker och säljer informationen till annonsörer. De lägger all sin kraft på hur de ska kunna få oss att lämna det vi gör för att ägna tid på deras sajter. Så självkontroll i all ära, men du har tusentals ingenjörer på andra sidan skärmen som jobbar emot dig.”

I april 2020 ägnade genomsnittsamerikanen 13 timmar om dagen åt att titta på en skärm. 

Johann Hari föreslår bland annat att vi ska förbjuda vad han kallar för ”övervakningskapitalismen”, eftersom människor som utsätts för det inte kan fokusera, och att vi ska införa fyradagars arbetsvecka med bibehållen lön för att människor som är kroniskt utmattade inte kan koncentrera sig. 

Det kan låta som utopier, men han ger i boken konkreta förslag på hur detta ska gå till och pekar på exempel där vi tidigare har klarat av stora förändringar.

Han avslutar boken med att uppmuntra till ett uppmärksamhetsuppror.

12 orsaker till allt sämre koncentrationsförmåga

1. Ett högre tempo och mer växlande mellan uppgifter. En genomsnittlig vd på ett av de 500 företag med högst omsättning i USA får bara 28 oavbrutna minuter om dagen, enligt boken.

2. Förlamningen av vårt flow. Fragmentering får oss att känna oss mindre, ytligare och argare. Flow får oss att känna oss större, djupare och lugnare.

3. Ökning av fysisk och mental utmattning.

4. Vi sträckläser allt mindre.

5. Våra tankar får inte längre vandra. Att ge sig tid till att dagdrömma och tomglo ger hjärnan nödvändig vila för att bli kreativ.

6. Ökningen av teknik som spårar och manipulerar oss.

7. Uppkomsten av så kallad grym optimism. Det vill säga, att man tror att man med enkla steg kan lösa komplicerade saker.

8. Ökningen av stress och hur den utlöser vaksamhet.

9. Våra försämrade matvanor.

10. Ökningen av föroreningar. 

11. Ökningen av adhd och hur vi hanterar detta.

12. Begränsningen av våra barn, till exempel avsaknad av fri lek.

Källa: Boken Stulet fokus – så har vi blivit bestulna på förmågan att koncentrera oss, av Johann Hari.

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden