
It-cheferna jobbar över 250 timmar per år
Sex hela arbetsveckor, lika mycket som en hel semester. It-cheferna på privata företag har 250 övertidstimmar per år. En tuff verklighet då det ställs allt högre krav på säkerheten. Kantar Sifos undersökning gjord i samarbete med GlobalConnect visar att it-cheferna som inte sitter i ledningsgrupper är värst drabbade.

Dålig arbetsmiljö utan rättslig påföljd
De arbetsrättsliga kraven kring den psykosociala arbetsmiljön har inte hängt med i utvecklingen. Än så länge finns det bara domar för olyckor, och inga för arbetssjukdomar. Det konstaterar forskaren Johan Holm i en avhandling.

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Forskning: Därför lär du dig mer av att misslyckas
En stark positivitetskultur är för många organisationer en självklarhet. Men hyllandet av framgång kan stå i vägen för innovation, menar två forskare som pekar på misslyckanden som en bättre källa till lärande.

Detta stör vi oss på mest hos kollegan
Mänskliga relationer är svårt, och friktionsytorna på en arbetsplats kan innebära närmast oändliga möjligheter till irritation. Men det är varken onödiga mejl, kvarglömda kaffekoppar eller högljutt telefonerande som orsakar det värsta skavet kontorskolleger emellan, visar en undersökning från Blocket Jobb.

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Chefer och anställda oeniga om hybridjobb
Delar du och dina anställda samma syn på hur fördelningen av arbete på kontoret och annan plats ska se ut? En ny rapport från Microsoft visar att majoritet av de anställda föredrar den flexibilitet som följer med hybridarbetet men bland 50 procent av cheferna planeras det för en återgång till kontoren på heltid i takt med att covid–pandemin klingar av.

Ljuden som ska locka tillbaka medarbetarna
Hur ska kontoret bli den mer attraktiva arbetsmiljön för medarbetarna när flexibiliteten bjuder på fler valmöjligheter? I arbetet att locka tillbaka personalen till kontoret använder sig nu amerikanska företag från insikter som kommer från tidigare forskning: att rätt nivå av ljud kan förbättra arbetsprestationen.

Gör ditt team redo för höstens utmaningar

Kreativa medarbetare på utomhuskonferens
Kan du tänka dig att hålla nästa konferens utomhus? Postpandemin för med sig nya idéer och en önskan om att få vistas mer ute i friska luften.

Det här bör chefen se upp med postpandemi
Normer, kultur, samarbete och ledarskap – inget är längre som förr på arbetsplatserna postpandemin. Organisationsprofessorn Stefan Sveningsson varnar för tre risker som chefer och ledare omgående bör hantera.

Hövlighet en nyckel till framgång
Ohövligt beteende på jobbet blir lätt en ond cirkel och är farligare än du tror. Hälsan, produktiviteten och hela organisationen kommer lätt i gungning om de asociala beteendena får härja fritt, visar forskning från bland annat Sverige. Den goda nyheten är att även hövlighet smittar och att du som chef kan bryta mönstret om du identifierar ohövlighet. Nedan hittar du verktygen!

4 sorters stöd du som chef behöver från din arbetsgivare

Rektorn från skolan i Trollhättan om tiden efter skolattacken
Ännu en skolattack med grovt och dödligt våld, denna gång i Malmö. Djeno Mahic, som var rektor i Kronans skola i Trollhättan när flera personer mördades, ger sin syn på hur man går vidare som skolledare.

3 sätt att hylla medarbetarna inför semestern

Ny rapport: Hellre kunna jobba från valfri plats än en befordran
IT-företaget Ivantis årliga rapport slår fast att de anställdas prioriteringar fortsätter att förändras. 71 procent av de tillfrågade i Sverige svarar att de hellre tar möjligheten att arbeta varifrån de vill än att få en befordran. Men den uppskattade flexibiliteten efter pandemin är ett tveeggat svärd – gällande distansarbete svarar tio procent att de upplever en negativ effekt på den mentala hälsan.

5 skäl att konferera i Schweiz
Mest lästa

Därför är passiva chefer skadliga
Forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

7 tillfällen du ska säga upp dig – första dagen

5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

8 sätt: Så hanterar du en narcissist
Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.