Logga in Chefakademin+
Mina sidor Logga in Logga ut Chefakademin+

Bra ledare förändrar världen

  • Annonsera
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice
  • Villkor och policy för
    personuppgiftsbehandling

Bra ledare förändrar världen

  • Innehåll från Chef
    • Artiklar och reportage
    • Nyhetsbrev
    • Senaste numret av Chef
    • Chef Webinar – med kunniga partners
    • Chefdagen
    • Ledarskapsscenen i Almedalen
    • Podd: Kvist & Fleur
  • Utbildning för ledare
    • Varför Chefakademin?
    • Ledarskapsutbildningar
    • Skräddarsydda utbildningar
    • Executive MBA
    • Utbildningsguiden – hitta rätt direkt
    • Chefakademin Talks – kostnadsfria webinar
  • Chefakademin+
    • Lyft ditt ledarskap med C+
    • Masterclass
    • Verktyg i vardagen
    • Ledarskapsbiblioteket
    • Ledarskapstest
    • Tidningsarkivet
    • Chef GPT – din chefsassistent i fickan
  • Utbildningar
  • Webinar
  • Nyhetsbrev
  • Skaffa C+
  • Chefdagen 2025

Kommunikation

Att kommunicera är kanske den viktigaste aspekten av att leda andra. Som chef behöver du kunna göra mål och visioner begripliga för medarbetarna, ge feedback på utfört arbete, genomföra svåra samtal, lösa konflikter, bygga teamkänsla och inspirera till goda resultat. På denna sida hittar du Chefs senaste artiklar om kommunikation och ledarskap.

ett öra och olika emojis och symboler som kuvert, hjärtan och pratbubblor.
Kommunikation

8 sätt: Kommunicera framgångsrikt på jobbet

Vilka knep finns det för chefer och medarbetare att kommunicera effektivt med varandra? Här är åtta smarta sätt på hur ni får det att fungera. Läs mer
T.V.: Björn Hedensjö. Foto: Sören Vilks. Collage: Anna Harvard
Ledarskap

Chefens värsta egenskaper – enligt medarbetarna

Vilka är chefens sämsta karaktärsdrag? Nu ger en ny undersökning bland medarbetare svar på frågan.
Kommunikation

Dålig internkommunikation leder till uppsägningar

Regelbunden kommunikation med medarbetarna är avgörande för personalförsörjningen – visar en ny studie.
Kommunikation

Så får du genomslag på LinkedIn

Fler chefer än någonsin är aktiva på LinkedIn. Så – hur skriver du ett inlägg som får genomslag? LinkedIn:s Nordenchef Lisa Gunnarsson tipsar.
Kommunikation

Tremeterspresenten – så inför du snällare organisationer

Poeten, författaren och föreläsaren Bob Hansson har i mer än sex års tid fördjupat sig i forskning om snällhet. Nu kommer hans nya bok.
Ledarskap

För proffsig som chef? ”Känsloreglering viktig förmåga”

Chefen kan skapa bättre arbetsmiljö och kvalitet genom att vara mer professionell i sin roll. Organisationskonsulten Anna Tufvesson reder ut.
Arbetsmiljö

Mötesbingo? Därför är dina möten viktigare än du tror 

Älskar du möten? Om inte, är det kanske dags att ändra attityd.
Kommunikation

Har du ”skin on the nose”? Se upp för svengelska språkmissar!

Kommunicera rätt. Så här undviker du svengelska språkfällor och missförstånd i arbetslivet.
Arbetsmiljö

Kasam – så stärker du känslan av sammanhang

Har du koll på kasam på jobbet? Det här är vad kasam handlar om – och så gör du som chef.
Ledarskap

Sommarpratare 2024 – här är årets alla chefer och ledare

Äntligen! Nu har årets sommarpratare presenterats. Här är 25 spännande chefer och ledare som tar plats i etern.
Kommunikation

”Chefen – gör skillnad genom att vara tydlig”  

Kommunikationsexperten Eva Cohen: Internkommunikation är avgörande för att få med sig medarbetarna.
Arbetsmiljö

Kärlek på jobbet: ”Naivt att tro att chefen kan vara objektiv”

Vad händer när kärleken slår till mellan två av dina medarbetare? Och hur bör du som chef agera om det är du själv som blir kär i en kollega?
Krisledarskap

Så bygger du ett förlåtande arbetsklimat

I tider av stress i organisationen är riskerna för konflikt större än annars. När sa du förlåt på jobbet senast?
Ledarskap

Kåthet och champagnebrus – hur utlämnande får en chef vara?

Till vardags är hon kommunikationschef. På fritiden skriver Ida Strutt utlämnande texter om lust och längtan.
Kommunikation

”Du får aldrig förlora humöret när du förhandlar”

Viveca Sten: Chefer förhandlar oavbrutet! Och det är något du blir bra på genom övning. Inte något du föds med.
Kommunikation

Årets nyord inom ledarskap 2023

Året som gått har bjudit på ett stort gäng nya och kreativa ord som berör det du som chef gör allra mest; leder och arbetar.
Ledarskap

Psykologen: ”En tydlig chef är lättare att tycka om”

Forskning visar att omtyckta ledare uppfattas som skickligare, skriver psykologen Björn Hedensjö i sin nya bok.
Kommunikation

10 bästa vd-talarna – enligt AI

Vilka nordiska företagsledare är bäst på att tala och övertyga? Nu har ett AI-verktyg sagt sitt.
Avbruten på jobbet. Bild: En man som håller upp armarna för att stoppa ett moln av pratbubblor.
Kommunikation

Avbruten på mötet? Säg ifrån – 5 tips

Avbruten mitt i en mening på mötet, nu igen? Här är fem tips du kan ta till.
Många chefer bävar inför lönesättningen. Illustration: Anna Harvard
Kommunikation

Chefs undersökning: Cheferna fasar för lönesamtal

Lågkonjunktur och inflation gör lönerörelsen till ”en mardröm”, enligt Chefs undersökning.
Kommunikation

Lönesamtal – så bemöter du som chef 7 kniviga vädjanden

Oavsett varför medarbetare kräver högre lön kan du bemöta dem med en princip: Prestationen styr lönen.
Calle Fleur och Lotta Byqvist.
Kommunikation

Premiär för Chef Content

Chef har fått en egen contentavdelning. ”Vi märker redan av ett stort intresse”, säger Calle Fleur, chefredaktör.
En grupp personer som ler och applåderar.
Kommunikation

Fånga publiken med ett wow! – 7 tips från experten

Den före detta läraren Micke Hermansson har länge fått äntra näringslivets stora scener. Nu bjuder han på sina bästa retoriktips.
Kommunikation

Årets nyord inom ledarskap 2022

Här är hela listan på samtliga 11 sammansatta och härligt innovativa nyord från året.
Kommunikation

Studie: Därför har chefen samarbetsproblem

Det är inte ovanligt att framgångsrika ledare som har fått slå sig fram har svårt att samarbeta med andra.
Kommunikation

5 tips på hur du förbättrar relationerna på jobbet

Psykologen Katarina Blom: Goda relationer är en av de starkaste faktorerna bakom välbefinnande.
Kommunikation

”Jag har upptäckt musikens kraft att påverka”

Som chef har Andreas Rosén hjälpt tusentals barn från utsatta områden att nå sin fulla potential genom den klassiska musiken.
Kommunikation

Fastighetsmogulen Ilija Batljan: ”Jag är multihandikappad” 

Hård kritik och en aktiekurs som störtdyker. Omstridde fastighetsmogulen Ilija Batljan medger att han låter sig påverkas.
Kommunikation

Efter ”quiet quitting”: Nu kommer ”quiet firing” – att smygavskeda

Här är den nya arbetstrenden som är en fortsättning på ”quiet quitting”.
Kommunikation

Peppa medarbetarna – 7 tips som ökar engagemanget

Ökat engagemang när chefer ger uppskattning till personalen. Så gör du som chef för att få bäst effekt.
Leda teamet

Politiskt vakuum – så ska du agera som chef

Hur påverkar nuvarande stilleståndet dig som chef? Och hur ska du som chef agera mot dina medarbetare i tider av både vakuum och förändring? Chef reder ut.
Kommunikation

Därför är härskartekniker oundvikliga

Det är svårare att definiera innebörden av begreppet härskartekniker idag än när det kom på 1970-talet. Då var det ett uttryck för kvinnors underordning – idag en del av ett passionerat maktspel.
Kommunikation

Val 2022: Härskarteknikerna vi minns i svensk politik 

Valdagen närmar sig och den politiska temperaturen skruvas upp. Vilka härskartekniker kan vi förvänta oss från partiledarna den här gången? Klart är att våra toppolitiker knappast lär avstå från försöken att förminska och förvirra sina motståndare i årets valrörelse heller.
Kommunikation

”Ämnet verkar träffa en nerv” ­– Chefs reporter om sin nya floskelordbok

Hallå där Fredrik Kullberg, reporter på Chef som precis har gett ut sin sjunde bok, “Svensk floskelordbok – managementjargong, politiska plattityder, värdegrundsbabbel”, på Karneval förlag...
Kvinna som pustar ut på arbetsplatsen
Kommunikation

Ny studie om tuff jargong på jobbet

Vad får man egentligen säga på jobbet? Arbetsplatsjargong finns överallt, på byggen och i gruvor såväl som på tech-företag och inom vården. Ibland går det överstyr. I en studie om svenska gruvarbetare från Malmö universitet slås det fast att den tuffa jargongen inte behöver vara en nackdel. ”En del kvinnliga gruvarbetare kunde höja sin status genom att vara rapp i käften och ge tillbaka med samma mynt”, säger  forskaren Lisa Ringblom.  

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Kommunikation

Elaine Eksvärd: ”Varje arbetsplats borde ha digitala spelregler” 

Retorikexperten Elaine Eksvärd tipsar om retorik på jobbet och i alla vardagens sammanhang i Snacka snyggare: Den stora boken om vardagsretorik. Det är en bok man kan ha nytta av både som chef och medarbetare.

Kommunikation

4 knep – slipa på berättartekniken och få andra att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Jobba på din berättarteknik och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.

Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.

Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.
Kommunikation

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.
Kommunikation

Våga bråka – och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i sin bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Lär dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska forskare ta reda på.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande meningarna.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.

Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Niclas Sigholm
Kommunikation

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” och ”det nya normala” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning
Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

3 smarta tips: Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Chefboken · Kommunikation

”Alltid relevant”, Ann Hellenius och Per Mosseby

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? Gamla sanningar inom ledarskap håller inte längre i dagens rekordsnabba utveckling. Här guidar digitaliseringsexperterna Ann Hellenius och Per Mosseby dig som chef till vad som krävs för att förbli relevant. Lyssna nu
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Kommunikation

”Oj då, var kameran på…?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar vårt land, vårt samhälle och oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsminister Stefan Löfven i sitt tal till nationen på söndagskvällen. Ett uttryck för att det är centralt för ledare i kristider att vara en trygg punkt. Chef ringde upp tre chefer i olika branscher för att fråga hur de agerar gentemot medarbetarna.
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.
Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nu startar vi diskussionsforum för alla chefer och ledare i Sverige

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.
Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.
Kommunikation

7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops och skapandet av affärsplaner. Här är de digitala verktyg du behöver för att lyckas.
Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin
Kommunikation

Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Från och med i morgon kommer alla medarbetare på Linkedin i Stockholm att jobba hemifrån på grund av coronakrisen. Här är Nordenchefen Lisa Gunnarssons 8 bästa tips för distansjobb och virtuella möten. 
Kommunikation

9 frågor att ställa på minglet som är bättre än: ”Hur är läget?”

Att vara bra på att mingla är en konstform. Därför kan det vara bra att ha några frågor i bakfickan som bjuder in till ett intressant samtal.
Kommunikation

Karin Zingmark: ”Bjud in medarbetarna på förändringsresan”

I Maxa modet skriver Karin Zingmark om hur tillit och öppen kommunikation skapar mod och framgång i förändringsledarskapet.
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst”

Tre saker gör att lilla Sverige kan slå världslag i fotboll. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
Kommunikation

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Kommunikation

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
Kommunikation

Måste lönesamtalet hållas en gång per år?

Lönesamtal en gång per år känns lite gammaldags. Måste det vara så? Nej, inte alls, enligt Chefs löneexpert Peder Bertilsson.
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt" och "tack för din idé, vi marinerar den" – vad menas egentligen med det? I sin senaste krönika samlar Cissi Elwin redaktionens värsta ledarskapsfloskler – och vad de egentligen betyder...
Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Kommunikation

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare? 
Kommunikation

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Kommunikation

Forbes list-miss: En kvinna – 99 män

En kvinna – och 99 män. Så såg affärsmagasinet Forbes lista över årets mest innovativa ledare ut när den presenterades i förra veckan. Sedan dess har debattens vågor slagit höga.
Charlotte WWeibe, HR-direktör på TUI, och roboten Pepper.
Kommunikation

Här lär sig alla AI – och roboten Pepper hjälper till 

Resebolaget TUI går på offensiven digitalt, och en av satsningarna är att alla ska lära sig AI, oavsett vad man jobbar med. 
Lockad att stanna kvar på jobbet under falska premisser? Du kan ha blivit brödsmulad!
Kommunikation

Så vet du om din chef brödsmular dig

Lovar din chef runt men håller tunt? Vill du egentligen sluta på ditt jobb, men stannar kvar på grund av vaga löften om belöningar som sedan aldrig dyker upp? Se upp – du kan ha blivit brödsmulad.

Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Kommunikation

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Kommunikation

Studie: Så bör du agera när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen – riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Hur kan man som introvert chef leda extroverta medarbetare? Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
Kommunikation

5 frågor till experten: ”Vi kommer få se hårdare GDPR-kontroller”

Ett år har gått sedan den europeiska Dataskyddsförordningen, GDPR, ersatte den tidigare Personuppgiftslagen. Chefs dataskyddsexpert Caroline Olstedt Carlström utvärderar den nya lagen såhär långt - och konstaterar att arbetet med GDPR är långt ifrån över.
Kommunikation

7 saker bara dåliga chefer säger till sina anställda: ”Jag bestämmer…”

Kommunicera med medarbetarna – ett av chefens största utmaningar. Här är några fallgropar som du inte vill gå i.
Kommunikation

5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Scen som scen. Ståuppkomiker kan med sin närvaro och förberedelse hjälpa chefer att bli tryggare i rampljuset.

Håll dig uppdaterad med våra nyhetsbrev!

Våra populära nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef och Chefakademin. Ledarskapsnytta och inspiration för dig som är chef, ledare och/eller HR. Missa inget - börja prenumerera idag! Det är helt kostnadsfritt.

Ja tack, jag vill ha nyhetsbrev!

Genvägar

  • Artiklar och reportage
  • Ledarskapsutbildningar
  • Företagsanpassade utbildningar
  • Skaffa Chefakademin+

Kontakta oss

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice

Chefakademin i Stockholm AB
Sankt Eriksgatan 26, 4 tr
112 39 Stockholm
info@chefakademin.se

Copyright

Materialet på denna webbplats är upphovsrättsskyddat.

Uppge källa, gärna med länk, vid citering.

Ansvarig utgivare: Calle Fleur

20% på vårens utbildningsstarter

Ta ledarskapet till nästa nivå i vår! Just nu får du 20 % rabatt på utbildningarna Ny som chef, Leda utan att vara chef, UGL, AI för chefer och ledare och Executive MBA – välj det spår som bäst tar dig och din organisation framåt.

Till erbjudandet