Ledarskap 5 beteenden för ett effektivt ledarskap Att helt och fullt ta ansvar för det du gör och säger kan vara det viktigaste du gör som chef. Läs mer
Arbetsmiljö Därför är ”silent firing” det nya ”quiet quitting” – fast tvärtom Hört talas om silent firing? Det är den nya arbetslivstrenden – driven av automatisering och AI.
Karriär Kört fast på jobbet? Så går du vidare – 3 steg Underskattad, övertrött, uttråkad – eller har du helt enkelt kört fast? Här är några tips på hur du går vidare.
Motivation Lika men ändå olika – så motiveras Gen Z och Millennials på jobbet Gen Z och Millennials skiljer sig särskilt på en punkt – i fråga om hur de bäst motiveras på arbetsplatsen. Så ska du agera som chef.
Hälsa 6 morgonvanor hos framgångsrika personer Hur blir du ditt mest framgångsrika jag? Hemligheten stavas smarta morgonrutiner. Och du behöver inte vakna ultratidigt.
Ledarskap Chef undersökning: 8 av 10 chefer positiva till kortare arbetstid Kortare arbetstid lockar chefer. Det visar Chefs färska och högst aktuella undersökning.
Arbetsmiljö 5 exempel på toxiska chefer Toxiska chefer kan förgifta en hel arbetsplats med sitt destruktiva ledarskap. Här är några varningstecken.
Konflikthantering 3 steg till hälsosamma jobbkonflikter En arbetsplats helt utan konflikter kan vara lika förrädisk som en toxisk arbetsmiljö. Så hanterar du hälsosamma konflikter.
Personlig effektivitet Därför är multitasking en dålig idé Du kanske tror att du får mycket gjort genom att multitaska. Inget kunde vara mer fel.
Ledarskap 3 skäl: Därför ska du sluta vara snäll på jobbet Chefen - sluta vara snäll på jobbet! Istället är det en annan egenskap du behöver framhäva. Här är vilken, och varför.
Motivation 5 chefsmisstag som saboterar arbetsglädjen Chefer kan snuva medarbetarna på motivation och arbetsglädje. Här är fem vanliga misstag chefer gör.
Arbetsmiljö 6 värsta passiv-aggressiva mejlfraserna Fått märkliga kommentarer i dina mejl på sistone? Vi listar de sex värsta fraserna.
Hälsa Zzz … Därför behöver chefen anamma en sömnstrategi Nackdelarna med usel nattsömn är så grava att chefer borde överväga att jobba med ”sömndoktorer”, menar forskare.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”LinkedIn har äntligen blivit coolt” Här är nr 44 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Karriär 3 tydliga tecken på att det är dags att byta jobb Här är tre tydliga indikationer på att det verkligen är hög tid att kasta sig över en ny karriärutmaning.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”Länge leve manliga chefer… Eller?” Här är 33 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Kommunikation Avbruten på mötet? Säg ifrån – 5 tips Avbruten mitt i en mening på mötet, nu igen? Här är fem tips du kan ta till.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”Nu kommer alla AI-tjänsterna på en och samma gång” Nr 28 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”Någon, eller alla faktiskt, kommer bli riktigt besvikna på dig” Nr 23 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”Tillvaron är en tävling i dysterhet” Här är nr 21 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Chef Weekly Chef Weekly med Calle Fleur: ”Så saboterar du bäst en organisation från insidan” Här är nr 19 av Chef Weekly – en omvärldsspaning från Chef där chefredaktör Calle Fleur går igenom veckans hetaste händelser.
Leda verksamhet 4 succésteg till flexibla arbetstider Att införa en effektiv och framgångsrik flextidpolicy kräver jobb och engagemang. Så här gör du.
Kommunikation Efter ”quiet quitting”: Nu kommer ”quiet firing” – att smygavskeda Här är den nya arbetstrenden som är en fortsättning på ”quiet quitting”.
Ledarskap Topplistan: De 10 mest lästa artiklarna på chef.se 2021 Kan du ha missat några av guldkornen på chef.se? Spana in vår lista på årets mest lästa artiklar på sajten.
Motivation Testet som avslöjar din kreativa potential Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?
Karriär 5 tecken på att din distansarbetare vill sluta På distans är det som chef ännu svårare att uppfatta signaler på missnöje hos dina medarbetare. Här är fem tecken på att uppsägningen inte är långt borta.
Motivation Saknar du doften av varm skrivare och kontor? De här doftljusen är för dig Ett syrefattigt grupprum efter en lång workshop, eller en bunt papper som fortfarande är varm efter utskriften – det är två av dofterna i den nya doftljuskollektionen som får oss att minnas kontoren.
Karriär 5 frågor du kan imponera med på jobbintervjun Intervjun har känts bra. Du har fått fram din kompetens på ett bra sätt och kanske till och med fått rekryteraren att skratta. Då kommer den avslutande delen.
Personlig effektivitet Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Personlig effektivitet 7 steg – så programmerar du din hjärna för succé Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Personlig effektivitet Så lång är den optimala jobbpausen Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa.
Hälsa Planera tiden – som Serena Williams Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Karriär 4 tips för att hitta drömjobbet på Instagram En färsk rapport från hr-analysföretaget Jobvite visar en uppseendeväckande ökning för Instagram som rekryteringskanal.
Hälsa Lider du också av en anpassningsstörning? Efter en kris, som en pandemi, kan det komma en psykologisk reaktion i form av förstärkt oro, ångest och depression. Det händer så ofta att den fått ett eget namn – anpassningsstörning. Så här hjälper du dig själv och dina medarbetare att hantera den.
Karriär 7 tips: Så lyckas du med den digitala jobbintervjun Under coronapandemin har jobbintervjuer på distans fått ett rejält uppsving. Men hur gör man för att verkligen få fram sin kompetens i ett videomöte? Här är 7 tips – som tar dig närmare drömjobbet.
Personlig effektivitet Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.
Hälsa Pausgympan – viktigare än någonsin Hemmajobbandet får våra kroppar att bli allt mer ostbågslika. Vi sitter dåligt och rör oss alldeles för lite. Här är hälsoinspiratören Leila Söderholms bästa tips på pausgympa.
Beslutsfattande 4 budord: Så blir konflikten en idéfabrik Ånej, vad jobbigt med diametralt olika uppfattningar på jobbet! Eller? Med rätt ingångsvärden kan tvisten i själva verket ge upphov till välgrundade beslut och nya infallsvinklar.
Karriär 5 steg: Så skriver du ett vinnande cv Att kort sammanfatta sina meriter på ett relevant sätt och samtidigt stå ut från mängden lite lagom mycket har alltid varit en konst. Nu kommer dessutom AI och algoritmer med i bilden på bred front.
Karriär 5 succéfaktorer – för introverta chefer En framgångsrik ledare porträtteras ofta som en social kameleont som gärna står i centrum för jämnan. Men en introvert chef kan ha ovärderliga ledarskapskvalitéer. Såhär gör du det mesta av dem.
Hälsa Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.
Karriär De 3 sämsta skälen – när du vill ha högre lön En löneförhöjning kan vara välförtjänt men ändå utebli. Till stor del handlar det om hur du tajmar dina anspråk – och inte minst hur du motiverar dem.
Karriär 5 råd: Så hindrar du rädslan från att sabotera karriären Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!
Karriär Visst funkar sex timmars arbetsdag Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Karriär 4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee” I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential. Problemet är att bara 40 procent av företagen berättar för sina anställda om de är en HIPO eller ej.
Hälsa Mikropauser bortom kaffekoppen – 5 tips För många är ett kort break från skrivbordet synonymt med en kopp kaffe. Men det finns många goda anledningar till att ta pauser från jobbet. Här är fem tips på andra aktiviteter du kan ägna dig åt – och råd från Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall om hur du ska sitta vid datorn!
Konflikthantering 5 saker du gör – som skapar konflikter Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Arbetsmiljö Forskning: Så kan pushnotiser ändra ditt minne Stressad av mobilens ständiga notiser? Nu finns ännu en anledning att stänga av dem. De kan nämligen ändra sättet du minns saker på och påverka hur du uppfattar information – utan att du vet om det. Det visar ny forskning från Ohio University.
Hållbarhet Storföretagen: Därför strejkar vi Greta Thunbergs strejkuppmaning har fått enormt genomslag internationellt. Storföretag som Google, Amazon och Ben & Jerry’s har nu på olika sätt meddelat att de kommer att delta i strejken.
Teamutveckling 6 tips: Så leder du ett team när du är yngst Ålder är bara en siffra, och man blir inte äldre än man gör sig sägs det. Ändå kan det kännas svårt att leda äldre och mer erfarna medarbetare. Här är några tips för att lyckas.
Kommunikation Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Beslutsfattande Så tacklar du en överfull inkorg efter semestern Du är tillbaka på kontoret och på glatt humör efter semestern – i tio minuter, innan du öppnat den proppfulla inkorgen. Håll tårarna borta och mejlen i schack med dessa tips.
Arbetsmiljö 7 steg – så botar du teknikstress på jobbet Digitala verktyg som underlättar arbetet är guld värt. Men när organisationen använder en uppsjö av program och appar kan teknikstress uppstå.
Karriär 3 skäl: Därför ska du söka jobb under sommaren Det är mitten av juli och de svenska företagen hänger upp stängt-skylten för klassisk industrisemester. Inte är det någon idé att leta nytt jobb nu? Jo – här är tre skäl.
Kommunikation Så kan introverta chefer leda extroverta team Hur kan man som introvert chef leda extroverta medarbetare? Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Personlig effektivitet 5 tips: Få dina deadlines att jobba för dig Att vi blir stressade av deadlines beror på flera olika faktorer. De kan vara utom vår egen kontroll, vi kanske är dåliga på att uppskatta hur mycket tid ett projekt ska ta – eller så sätter vi för få, men alltför slutgiltiga deadlines.
Chefboken · Rekrytering och karriär Alan Webber: Tumregler Som chefredaktör för Harvard Business Review och affärstidningen Fast Company har Alan Webber intervjuat hundratals kända ledare. Utifrån det han lärt sig av dem och egna erfarenheter, har han skrivit ner 52 tumregler för hur man lyckas. Som varför hög musik är bra för chefens mentala hälsa. Lyssna nu