Flirtkulor gör feedbacken konkret
I receptionen på hotell- och konferensanläggningen Blommenhof utanför Nyköping står en stor glascylinder halvfull med flirtkulor. Vita och gula, men också några röda och alldeles nytillkomna lila flirtkulor. Detta är Blommenhofs nya interna feedbackverktyg, efter att ha kastat ut den digitala feedback-appen som de tidigare använde.
”Appen funkade inte så bra för oss, då många i personalen inte kan ha en telefon med sig i jobbet. Vi vill ha mycket feedback för att utvecklas, och vi vill att alla medarbetare ska ge det, inte bara cheferna. Då blev flirtkulorna ett jättebra sätt”, berättar Marie Alexandersson, ägare och vd.
Glascylindrarna, som även står i köket samt nere på städavdelningen, är ett visuellt sätt att mäta hur mycket feedback hela företaget ägnar sig åt.
Läs också: Unga vill ha snabb och spontan feedback
Positiv konkret feedback renderar en vit flirtkula i glascylindern, spontana hejarop som inte behöver vara lika genomtänkta markeras med en gul, medan de röda kulorna står för utvecklande förändrande, med andra ord, negativ feedback.
”Jag tror de röda kulorna måste finnas med, men de ska vara väldigt få jämfört med de vita och gula”, säger Marie Alexandersson.
Efter ett tag kompletterade de även med lila flirtkulor, för att markera när man själv tar ansvar för att få feedback.
De satte också upp olika mål för hur snabbt en cylinder skulle fyllas.
Läs också: 11 gester som får dig att verka oproffsig
”Det har fungerat jättebra. Personalen tyckte tidigare, när de använde en annan feedback-modell, att det lätt blev konstlat. Det här blev roligt. Det blev en grej att ge feedback.”
Flirtkulefeedbacken har inte påverkat de ordinarie utvecklingssamtalen men Marie Alexandersson tycker att mängden positiv feedback har ökat och att det stärkt både henne och medarbetarna.
Nu har företaget tagit ytterligare ett steg i sina ansträngningar att förstärka det positiva. Ledningsgruppen går kurs i salutogent ledarskap, där man prioriterar att förstärka det som är bra och positivt för att man tror att det är det mest hälsosamma både för individ och organisation.
”Man måste hela tiden hitta på nytt, annars tröttnar vi. Men vi jobbar ständigt med feedback på olika sätt, det blir man aldrig klar med. Nu har vi blommor i glascylindrarna. Kanske låter vi gästerna feedbacka oss med hjälp av dem framöver.”
Läs också: 10 tecken på missbruk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.