11 tips – så får du en friskare jobbhöst
Det är inte bara vabruari som innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre. Här är Chefs allra bästa tips för att du och dina medarbetare ska få en friskare jobbhöst.
Knappt har du och dina medarbetare kommit tillbaka till jobbet förrän det är dags att lämna det igen. När sms och mejl om vab börjar trilla in är det bara en tidsfråga innan farsoten spridit sig till ditt eget skrivbord.
Men är det bara en känsla, eller är det faktiskt så att sjukskrivningarna rusar i höjden i början av hösten?
”Om man följer året så är det sent i januari, hela februari och i början av mars som är den riktiga toppen, med influensa och vinterkräksjuka. Sedan går det ner efter hand fram till sommaren och semestrarna. Men sedan stiger kurvan brant i månadsskiftet mellan augusti-september när folk kommer tillbaka till jobbet,” säger Lennart Sohlberg, analytiker på företagshälsan Previa.
Mönstret är ofta som följer: först ökande vab-anmälningar och därefter drabbas man själv. En liten tröst kan vara att det mest är förkylningar det handlar om så här års, och inte den än mer fruktade magsjukan.
Däremot kan den chef som hoppas på en utplanande kurva under hösten gå bet. Det blir helt enkelt bara värre, fram till influensatoppen.
”Sjukfrånvaron stiger sakta, hela hösten. Mörker och dåligt väder påverkar oss,” säger Lennart Sohlberg.
Även psykiskt?
”Långtidsfrånvaro, som man oftast pratar om när det gäller psykisk ohälsa, varierar inte med årstiderna. Men de första varningssignalerna, där upprepad korttidsfrånvaro med så kallade allmänna sjukdomsbesvär, är vanligare på hösten. Det är då fråga om att man känner sig trött och hängig – och det kan vara en stressreaktion.”
Löper man då större risk att bli sjukligt stressad i början av hösten? Lennart Sohlberg lyfter fram den allmänna debatten om stress på jobbet:
”Man hör ju hela tiden detta att vi har allt mindre marginaler i vårt vuxenliv. Många vittnar om att det inte längre är fråga om någon mjukstart efter sommaren. Det drar igång på full kraft på jobbet, samtidigt som man ska skola in barn på skola eller dagis. Och man har ju inte heller semestern att se fram emot på samma sätt som på våren.”
Hur kan chefen agera för att minska det?
”Egentligen handlar det om att vara observant och närvarande mentalt. Ge akt på tidiga signaler, som upprepad korttidsfrånvaro som är en av de starkaste signalerna. Även förändrad personlighet, irritation, eller att teamet inte fungerar kan vara signaler på stress i organisationen.”
När det gäller den fysiska hälsan gäller även mycket eget ansvar.
”Man ska ju själv se om sin hälsa, allt kan ju inte läggas på företaget. Äta, motionera, sova bra. Det kan ju vara svårare att sköta det när man är stressad. Vi glömmer bort det ibland i vardagen och hastigheten. Men det är de enkla råden som ofta är bäst.”
Här är några av Chefs bästa tips på hur du håller dig frisk:
1. Skapa en lugnande ritual att ta till när du känner att du blir stressad. En kort serie rörelser vid skrivbordet och ett par djupa andetag är ett exempel.
2. Var ute i naturen. Det finns belägg för att utomhusvistelser bland annat kan höja immunsystemets funktioner. Kanske inspireras av japanska skogsbad?
3. Välj järnrik kost – det finns gott om grönt för den som inte vill äta kött – broccoli, spenat, fullkornsbröd och baljväxter är några exempel. Järnbrist gör dig som bekant trött.
4. Ta pauser på jobbet – gärna med frukt, för att stärka immunförsvaret och fylla på med ny energi.
5. Satsa på sömnen. Samma sak gäller för stora som små: en tydlig kvällsritual kan vara ett knep för att somna bättre. Miljön i sovrummet och att inte jobba för sent är också viktigt.
6. Kom igång med träningen. Vänta inte till nyårslöftet och nästa år! Hösten är starten på arbetsåret, så kör nu istället. Bonus: Slipp ruschen med alla som lovat börja träna. Chefs expert Sofia Grenevall har tips på hur.
7. Var noga med handhygien. Det är möjligt att situationen förbättrats, men för några år sedan visade en undersökning att så många som 6 av 10 struntade i handtvätt efter toabesöket. Kolla in Chefs tvättskola!
För dig som chef är det också viktigt att tänka på att…
8. …gott ledarskap är särskilt viktigt för att förebygga ohälsa på jobbet. Systematiskt arbetsmiljöarbete är en faktor, men också att chefen är rättvis, stödjande och inkluderande pekades ut som särskilt viktigt i en TCO-rapport 2016.
9. …inte bara du som chef är viktig, utan såklart också organisationen som sådan, med arbetsplatskultur, tydlighet i mål och utrymme för balans mellan arbete och fritid. Men du har troligtvis större möjligheter än dina medarbetare att påverka detta, så sätt igång!
10. …vissa förhållanden är extra viktiga för det psykiska välbefinnandet. 5 av dessa är: Jämlikhet på arbetsplatsen, förutsägbarhet (utbyte av information), självständighet goda relationer och rättvisa.
11. …vissa grupper kan löpa större risk än andra att drabbas av utbrändhet – men du måste fånga upp alla och anpassa ditt ledarskap efter till exempel ålder. Unga är en riskgrupp har nya siffror visat – kanske är de inte är lika benägna att säga till om belastningen blir för hög? ”Som chef bör man checka dem lite mer, men vara tydlig med varför man gör det, att man är mån om att energin ska hålla och inte för att man inte litar på dem,” säger hr-konsulten Maria Ergül i en färsk artikel om stressen bland unga.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.