trakig

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.

1) Status

Att behandlas jämlikt, att respekteras och bemötas vänligt av chefer och arbetskamrater.

2) Förutsägbarhet

Ett generöst utbyte av information. Då kan du ha koll på din verklighet och slipper obehagliga överraskningar.

3) Självständighet

En hög grad av eget ledarskap. Att kunna fatta egna beslut. Det är viktigt även för medarbetare, för om de mår dåligt riktar de sin ilska mot chefen.

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

hogpresterare-2

Läs också: Kraftig ökning av sjuka chefer – 7 åtgärder för att ge avlastning

4) Goda relationer

Tillsammans är man alltid starkare. För att känna sig trygg och stark behöver man god anknytning och trygga nätverk. I hård konkurrens tar relationerna – och då även hälsan – stryk.

5) Rättvisa

Vi mår bra av att bli rättvist behandlade. Det underbyggs av transparens, öppenhet och en tydlig kommunikation. Sociala medier däremot driver avundsjuka, vilket lätt skjuter upplevelsen av rättvisa i sank.

Här kan du ladda ner ett gratis test för att kolla vilka trygghetsfaktorer som finns på DIN arbetsplats!

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Överbefälhavare Micael Bydén leder Försvarsmaktens stora förändringsarbete. Foto: • Ronnie Hammar/Försvarsmakten
Annonssamarbete Chef + Försvarsmakten

ÖB: Så vänder vi Försvarsmaktens värderingar

Försvarsmakten ställer om – från neddragningar till full fart framåt.
Värderingar, arbetsplatskultur och strukturer ska hänga med i svängarna.
ÖB Micael Bydén berättar om ett massivt förändringsarbete.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

sovabattre
Hälsa

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.
stressad123
Hälsa

10 tecken på att du är för stressad

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

traninge12
Hälsa

Studie: Träning slagkraftigt mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden