trakig

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.

1) Status

Att behandlas jämlikt, att respekteras och bemötas vänligt av chefer och arbetskamrater.

2) Förutsägbarhet

Ett generöst utbyte av information. Då kan du ha koll på din verklighet och slipper obehagliga överraskningar.

3) Självständighet

En hög grad av eget ledarskap. Att kunna fatta egna beslut. Det är viktigt även för medarbetare, för om de mår dåligt riktar de sin ilska mot chefen.

hogpresterare-2

Läs också: Kraftig ökning av sjuka chefer – 7 åtgärder för att ge avlastning

4) Goda relationer

Tillsammans är man alltid starkare. För att känna sig trygg och stark behöver man god anknytning och trygga nätverk. I hård konkurrens tar relationerna – och då även hälsan – stryk.

5) Rättvisa

Vi mår bra av att bli rättvist behandlade. Det underbyggs av transparens, öppenhet och en tydlig kommunikation. Sociala medier däremot driver avundsjuka, vilket lätt skjuter upplevelsen av rättvisa i sank.

Här kan du ladda ner ett gratis test för att kolla vilka trygghetsfaktorer som finns på DIN arbetsplats!

hogpresterare-2

Läs också: Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

marknadsbit-stress-sem

Håll längre som chef – med rätt verktyg

Sju av tio chefer mår så dåligt att det går ut över deras jobb. Med rätt verktyg och kunskap kan du hitta vägar till mindre negativ stress både för dig och dina medarbetare.

Relaterade artiklar

Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Kvinna med vitt hår som står i höstlöven
Hälsa

Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

En krockkudde mot stress. Finns det? Jo, faktiskt. Allt mer forskning visar att optimism spelar en avgörande roll för din förmåga att hantera effekterna av ditt höga tempo – och dessutom gör dig bättre på ditt jobb. 
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.
underso%cc%88kningen-pensionen-till-webben-02
Hälsa

Chefer längtar till pensionen

En majoritet av cheferna i Chefs undersökning ser fram emot pensionen. Betydligt färre har konkreta planer kring hur och när de vill lämna arbetslivet. Det finns också oro över hälsa, ekonomi och sysslolöshet, men de flesta känner ändå tillförsikt.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?