sovabattre

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.

När Chef undersökte sömnvanorna hos svenska chefer uppgav 7 av 10 att de lider av sömnproblem. Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen.

Men det finns andra sätt att sova bättre. I boken ”5 am är ingen tidpunkt” av Dorotea Pettersson delar författaren ut fem stycken råd för att komma i säng i tid och få bättre sömnkvalité.

Här hittar du råden:

1) Bestäm ett klockslag för läggdags

Kvällarna kan vara fyllda av ”jag-ska-bara”. Kanske vill du kolla klart den där serien på Netflix eller slösurfa ett tag till. Här handlar det om att du bestämmer vilken tid du ska gå och lägga dig, sedan anpassar dina kvällsrutiner efter det. Vilka saker måste du göra? Uppskatta hur lång tid dessa tar och börja i tid. Om du ska träna – tänk på att inte göra det försent om du har problem att komma i varv efteråt.

2) Ställ en klocka

Det är lätt att svepas in i diverse sysslor på kvällarna. Kanske glömmer du därför bort tiden. Ställ en klocka när det är dags att påbörja dina kvällsrutiner (borta tänderna etc). Efter ett tag kommer larmsignalen bli ett givet tecken för att kvällen är slut och du får återuppta dina sysslor imorgon.

sover-som-en-stock

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

3) Skapa en kvällsritual

För att hamna i rätt rytm kan en bestämd kvällsritual vara en god idé. Här tipsar Dorotea Pettersson om några saker du kan göra för att komma ner i varv:

  • Drick en kopp örtte (saknar koffein)
  • Ta en varm dusch (eller ett bad)
  • Läs ett bokkapitel
  • Sammanfatta dagen i en dagbok
  • Prata om hur dagen varit med din partner

4) Skapa en bra sovmiljö

Mörker är något vi behöver för att sova gott. Därför kan ljuset från mobilen vara negativt om det aktiverar din hjärna. Ett förslag är att bestämma att du är skärmfri de sista timmarna innan det är dags att sova. Du kan även lägga mobilen en bit bort för att inte störas av pushnotiser. Om rummet du sover i är svalt ökar chansen till god sömnkvalité. Därför kan du öppna fönstret en stund innan läggdags.

5) Jobba inte för sent

Även om det är lockande att svara på det där jobbmejlet innan du somnar är jobb något som aktiverar oss. Ett tips är att anteckna det du skulle skriva i mejlet så du inte glömmer det imorgon. Ett anteckningsblock vid sängen gör att du får ner det du tänker på innan läggdags – utan att du behöver agera på det just nu.

Källa: ”5 am är ingen tidpunkt – det är en livsstil” av Dorotea Pettersson, tidscoach och föreläsare.

morgonpigg

Läs också: Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Relaterade artiklar

sjuktalen
Hälsa

Massiv satsning i Tranås fick ner sjuktalen snabbt

Höjd trivsel, lägre sjuktal och mängder av sparade skattekronor.

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
lopning-3
Hälsa

Här är knepet för att orka springa – långt: ”Belys tröttheten"

Är du en av de många chefer som gillar löpträning? Forskning visar att det finns ett knep för att övervinna tröttheten och fortsätta springa – trots att kroppen strejkar. 
touren
Hälsa

Kör Tour de France – medan de jobbar

”Att cykla medan man jobbar har blivit en vana”

friskvard-3
Arbetsmiljö

Forskning bekräftar: Så mycket ger friskvården på jobbet

Brist på tid och pengar är det främsta hindret för friskvårds­satsningar på jobbet, svarar Sveriges chefer i Chefs undersökning. Samtidigt visar forskning att varje satsad friskvårdskrona ger minst 1,50 tillbaka. Men hur gör man då?
minskadstress
Hälsa

Forskning: Minskad stress ökar känslan av ungdomlighet

Har du tydliga rutiner och kontroll över ditt schema? Då är du troligen mindre stressad – vilket i sin tur kan öka känslan av ungdomlighet, visar ny forskning.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

stressad-jobbet
Hälsa

Varannan svensk: Jag är för stressad på jobbet – varje vecka

Sveriges arbetsgivare har en stor utmatning i att förebygga negativ stress, visar en ny undersökning.