Katt som sover

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnproblem? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.

I boken ”5 am är ingen tidpunkt” av Dorotea Pettersson delar författaren ut fem råd för att komma i säng i tid och få bättre sömnkvalité.

Här här hennes bästa tips: 

1) Bestäm ett klockslag för läggdags

Kvällarna kan vara fyllda av ”jag-ska-bara”. Kanske vill du kolla klart den där serien på Netflix eller slösurfa ett tag till. Här handlar det om att du bestämmer vilken tid du ska gå och lägga dig, sedan anpassar dina kvällsrutiner efter det. Vilka saker måste du göra? Uppskatta hur lång tid dessa tar och börja i tid. Om du ska träna – tänk på att inte göra det försent om du har problem att komma i varv efteråt.

2) Ställ en klocka

Det är lätt att svepas in i diverse sysslor på kvällarna. Kanske glömmer du därför bort tiden. Ställ en klocka när det är dags att påbörja dina kvällsrutiner (borta tänderna etc). Efter ett tag kommer larmsignalen bli ett givet tecken för att kvällen är slut och du får återuppta dina sysslor imorgon.

sovabattre

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

3) Skapa en kvällsritual

För att hamna i rätt rytm kan en bestämd kvällsritual vara en god idé. Här tipsar Dorotea Pettersson om några saker du kan göra för att komma ner i varv:

  • Drick en kopp örtte (saknar koffein)
  • Ta en varm dusch (eller ett bad)
  • Läs ett bokkapitel
  • Sammanfatta dagen i en dagbok
  • Prata om hur dagen varit med din partner

4) Skapa en bra sovmiljö

Mörker är något vi behöver för att sova gott. Därför kan ljuset från mobilen vara negativt om det aktiverar din hjärna. Ett förslag är att bestämma att du är skärmfri de sista timmarna innan det är dags att sova. Du kan även lägga mobilen en bit bort för att inte störas av pushnotiser. Om rummet du sover i är svalt ökar chansen till god sömnkvalité. Därför kan du öppna fönstret en stund innan läggdags.

5) Jobba inte för sent

Även om det är lockande att svara på det där jobbmejlet innan du somnar är jobb något som aktiverar oss. Ett tips är att anteckna det du skulle skriva i mejlet så du inte glömmer det imorgon. Ett anteckningsblock vid sängen gör att du får ner det du tänker på innan läggdags – utan att du behöver agera på det just nu.

Källa: ”5 am är ingen tidpunkt – det är en livsstil” av Dorotea Pettersson, tidscoach och föreläsare.

godmorgon

Läs också: Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Relaterade artiklar

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En grupp yngre medarbetare tränar på kontoret.
Hälsa

”Skulle kunna bli maxtider för hur länge man får sitta still”

Vilken typ av fysisk aktivitet är bäst för tankemässiga förmågor och psykisk hälsa? Forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har fått 120 miljoner kronor i ett åttaårigt projekt för att söka efter svaret. På sikt kan det leda till rekommendationer för arbetsgivarna. 

Glad man som leker med ett barn i en soffa.
Hälsa

Hälsoutmaning gav gladare kolleger

Konsultbolaget behövde ett sätt att få medarbetarna att röra sig mer och lära känna nya kolleger trots distansjobb. Lösningen blev en gemensam hälsoutmaning som ökade både teamkänslan och välbefinnandet.

Illustration med ett hjärta uppbyggt av grönsaker.
Hälsa

Växtbaserad diet kan rädda ditt hjärta

Om du som chef vet med dig att du ligger i farozonen för hög stress kanske du är redo att starta hösten med lite nya tag. Välj gärna en mer växtbaserad diet.

Tre män som arbetar på en byggarbetsplats står och pratar. Det är solnedgång.
Hälsa

Ny rapport: Ökad ohälsa på jobbet

Var tredje arbetstagare har problem med hälsan kopplat till arbetet, visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en ökning jämfört med tidigare år. Värst drabbade är kvinnor inom kommun och landsting.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Glad kvinna som går i naturen.
Hälsa

När chefen väljer: Promenader hellre än golf

Chefens favoritmotion är inte golf och tennis, som man kanske skulle kunna tro, utan promenader. Det visar Chefs undersökning.