sovabattre

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.

När Chef undersökte sömnvanorna hos svenska chefer uppgav 7 av 10 att de lider av sömnproblem. Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen.

Men det finns andra sätt att sova bättre. I boken ”5 am är ingen tidpunkt” av Dorotea Pettersson delar författaren ut fem stycken råd för att komma i säng i tid och få bättre sömnkvalité.

Här hittar du råden:

1) Bestäm ett klockslag för läggdags

Kvällarna kan vara fyllda av ”jag-ska-bara”. Kanske vill du kolla klart den där serien på Netflix eller slösurfa ett tag till. Här handlar det om att du bestämmer vilken tid du ska gå och lägga dig, sedan anpassar dina kvällsrutiner efter det. Vilka saker måste du göra? Uppskatta hur lång tid dessa tar och börja i tid. Om du ska träna – tänk på att inte göra det försent om du har problem att komma i varv efteråt.

2) Ställ en klocka

Det är lätt att svepas in i diverse sysslor på kvällarna. Kanske glömmer du därför bort tiden. Ställ en klocka när det är dags att påbörja dina kvällsrutiner (borta tänderna etc). Efter ett tag kommer larmsignalen bli ett givet tecken för att kvällen är slut och du får återuppta dina sysslor imorgon.

sover-som-en-stock

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

3) Skapa en kvällsritual

För att hamna i rätt rytm kan en bestämd kvällsritual vara en god idé. Här tipsar Dorotea Pettersson om några saker du kan göra för att komma ner i varv:

  • Drick en kopp örtte (saknar koffein)
  • Ta en varm dusch (eller ett bad)
  • Läs ett bokkapitel
  • Sammanfatta dagen i en dagbok
  • Prata om hur dagen varit med din partner

4) Skapa en bra sovmiljö

Mörker är något vi behöver för att sova gott. Därför kan ljuset från mobilen vara negativt om det aktiverar din hjärna. Ett förslag är att bestämma att du är skärmfri de sista timmarna innan det är dags att sova. Du kan även lägga mobilen en bit bort för att inte störas av pushnotiser. Om rummet du sover i är svalt ökar chansen till god sömnkvalité. Därför kan du öppna fönstret en stund innan läggdags.

5) Jobba inte för sent

Även om det är lockande att svara på det där jobbmejlet innan du somnar är jobb något som aktiverar oss. Ett tips är att anteckna det du skulle skriva i mejlet så du inte glömmer det imorgon. Ett anteckningsblock vid sängen gör att du får ner det du tänker på innan läggdags – utan att du behöver agera på det just nu.

Källa: ”5 am är ingen tidpunkt – det är en livsstil” av Dorotea Pettersson, tidscoach och föreläsare.

godmorgon

Läs också: Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Relaterade artiklar

grata
Hälsa

Gråt ut på jobbet – och hitta lugnet

Trots allt snack om att glada medarbetare är produktiva är det inte fel med lite tårar på jobbet. Det är högst mänskligt och kan vara tecken på en hälsosam arbetsplats.

intro_motesskola
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Stor guide: Bli en mästare på möten

Lär dig leda och nå mål med hjälp av effektiva och inspirerande möten. Här i Chefens mötesskola blir du en stjärna som mötesledare – i 6 steg.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
En kvinna som gäspar och kaffekopp
Hälsa

Forskare: ”Maxa tuppluren – med kaffe”

Att en tupplur minskar stress och boostar immunsystemet är redan vetenskapligt bevisat. Nu kommer tips från Stressforskningsinstitutet om hur du kan få ännu mer ut av tuppluren – genom att ta en kopp kaffe.
4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan på arbetsplatsen
Arbetsmiljö

4 av 10: ”Chefen inte tillräckligt engagerad i hälsan”

Trots att både fysiskt och psykiskt välmående på jobbet stått i fokus under senare år är många fortfarande missnöjda med hur frågan värderas på arbetsplatsen. Det framgår av en ny undersökning.

walk
Hälsa

Högre produktivitet – med en kvarts promenad

15 minuters promenad om dagen. Om arbetsgivare uppmanade sina anställda till det skulle produktiviteten världen över öka med motsvarande 100 miljarder dollar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

 

Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
petrany
Hälsa

Checklista för december: Så hinner du jobba klart

Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd för jobbårets sista månad.