sovabattre

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.

När Chef undersökte sömnvanorna hos svenska chefer uppgav 7 av 10 att de lider av sömnproblem. Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen.

Men det finns andra sätt att sova bättre. I boken ”5 am är ingen tidpunkt” av Dorotea Pettersson delar författaren ut fem stycken råd för att komma i säng i tid och få bättre sömnkvalité.

Här hittar du råden:

1) Bestäm ett klockslag för läggdags

Kvällarna kan vara fyllda av ”jag-ska-bara”. Kanske vill du kolla klart den där serien på Netflix eller slösurfa ett tag till. Här handlar det om att du bestämmer vilken tid du ska gå och lägga dig, sedan anpassar dina kvällsrutiner efter det. Vilka saker måste du göra? Uppskatta hur lång tid dessa tar och börja i tid. Om du ska träna – tänk på att inte göra det försent om du har problem att komma i varv efteråt.

2) Ställ en klocka

Det är lätt att svepas in i diverse sysslor på kvällarna. Kanske glömmer du därför bort tiden. Ställ en klocka när det är dags att påbörja dina kvällsrutiner (borta tänderna etc). Efter ett tag kommer larmsignalen bli ett givet tecken för att kvällen är slut och du får återuppta dina sysslor imorgon.

sover-som-en-stock

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

3) Skapa en kvällsritual

För att hamna i rätt rytm kan en bestämd kvällsritual vara en god idé. Här tipsar Dorotea Pettersson om några saker du kan göra för att komma ner i varv:

  • Drick en kopp örtte (saknar koffein)
  • Ta en varm dusch (eller ett bad)
  • Läs ett bokkapitel
  • Sammanfatta dagen i en dagbok
  • Prata om hur dagen varit med din partner

4) Skapa en bra sovmiljö

Mörker är något vi behöver för att sova gott. Därför kan ljuset från mobilen vara negativt om det aktiverar din hjärna. Ett förslag är att bestämma att du är skärmfri de sista timmarna innan det är dags att sova. Du kan även lägga mobilen en bit bort för att inte störas av pushnotiser. Om rummet du sover i är svalt ökar chansen till god sömnkvalité. Därför kan du öppna fönstret en stund innan läggdags.

5) Jobba inte för sent

Även om det är lockande att svara på det där jobbmejlet innan du somnar är jobb något som aktiverar oss. Ett tips är att anteckna det du skulle skriva i mejlet så du inte glömmer det imorgon. Ett anteckningsblock vid sängen gör att du får ner det du tänker på innan läggdags – utan att du behöver agera på det just nu.

Källa: ”5 am är ingen tidpunkt – det är en livsstil” av Dorotea Pettersson, tidscoach och föreläsare.

moorgonpigg

Läs också: Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

ramin1
Beslutsfattande

Årets hälsofrämjande chef 2019: Ramin Kabiri 

När Ramin Kabiri tog över som enhetschef på Mälarbackens vård- och omsorgsboende i Bromma var det en verksamhet i kris. I dag är sjuktalen låga, medarbetarna trivs och verksamheten blomstrar.
Överbefälhavare Micael Bydén leder Försvarsmaktens stora förändringsarbete. Foto: • Ronnie Hammar/Försvarsmakten
Annonssamarbete Chef + Försvarsmakten

ÖB: Så vänder vi Försvarsmaktens värderingar

Försvarsmakten ställer om – från neddragningar till full fart framåt.
Värderingar, arbetsplatskultur och strukturer ska hänga med i svängarna.
ÖB Micael Bydén berättar om ett massivt förändringsarbete.

sovapajobbet
Hälsa

Forskare: Därför ska du ta en ”powernap” – varje dag

Är du en person som ofta blir trött på eftermiddagen? Då kan en tupplur göra gott. Dessutom visar ny forskning att det håller blodtrycket på en bra nivå.
traning
Hälsa

Psykologen: 7 punkter för friska medarbetare

Här är hennes lista på bra ledarförmågor.

stressad123
Hälsa

10 tecken på att du är för stressad

Det finns några tecken, både psykiska och fysiska, som du bör vara uppmärksam om du känner att du är för stressad i vardagen.
traninge12
Hälsa

Studie: Träning slagkraftigt mot depression

En omfattande brittisk studie slår nu fast: Träning ger goda resultat för att behandla och förebygga depression. 
Bort med stressande och kostsamma slösmöten tycker Sylvia Nylin, på Svenska Möten. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Svenska Möten

Så här sätter du stopp för era slösmöten

Dåliga möten är dyra och stressande. En risk för både lönsamhet och människor.
Sylvia Nylin på Svenska Möten har tipsen som gör dig till en skicklig mötesledare.

stress-13
Hälsa

Åldersgruppen – där jobbstressen är störst

Är du mellan 30 och 49 år? Då är risken större att du upplever en stress i vardagen, visar en rapport från Arbetsmiljöverket.
nyhetsbrev_1800

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden