sovabattre

5 knep för att du ska sova bättre i natt

Kämpar du med sömnen? Då kan en tydlig kvällsrutin hjälpa dig att komma ner i varv – och i förlängningen sova bättre.

När Chef undersökte sömnvanorna hos svenska chefer uppgav 7 av 10 att de lider av sömnproblem. Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen.

Men det finns andra sätt att sova bättre. I boken ”5 am är ingen tidpunkt” av Dorotea Pettersson delar författaren ut fem stycken råd för att komma i säng i tid och få bättre sömnkvalité.

Här hittar du råden:

1) Bestäm ett klockslag för läggdags

Kvällarna kan vara fyllda av ”jag-ska-bara”. Kanske vill du kolla klart den där serien på Netflix eller slösurfa ett tag till. Här handlar det om att du bestämmer vilken tid du ska gå och lägga dig, sedan anpassar dina kvällsrutiner efter det. Vilka saker måste du göra? Uppskatta hur lång tid dessa tar och börja i tid. Om du ska träna – tänk på att inte göra det försent om du har problem att komma i varv efteråt.

2) Ställ en klocka

Det är lätt att svepas in i diverse sysslor på kvällarna. Kanske glömmer du därför bort tiden. Ställ en klocka när det är dags att påbörja dina kvällsrutiner (borta tänderna etc). Efter ett tag kommer larmsignalen bli ett givet tecken för att kvällen är slut och du får återuppta dina sysslor imorgon.

sover-som-en-stock

Läs också: Sov som en stock – med 20-minutersregeln

3) Skapa en kvällsritual

För att hamna i rätt rytm kan en bestämd kvällsritual vara en god idé. Här tipsar Dorotea Pettersson om några saker du kan göra för att komma ner i varv:

  • Drick en kopp örtte (saknar koffein)
  • Ta en varm dusch (eller ett bad)
  • Läs ett bokkapitel
  • Sammanfatta dagen i en dagbok
  • Prata om hur dagen varit med din partner

4) Skapa en bra sovmiljö

Mörker är något vi behöver för att sova gott. Därför kan ljuset från mobilen vara negativt om det aktiverar din hjärna. Ett förslag är att bestämma att du är skärmfri de sista timmarna innan det är dags att sova. Du kan även lägga mobilen en bit bort för att inte störas av pushnotiser. Om rummet du sover i är svalt ökar chansen till god sömnkvalité. Därför kan du öppna fönstret en stund innan läggdags.

5) Jobba inte för sent

Även om det är lockande att svara på det där jobbmejlet innan du somnar är jobb något som aktiverar oss. Ett tips är att anteckna det du skulle skriva i mejlet så du inte glömmer det imorgon. Ett anteckningsblock vid sängen gör att du får ner det du tänker på innan läggdags – utan att du behöver agera på det just nu.

Källa: ”5 am är ingen tidpunkt – det är en livsstil” av Dorotea Pettersson, tidscoach och föreläsare.

morgonpigg

Läs också: Så blir du piggare på morgonen – 7 tips!

Relaterade artiklar

semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.
Hälften av svenskarna dricker mer på sommaren.
Hälsa

Rapport: Hälften tror att kollegan dricker för mycket

Sommar och semester innebär ett ökat alkoholintag för en stor del av svenskarna. Samtidigt misstänker hälften att en kollega dricker för mycket. Experterna ger tips om hur du kan agera som chef.
Styrketräning hjälper mot klimakteriebesvär.
Hälsa

Ny forskning: Träning kan hjälpa chefer - genom klimakteriet

Forskare vid Linköpings universitet har gjort en världsunik studie av sambanden mellan styrketräning och klimakteriebesvär.
Att meditera i 15 minuter kan vara lika positivt som en semesterdag.
Hälsa

Meditera 15 minuter – motsvarar en semesterdag

Redan småstressad över att komma tillbaka till kontoret? Här är tricket som psykologerna menar kan vara lika effektivt för hälsan som att semestra.
Cheferna på France Télécom står åtalade för medarbetares självmord.
Arbetsmiljö

Chefer kan fängslas för våg av självmord

Rättegången kring den självmordsvåg som skakade det franska telekombolaget France Télécom för dryga tio år sedan går mot sitt slut. Höga böter och fängelse krävs av åklagaren.
Så kopplar du av på riktigt under semestern.
Hälsa

6 steg: Så kopplar du av på semestern – på riktigt

Ibland är det lättare sagt än gjort att koppla av på semestern. Den som har hög arbetsbelastning kan till och med bli mer stressad av att inte vara på jobbet. Följ dessa sex steg för att kunna njuta av semestern till fullo.
Workcation kan sudda ut gränserna mellan arbete och fritid varnar experten.
Arbetsmiljö

Experten: Workcation rör ihop jobb och fritid

Modeordet ”workcation”, eller ”jobbmester” på svenska, är på frammarsch. Men är det en välsignelse eller förbannelse att jobba från poolkanten? Experten svarar.