15 tips för att klara höstrusket

Motivation
Publicerad

I boken ”200 Expresstips för att må bra” finns 200 må bra-tips som hjälper dig i vardagen. Boken är uppdelad efter årstiderna och här är 15 tips från kapitlet ”Höst”.


Bli piggare

1. Ät dig piggare.
Välj järnrik kost som broccoli, spenat, fullkornsbröd, rött kött och baljväxter. Det motverkar järnbrist som gör dig trött.

2. Fruktstund istället för fikapaus.
Precis som dagisbarnen behöver du pausen och frukten för att få ny energi. Dessutom är det nyttigare än kaffe och kanelbulle.

3. Rör på dig.
Helst utomhus – frisk luft är rena hälsopillret. Gå en promenad på lunchen så slår du tre flugor i en smäll. Du stimulerar tallkottkörteln med ljuset, får i gång blodcirkulationen och syresätter blodet.

4. Våga vara lat.
Acceptera att du är lite hängig under en viss period. Dra ner på de tråkiga sakerna. Du kanske inte behöver städa/handla/tvätta så ofta? Ordet perfekt föder stress, ersätt med ”tillräckligt bra”.

5. Sluta oroa dig.
Oron stjäl bara energi. Skriv ner det som oroar dig och ge dig själv tid att fundera under dagen. Annars kan tanken dyka upp nattetid.


Stärk ditt immunförsvar

1. Ät frukt och grönt varje dag.
Välj färgglad mat, gärna gula och röda frukter och grönsaker. De innehåller mycket antioxidanter som kroppen behöver i förkylningstider.

2. Skratta hjärtligt.
Minst ett par gånger om dagen ska du skratta. Fejkat eller äkta skratt spelar ingen roll. De positiva effekterna är desamma för kroppen.

3. Basta och bada.
Fortsätt att bada utomhus om du bor nära sjö eller hav. Ta ett dopp eller en kall dusch efter bastun. Den hastiga växlingen mellan värme och kyla sätter i gång blodcirkulationen och stärker immunsystemet.

4. Ut och rör på dig.
Minst en halvtimmes motion om dagen, även om det regnar och blåser. Höstrusk stärker. Det är ingen myt att hundägare sällan är förkylda.

5. Håll fötterna varma.
Det är bra för blodcirkulationen. Klä dig enligt lager på lager-metoden. Då behöver du aldrig bli svettig för att sedan frysa.


Ät grönt

1. Grönkål.
Rikt på C-vitamin, kalcium, kalium, folsyra och järn. Tillhör de korsblommiga växterna, liksom brysselkål, blomkål och broccoli. De anses minska risken för cancer och bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Gör grönkålssoppa eller ha som tillbehör.

2. Vitlök.
Välkänt redan av de gamla romarna. Vitlöken innehåller bakteriedödande ämnen som motverkar infektioner. Förbättrar också blodcirkulationen och kan minska risken för stroke. Pressa över maten eller ät två klyftor per dag.

3. Spenat.
Innehåller mycket C- och E-vitaminer samt karotenoider, folsyra och kalium. Karotenoider är färgämnen som fungerar antioxidativt. Ät spenat, som Karl-Alfred, och minska risken för cancer, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Spenat och ägg är en bra kombination.

4. Gul zucchini.
Kallas också vintersquash och den lysande gula färgen i skal och kött kommer av karotenoider. Höga halter av antioxidanterna C- och E-vitamin anses minska risken för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ät en portion varannan dag för att uppnå den skyddande effekten.

5. Brysselkål.
Ingår också i den nyttiga grönkålsfamiljen och är särskilt rik på folsyra som bland annat är bra för gravida kvinnor. Kalium, som finns i det korsblommiga växterna kan också bidra till att förebygga och sänka ett högt blodtryck. Lättkoka brysselkålen i saltat vatten. Gott som tillbehör till stek, fågel och viltkött.

 

 

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden