regnrusk

15 tips för att klara höstrusket

I boken ”200 Expresstips för att må bra” finns 200 må bra-tips som hjälper dig i vardagen. Boken är uppdelad efter årstiderna och här är 15 tips från kapitlet ”Höst”.


Bli piggare

1. Ät dig piggare.
Välj järnrik kost som broccoli, spenat, fullkornsbröd, rött kött och baljväxter. Det motverkar järnbrist som gör dig trött.

2. Fruktstund istället för fikapaus.
Precis som dagisbarnen behöver du pausen och frukten för att få ny energi. Dessutom är det nyttigare än kaffe och kanelbulle.

3. Rör på dig.
Helst utomhus – frisk luft är rena hälsopillret. Gå en promenad på lunchen så slår du tre flugor i en smäll. Du stimulerar tallkottkörteln med ljuset, får i gång blodcirkulationen och syresätter blodet.

4. Våga vara lat.
Acceptera att du är lite hängig under en viss period. Dra ner på de tråkiga sakerna. Du kanske inte behöver städa/handla/tvätta så ofta? Ordet perfekt föder stress, ersätt med ”tillräckligt bra”.

5. Sluta oroa dig.
Oron stjäl bara energi. Skriv ner det som oroar dig och ge dig själv tid att fundera under dagen. Annars kan tanken dyka upp nattetid.


Stärk ditt immunförsvar

1. Ät frukt och grönt varje dag.
Välj färgglad mat, gärna gula och röda frukter och grönsaker. De innehåller mycket antioxidanter som kroppen behöver i förkylningstider.

2. Skratta hjärtligt.
Minst ett par gånger om dagen ska du skratta. Fejkat eller äkta skratt spelar ingen roll. De positiva effekterna är desamma för kroppen.

3. Basta och bada.
Fortsätt att bada utomhus om du bor nära sjö eller hav. Ta ett dopp eller en kall dusch efter bastun. Den hastiga växlingen mellan värme och kyla sätter i gång blodcirkulationen och stärker immunsystemet.

4. Ut och rör på dig.
Minst en halvtimmes motion om dagen, även om det regnar och blåser. Höstrusk stärker. Det är ingen myt att hundägare sällan är förkylda.

5. Håll fötterna varma.
Det är bra för blodcirkulationen. Klä dig enligt lager på lager-metoden. Då behöver du aldrig bli svettig för att sedan frysa.


Ät grönt

1. Grönkål.
Rikt på C-vitamin, kalcium, kalium, folsyra och järn. Tillhör de korsblommiga växterna, liksom brysselkål, blomkål och broccoli. De anses minska risken för cancer och bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Gör grönkålssoppa eller ha som tillbehör.

2. Vitlök.
Välkänt redan av de gamla romarna. Vitlöken innehåller bakteriedödande ämnen som motverkar infektioner. Förbättrar också blodcirkulationen och kan minska risken för stroke. Pressa över maten eller ät två klyftor per dag.

3. Spenat.
Innehåller mycket C- och E-vitaminer samt karotenoider, folsyra och kalium. Karotenoider är färgämnen som fungerar antioxidativt. Ät spenat, som Karl-Alfred, och minska risken för cancer, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Spenat och ägg är en bra kombination.

4. Gul zucchini.
Kallas också vintersquash och den lysande gula färgen i skal och kött kommer av karotenoider. Höga halter av antioxidanterna C- och E-vitamin anses minska risken för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ät en portion varannan dag för att uppnå den skyddande effekten.

5. Brysselkål.
Ingår också i den nyttiga grönkålsfamiljen och är särskilt rik på folsyra som bland annat är bra för gravida kvinnor. Kalium, som finns i det korsblommiga växterna kan också bidra till att förebygga och sänka ett högt blodtryck. Lättkoka brysselkålen i saltat vatten. Gott som tillbehör till stek, fågel och viltkött.

 

 

Relaterade artiklar

Linda Waxin står lutad mot en vägg. I bakgrunden syns ett stadslandskap.
Motivation

Vad pandemins tre faser lärt mig om mig själv

Min upplevelse av pandemin har varit indelad i tre faser. Den första var njutningsfull och handlade om att spara energi och rensa ut. Den andra, lidandets fas, kom mer som en överraskning, skriver Linda Waxin, Chefs krönikör.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Cissi Elwin.
Motivation

Cissi Elwin: ”Jag längtar efter mitt sammanhang”

Åh, vad jag hoppas att vi kommer att kunna gå till jobbet snart. Jag längtar efter att skaka hand med folk, kramas, få skrattanfall vid kaffeautomaten. Ljudet av människor. Av mina arbetskamrater. Mitt sammanhang, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.

En bild på Siri Wikander mot en vit bakgrund. Hon har en svart tröja på sig.
Motivation

Siri Wikander: ”Dags att pyssla om dina medarbetare”

Behovet av att ses och bli ompysslad och bortskämd av sin chef har kanske aldrig varit större hos dina medarbetare än nu denna höst, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander. 

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Sköna boktips för sensommaren

Har du fortfarande semester kvar? Här kommer några sköna boktips för sensommaren, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.