regnrusk

15 tips för att klara höstrusket

I boken ”200 Expresstips för att må bra” finns 200 må bra-tips som hjälper dig i vardagen. Boken är uppdelad efter årstiderna och här är 15 tips från kapitlet ”Höst”.


Bli piggare

1. Ät dig piggare.
Välj järnrik kost som broccoli, spenat, fullkornsbröd, rött kött och baljväxter. Det motverkar järnbrist som gör dig trött.

2. Fruktstund istället för fikapaus.
Precis som dagisbarnen behöver du pausen och frukten för att få ny energi. Dessutom är det nyttigare än kaffe och kanelbulle.

3. Rör på dig.
Helst utomhus – frisk luft är rena hälsopillret. Gå en promenad på lunchen så slår du tre flugor i en smäll. Du stimulerar tallkottkörteln med ljuset, får i gång blodcirkulationen och syresätter blodet.

4. Våga vara lat.
Acceptera att du är lite hängig under en viss period. Dra ner på de tråkiga sakerna. Du kanske inte behöver städa/handla/tvätta så ofta? Ordet perfekt föder stress, ersätt med ”tillräckligt bra”.

5. Sluta oroa dig.
Oron stjäl bara energi. Skriv ner det som oroar dig och ge dig själv tid att fundera under dagen. Annars kan tanken dyka upp nattetid.


Stärk ditt immunförsvar

1. Ät frukt och grönt varje dag.
Välj färgglad mat, gärna gula och röda frukter och grönsaker. De innehåller mycket antioxidanter som kroppen behöver i förkylningstider.

2. Skratta hjärtligt.
Minst ett par gånger om dagen ska du skratta. Fejkat eller äkta skratt spelar ingen roll. De positiva effekterna är desamma för kroppen.

3. Basta och bada.
Fortsätt att bada utomhus om du bor nära sjö eller hav. Ta ett dopp eller en kall dusch efter bastun. Den hastiga växlingen mellan värme och kyla sätter i gång blodcirkulationen och stärker immunsystemet.

4. Ut och rör på dig.
Minst en halvtimmes motion om dagen, även om det regnar och blåser. Höstrusk stärker. Det är ingen myt att hundägare sällan är förkylda.

5. Håll fötterna varma.
Det är bra för blodcirkulationen. Klä dig enligt lager på lager-metoden. Då behöver du aldrig bli svettig för att sedan frysa.


Ät grönt

1. Grönkål.
Rikt på C-vitamin, kalcium, kalium, folsyra och järn. Tillhör de korsblommiga växterna, liksom brysselkål, blomkål och broccoli. De anses minska risken för cancer och bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Gör grönkålssoppa eller ha som tillbehör.

2. Vitlök.
Välkänt redan av de gamla romarna. Vitlöken innehåller bakteriedödande ämnen som motverkar infektioner. Förbättrar också blodcirkulationen och kan minska risken för stroke. Pressa över maten eller ät två klyftor per dag.

3. Spenat.
Innehåller mycket C- och E-vitaminer samt karotenoider, folsyra och kalium. Karotenoider är färgämnen som fungerar antioxidativt. Ät spenat, som Karl-Alfred, och minska risken för cancer, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Spenat och ägg är en bra kombination.

4. Gul zucchini.
Kallas också vintersquash och den lysande gula färgen i skal och kött kommer av karotenoider. Höga halter av antioxidanterna C- och E-vitamin anses minska risken för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ät en portion varannan dag för att uppnå den skyddande effekten.

5. Brysselkål.
Ingår också i den nyttiga grönkålsfamiljen och är särskilt rik på folsyra som bland annat är bra för gravida kvinnor. Kalium, som finns i det korsblommiga växterna kan också bidra till att förebygga och sänka ett högt blodtryck. Lättkoka brysselkålen i saltat vatten. Gott som tillbehör till stek, fågel och viltkött.

 

 

Relaterade artiklar

Katarina Berg
Arbetsmiljö

Så funkar Spotifys nya "jobba där du vill"-koncept

Spotify lanserade i veckan sin nya jobbmix där alla medarbetare får arbeta där de önskar. Men hur går det till egentligen?

intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

Hjärta med texten hope ritad på immig glasruta.
Ledarskap

Utan framtidstro – inget affärsresultat

Av de tio intelligenser som man listar och mäter inom emotionell intelligens är optimism den allra viktigaste, menar ledarskapskonsulten Leif Klockare på Roche Martin. 
Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Målarfärger
Hälsa

Tänk fritt – och väx som chef

Din villighet att lära nytt avgör kvaliteten på dina idéer. Och kreativa idéer har för dig som chef kanske aldrig varit viktigare än nu.
motivation2021
Ledarskap

Tips från 24 toppchefer: Så motiverar du dina medarbetare – och dig själv – just nu

Hur peppar och motiverar vi oss bäst under gråa vinterdagar i coronakrisens tid? Under 24 dagar i december svarade chefer och ledare på frågan hur de motiverar sig själva och sina medarbetare just nu. Här är deras bästa tips att ta med sig in i det nya året. 
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.