sun-451441_1280-2
Foto: Pixabay

Må bättre på jobbet på tio minuter

Att vara chef kan vara stressigt. Men ta några minuter och gör en av de här övningarna. De får dig att må lite bättre och tar max 10 minuter.

Alla kan hitta en lucka på tio minuter. Även du som har en inbox som svämmar över av mail eller ett skrivbord som ser ut som en pappersåtervinning. Fast company har listat 10 övningar som ökar vårt välbefinnande – och som du hinner göra mellan medarbetarsamtal, möten eller på kafferasten.

1. Meditera
Tycker du inte att det är något för dig? Fokusera och ge det en chans.

2. Lukta på något gott
Mentoldoft, till exempel, får oss att piggna till (och är koffeinfritt).

3. Massera fötterna
Att rulla en tennisboll under foten i några minuter hjälper mer än du anar.

4. Ta en mindfulnesspromenad
Gå lugnt, sakta och fokuserat i 10 minuter. Glöm inte att andas!

5. Skratta
Tips: Ring din roligaste vän på rasten.

Läs också: Bli mer effektiv med mindfulness

6. Skriv
Ta tio minuter och skriv ner allt du är lycklig över just nu.

7. Gå ut
Ta en nypa luft och få lite extra d-vitamin om solen visar sig.

8. Rita
Släpp fram din kreativa sida med en ask kritor. (Tips: det finns ritböcker att köpa även för vuxna)

Läs också: De införde sextimmars arbetsdag – så gick det

9. Fejka en powernap
Sätt båda händerna på en plan yta. Ta ett djupt andetag och lyft långsamt ett finger i taget. Tänk (eller säg för dig själv) ‘En timmes sömn’ och sänk fingret samtidigt. Gå varvet runt med fingrarna och upprepa tre gånger. Effekten? Din kropp kommer tro att du har tagit en powernap.

10. Rör på dig
Enkel stretching som att röra vid tårna med händerna eller sträcka upp armarna hjälper en stel och stressad kropp.

Läs artikeln i sin helhet här.

Relaterade artiklar

utmattad1
Hälsa

5 tecken på utmattning – och vad du kan göra åt det

Långvarig stress och brist på återhämtning kan leda till utbrändhet eller utmattningssyndrom. Här är 5 tecken på att du ligger i riskzonen.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet.