sun-451441_1280-2
Foto: Pixabay

Må bättre på jobbet på tio minuter

Att vara chef kan vara stressigt. Men ta några minuter och gör en av de här övningarna. De får dig att må lite bättre och tar max 10 minuter.

Alla kan hitta en lucka på tio minuter. Även du som har en inbox som svämmar över av mail eller ett skrivbord som ser ut som en pappersåtervinning. Fast company har listat 10 övningar som ökar vårt välbefinnande – och som du hinner göra mellan medarbetarsamtal, möten eller på kafferasten.

1. Meditera
Tycker du inte att det är något för dig? Fokusera och ge det en chans.

2. Lukta på något gott
Mentoldoft, till exempel, får oss att piggna till (och är koffeinfritt).

3. Massera fötterna
Att rulla en tennisboll under foten i några minuter hjälper mer än du anar.

4. Ta en mindfulnesspromenad
Gå lugnt, sakta och fokuserat i 10 minuter. Glöm inte att andas!

5. Skratta
Tips: Ring din roligaste vän på rasten.

Läs också: Bli mer effektiv med mindfulness

6. Skriv
Ta tio minuter och skriv ner allt du är lycklig över just nu.

7. Gå ut
Ta en nypa luft och få lite extra d-vitamin om solen visar sig.

8. Rita
Släpp fram din kreativa sida med en ask kritor. (Tips: det finns ritböcker att köpa även för vuxna)

Läs också: De införde sextimmars arbetsdag – så gick det

9. Fejka en powernap
Sätt båda händerna på en plan yta. Ta ett djupt andetag och lyft långsamt ett finger i taget. Tänk (eller säg för dig själv) ‘En timmes sömn’ och sänk fingret samtidigt. Gå varvet runt med fingrarna och upprepa tre gånger. Effekten? Din kropp kommer tro att du har tagit en powernap.

10. Rör på dig
Enkel stretching som att röra vid tårna med händerna eller sträcka upp armarna hjälper en stel och stressad kropp.

Läs artikeln i sin helhet här.

Relaterade artiklar

aterhamtning
Hälsa

Ny studie: Jobbet är bra – för hälsan

Arbete är välinvesterad tid. Din hälsa och livskvalitet förbättras avsevärt av att gå till jobbet varje dag, visar ny forskning.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
byrajobb
Hälsa

5 frågor som hjälper dig att orka med motgångar

Förmågan att klara av svårigheter gör dig till en mer hållbar ledare. När du står inför stressade situationer är det viktigt att kunna stanna upp och reflektera.
litengrupp
Hälsa

Små arbetsgrupper friskare än stora

12-15 medarbetare. Det är den bästa storleken på en personalgrupp, enligt hr-företaget Nyckeltalsinsitutet.

jobbhalsohost
Hälsa

11 tips – så får du en friskare jobbhöst

Inte bara vabruari innebär sjuka och vabbande medarbetare. Även början av hösten kvalar in som riskperiod – och sedan blir det tyvärr bara värre.

hungrigmedarbetare1
Arbetsmiljö

”Hur hanterar jag medarbetare som går på diet?”

Mina medarbetare blir omotiverade och gnälliga när de är hungriga - vad kan jag göra?, frågar en läsare. Chefs expert Leif E Andersson, leg psykolog och ledarskapsutvecklare, svarar.
semestervila
Hälsa

Så här förvaltar du semestervilan bäst

Det krävs inte mer än 7–15 minuter per dag för att behålla semesterlugnet.
cb_content_mindfulness
Hälsa

Bli en närvarande och osjälvisk ledare

I månadens Chefboken får du tips och råd hur du kan förstå och leda din organisation med hjälp av mindfulness, osjälviskhet och medkänsla.