lugnet

3 knep: Så behåller du lugnet in i hösten

Håll koll på stressnivåerna nu när jobbhösten är igång. Här är 3 knep för att behålla lugnet in i hösten.

Christine Carter på Greater Good Science Center har gått igenom ett antal forskningsstudier för att se hur du håller dig både frisk och effektiv.

Här är hennes tre ultimata knep för att behålla lugnet från sommaren in i hösten.

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

1) Låt dig bli hänförd

Awe är det amerikanska uttrycket för en känsla av närvaro i något så storslaget och magnifikt att det påverkar din förståelse av världen. Den känslan påverkar kropp, psyke och sociala relationer positivt. Studier visar att människor som låter sig hänföras – av videofilmer på vidunderliga saker från naturen som valar och vattenfall – får ändrad tidsuppfattning. De upplever att de har mer gott om tid, erbjuder sig att hjälpa andra och känner sig mindre otåliga. Så ut i naturen, eller kolla på awe och whales på Youtube.

skogsbad2021

Läs också: Därför är ett skogsbad bra för din hälsa

2) Skapa en lugnande ritual

Repetitiva saker gör oss lugnare. Så skapa en ritual att ta till när du känner att pulsen skjuter i höjden. Det kan vara så enkelt som en kort serie rörelser vid skrivbordet tillsammans med ett par djupa andetag. Gör exakt likadant varje gång, först då blir det en ritual.

3) Hitta flytet

När du är i flow upphör tid och rymd att existera och du känner ingen stress. Hitta dit genom att sluta multitaska, stänga av telefon, mejl och göra dig onåbar. När du väl nått ditt flyt kommer du att släppa all stress. På köpet kommer du att briljera i din arbetsuppgift.

boostaiskogen1800

Läs också: Boosta dig – i skogen

Relaterade artiklar

En dagbok på ett bord. Bild på
Hälsa

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En grupp yngre medarbetare tränar på kontoret.
Hälsa

”Skulle kunna bli maxtider för hur länge man får sitta still”

Vilken typ av fysisk aktivitet är bäst för tankemässiga förmågor och psykisk hälsa? Forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har fått 120 miljoner kronor i ett åttaårigt projekt för att söka efter svaret. På sikt kan det leda till rekommendationer för arbetsgivarna. 

Glad man som leker med ett barn i en soffa.
Hälsa

Hälsoutmaning gav gladare kolleger

Konsultbolaget behövde ett sätt att få medarbetarna att röra sig mer och lära känna nya kolleger trots distansjobb. Lösningen blev en gemensam hälsoutmaning som ökade både teamkänslan och välbefinnandet.

Illustration med ett hjärta uppbyggt av grönsaker.
Hälsa

Växtbaserad diet kan rädda ditt hjärta

Om du som chef vet med dig att du ligger i farozonen för hög stress kanske du är redo att starta hösten med lite nya tag. Välj gärna en mer växtbaserad diet.

Tre män som arbetar på en byggarbetsplats står och pratar. Det är solnedgång.
Hälsa

Ny rapport: Ökad ohälsa på jobbet

Var tredje arbetstagare har problem med hälsan kopplat till arbetet, visar en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en ökning jämfört med tidigare år. Värst drabbade är kvinnor inom kommun och landsting.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

Glad kvinna som går i naturen.
Hälsa

När chefen väljer: Promenader hellre än golf

Chefens favoritmotion är inte golf och tennis, som man kanske skulle kunna tro, utan promenader. Det visar Chefs undersökning.