pokemongo

Lekfullhet ny trend på kickoffen

Lekfulla aktiviteter ökar kreativiteten hos dina medarbetare – men håll det gärna kunskapsorienterat och gå inte bort dig i för mycket flams och trams. Här är Chefs trendspaning inför att kickoff-säsongen drar igång.

Det verkar vara lek som gäller i kickoff-sammanhang i höst. Samuel West, forskare i organisationspsykologi vid Lunds Universitet, säger till Svenska Mötens egen tidning att en studie han gjort visar att i en experimentgrupp där man lekt i fem minuter förbättrades det kreativa klimatet:

”Det lönar sig alltså att investera några minuter i att ha kul.”

I takt med att gamificationtrenden redan synts på många ställen i arbetslivet för att skapa motivation och engagemang där det behövts var det bara en tidsfråga innan det här skulle ta sig in i kickoffsammanhang.

Eller är det tvärtom – att det mer lustorienterade arbetssättet på många kickoffer inspirerat till gamification i vardagen? Oavsett vad som är hönan och ägget visar en annan studie, som Chef tidigare skrivit om, att gamification, eller ”spelifiering” skapar positiva förväntningar på arbetsuppgiften, vilket betyder mer än själva spelet i sig.

Spel eller lek kan också användas för att utforma hierarkier och kan vara ett bra sätt för chefer att presentera nya sätt att arbeta. Lekfulla inslag har dessutom fördelen att de ökar grupptryggheten och får hjärnan att piggna till av det oväntade.

Och chefens roll i leken viktig – som föredöme i att våga bjuda på sig själv.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Dock utan att det blir för mycket. Att välja rätt sorts lek för rätt sorts grupp är viktigt. Det måste inte handla om barnkalaslekar à la hela havet stormar. Kanske uppfattas brädspel som ska få deltagarna att bli bättre på lean production eller driva en fabriksverksamhet på låtsas som mer seriöst och kunskapsorienterat av dina medarbetare?

Affärsmagasinet Fast Company ger ett annat exempel: En kickoff där deltagarna fick öva sig i problemlösning genom att gå in i ett rollspel som CSI-utredare – komplett med att gräva upp ben ur en fejkad ”grav” iklädda brottsplatsundersökarnas vita plastoveraller.

Det kan verka extremt, men den här typen av mer kunskapsorienterad kickoff kan i synnerhet vara lämplig för chefer som vill få igång sina yngre medarbetare som ju ofta letar efter det tydliga syftet – både hos arbetsgivare och i arbetsuppgifter. Tidningen beskriver det, med hänvisning till Deloittes stora millennials-studie, som att: Golf och spa är ute – experimentella aktiviteter som får dina medarbetare att växa är inne.

Så får du och dina medarbetare ut mest av kickoffen:

Knyt inte deltagande till prestation: Det ska inte handla om att, där och då, prestera något konkret resultat som till exempel lösningen på frågan ”hur får vi fem nya kunder inom segmentet X?” Fokusera istället på lärande, att utveckla deltagarnas förmågor.

Läs också: Värsta fällan vid en kickoff

Identifiera klara mål och kommunicera dem: Det ska finnas ett klart syfte med att ni till exempel reser iväg och är borta över en natt eller två – vilket kan innebära olägenheter för många. Kan du visa på fördelarna med resan ökar deltagarnas engagemang.

Tänk bortom pengarna: En tur till parken med avslutande grillmiddag är en fullgod budgetvariant på kickoff. Det är vad ni vill uppnå som räknas, inte materiella omständigheter.

Ge medarbetarna ett val: Alla vill inte forsränna, downhill-cykla eller ens visa upp sig i yogamundering för arbetskamraterna. Om du vill satsat på klassiska aktiviteter som dessa, se till att få med en matlagningskurs för den som inte är bekväm med mer fysiska alternativ.

Se till att så många som möjligt följer med: Försök få till ett datum och en plats som passar alla – det är mest effektivt och genererar mest nytta för din organisation.

Relaterade artiklar

distans-2
Beslutsfattande

5 egenskaper bra chefer på distans har

Allt fler vill eller måste jobba på distans. Därför ställer det nya krav på chefer att leda sina medarbetare – trots att man sitter långt ifrån varandra. Här är 5 knep för att lyckas.
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
original-2
Motivation

Expert: Så fixar du WOW!-faktor på julfesten

Julen står runt hörnet – och kanske en fest för medarbetarna. Men vad ska du tänka på för att fixa tillställningen alla pratar om i flera år? Här är 7 tips för att skapa en oförglömlig kväll – även med en snäv budget.

hulla
Motivation

3 anställda du måste lyfta fram som chef

Han rankas som en av världens bästa företagsledare. Nu avslöjar David Novak, utsedd till ”Årets vd” i USA, vilka tre typer av medarbetare du som chef måste lyfta fram extra mycket.
bella
Motivation

Så leder du som chef "millennials" – 5 tips

Nu är 90-talisterna här för att ta höga chefspositioner.

agilt
Motivation

Agilt på 4 minuter – Chef förklarar

Allt fler talar om agila arbetssätt som en del av vägen till framgång i digitaliseringstider. Men vad är egentligen agilt och hur jobbar du enligt metoden? Här är tips för att lyckas!
pil-3
Annonssamarbete Chef + SJ

Här kan Sveriges nya superregion växa fram

Höghastighetståg kan krympa Sverige och ge konkurrensfördelar. Ett trumfkort på framtidens EU-arbetsmarknad. ”Hela södra Sverige blir en gemensam stark region”, säger Pär Helgesson på SJ. Ny teknik gör dessutom framtidens affärsresor till en riktig premiumupplevelse.
inspoo
Motivation

5 lärdomar från globala succévideon om bra ledarskap

Påverkar ämnen som dopamin, serotonin och endorfin hur du är som chef? Väldigt mycket mer än du tror.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden