mingel2
Foto från konferensen Battle of the numbers i november 2013, som bland andra Chef låg bakom. Foto: Peter Magnusson.

5 bästa tipsen för en mer effektiv konferens

Heldagskonferenser och kickoffer riskerar att bli både dyra och att inte ge så mycket som du skulle önska. Med hjälp av några enkla grundregler kan du få dem betydligt mer effektiva.

1. Svara på frågan ”varför?”
Alltför många börjar planera konferensen utan att ha den mest grundläggande frågeställningen klar för sig: För vem håller du mötet, och varför?

Det menar Tommy Brotte som har anordnat möten sedan 1988, driver företaget Interaktiva möten och ansvarar för kursen Möteskommunikation på Berghs school of communication i Stockholm.

”Man måste alltid fråga sig varför mötet ska äga rum. Vill ledningen åstadkomma verklig förändring krävs en riktig dialog med mötesdeltagarna”, säger han.

Läs också: Värsta fällan vid en kickoff

2. Var en god värd – på riktigt
En god värd möter gästerna i dörren – och ger dem genuin uppmärksamhet när de anländer till konferensen.

”Alla pratar om vikten av värdskap och bemötande, men nästan alla går bet på just den punkten. Alltför ofta står ledningsgruppen i ett hörn och pratar med varandra”, säger Tommy Brotte. 

3. Sitt i öar
För att få till en riktigt bra dialog bör deltagare från olika delar av företaget blandas. En tumregel är att varje ö inte bör bestå av fler än sex personer.

4. Var interaktiv
Ett bra möte måste innehålla fyra komponenter:
– Provokation.
– Inspiration.
– Reflektion.
– Interaktion.

Enligt Tommy Brotte är samspelet mellan mötesdeltagarna det allra viktigaste för att nå verkliga resultat. Se därför till att ha goda marginaler för öppna diskussioner och workshop-övningar.

Läs också: Här är höstens hetaste kickoff-trend

5. Stoppa efter 18 minuter
En programpunkt får aldrig vara längre än 18 minuter. Längre än så klarar mötesdeltagarna inte av att hålla koncentrationen uppe.

Det är betydligt mer effektivt att hålla dragningarna korta och i stället ägna tid åt att låta deltagarna diskutera och reflektera över det som sagts. Då förstår de och minns budskapen betydligt bättre.

”Många deltagare gillar ju att bara sitta och lyssna. Vill arrangören få högt betyg på utvärderingen räcker det ofta med att erbjuda spännande föreläsare i en bekväm biosittning. Problemet är att det sällan ger någon effekt på resultaten. Interaktivitet är nyckeln för att verkligen nå framåt”, säger Tommy Brotte.

(Bonus: 6. Gör som Steve Ballmer)
Visa att Du. Älskar. Din. Organisation. Microsofts förre vd gjorde sig känd för sin, eh, entusiasm på scen. Se och njut:

Läs också: Så syr du ihop höstens kickoff

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus gör Sverige världsbäst”

Fokusera rätt – och få ett vinnande lag. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna vi jobbar med i landslaget går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Viktoria Lindhé på &frankly hjälper chefer reda ut samarbetstrassel. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

6 frågor som hjälper chefen lösa samarbetsproblem

Samarbetsförmågan kan lyfta eller sänka ditt team. Och dig som chef. Chefer som tidigt tar tag i gnissel når bättre resultat – och blir mer uppskattade för sitt ledarskap. Så här tar du bäst tag i samarbetsproblem.
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?