kaka-2

Smart program för höstens kick-off

Har du nya medarbetare i din arbetsgrupp? Chef har skapat ett schema som passar din kick-off!

Detta kan ha hänt: Du har flera nya medarbetare i din arbetsgrupp.

Tidsåtgång för kickoffen: Två halvdagar med övernattning.

Programmet:

DAG 1

11.30–12.30 Välkomstlunch.
Berätta kort om målet med konferensen och hälsa de nya välkomna i gruppen.

12.30–13.00
Mini-teamövning 1:
Klargör mål och mening.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter diskutera vad de har för personligt mål med konferensen och vad de vill bidra med. Gå sedan laget runt och låt var och en berätta helt kort vad de sagt.

13.00–13.30
Mini-teamövning 2:
Skryt för varandra.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter var skryta inför varandra om vad de är bra på. Sedan återberättar den ena om den andra och omvänt, inför hela gruppen. Genom att lyfta var och en får hela gruppen en positiv kick – ”vad bra vi är tillsammans”.

13.30–14.30
Tvärtom-övning:
Skapa spelregler.
➤ Dela in medarbetarna i grupper på runt fyra personer.
➤ Låt varje grupp spåna under några minuter kring frågan: Hur skulle vi göra för att FÖRSÄMRA och FÖRSVÅRA vårt samarbete?
Be dem skriva ner allt utan censur eller värdering.
➤ Därefter väljer varje grupp tre värstingar som de redovisar för övriga. Allt skrivs upp på blädderblock.

Läs också: Lekfullhet het trend på höstens kickoff

➤ Sedan återremitteras några värstingar till grupperna med uppdrag att vända dem till hur man ska göra för att samarbeta bra. Be dem formulera regler eller råd för hur de vill behandla varandra så att det blir konkret och inte bara ett vackert ord.
➤ Sammanfatta allt i ett samarbetskontrakt. Någonstans mellan fem och tio spelregler är lagom för att kunna hålla i minnet och se till att de efterlevs.

14.30–15.00 Fika.
En lite längre paus ger utrymme för medarbetarna att samtala och fortsätta lära känna varandra lite mer informellt.

15.00–16.30
Stor teamövning:
Utbyt kunskaper.
➤ Dela in medarbetarna i grupper om runt fyra som ska ställa frågor till varandra. Det kan både vara frågor som du har förberett eller medarbetarnas egna frågor på ett bestämt tema, förslagsvis samarbete. Det kan vara hur man löser olika problem, konflikter eller andra tips, råd och metoder, men även fackkunskaper.
➤ Efter ett tag klyvs varje grupp (du har i förväg förberett hur). Två stannar kvar, två går vidare till nästa grupp. De som stannar får rollen som experter och svarar på frågor från de två nya som kommer. De som går vidare blir kunskapsjägare som ställer nya frågor till övriga grupper och antecknar svaren.

Läs också: Fem bästa tipsen för en effektiv konferens

➤ När man gått varvet runt återförenas den ursprungliga gruppen. Den sammanfattar goda råd och ny kunskap och skriver ner på blädderblock.
➤ Övningen avslutas med att alla minglar runt och läser på blocken och upptäcker den nya kunskapsbanken.

16.30 – 17.00 Sammanfatta.
Se tillbaka på dagen och vad ni har lärt er. Därefter fri tid.

19.00 Middag.
Eftersom poängen är att lära känna varandra kan det vara på sin plats att ”bara” äta middag och konversera fritt, utan annat program under kvällen.
Ett alternativ är att du i förväg överlåter på några medarbetare att hitta någon enklare lek av typen gåtor och klurigheter eller lättsam underhållning.

DAG 2

8.00 Frukost.

9.00–9.30
Mini-teamövning 3:

Visa uppskattning.
Även om alla i denna grupp inte känner varandra så väl kan ni få ut en del genom att exempelvis återkoppla till saker de upptäckt hos varandra under gårdagens konferens.
➤ Sitt alla i en ring. Be varje medarbetare skriva en lapp till de två arbetskamrater som sitter till höger och till vänster: ”Jag uppskattar dig för att …”( nämn två saker). Därefter lämnas lapparna till de berörda. Var och en skriver och får alltså två lappar.
➤ Om ni vill kan var och en läsa upp sina lappar högt för alla och låta övriga fylla på. Ni kan också ha en kort diskussion om uppskattning och vikten av att bekräfta och berömma varandra.

9.30–10.00
Mini-teamövning 4:

Se varandra.
➤ Låt medarbetarna rita av varandras ansikte två och två, ganska snabbt och rakt av utan att titta ner på papperet. Alla lägger sedan sitt porträtt på bordet. Medarbetarna får därefter med olika färger lägga till saker på varandras bilder som de uppskattar hos den på bilden.
➤ Avsluta med en liten vernissage.

10.00–10.15 Fika.

10.15–11.30 Sammanfatta och avsluta.
➤ Sammanfatta vad ni kommit fram till under konferensen och bestäm hur ni ska jobba vidare.
➤ Lämna en stund för enskild eller gruppvis reflektion. Exempelvis kan var och en få nämna tre saker som han eller hon tar med sig.

11.30–12.30 Lunch, därefter hemresa.

Läs också: Värsta fällan vid en kickoff

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

missnojd
01:01 min
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

Video + Text En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

tanketid
Hälsa

Här får medarbetarna 4 timmar – enbart till reflektion

Ledningsgruppen på Youcall avsatte fyra timmar i veckan åt reflektion. Redan efter tre veckor gav det resultat. De blev mer harmoniska och fick lika mycket eller mer gjort. Nu släpper Tony Nilsson loss hela företagets tankekraft.
forgifta
Arbetsmiljö

5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

Det är låg stämning bland medarbetarna – utan att du som chef förstår varför. Då kan du behöva kolla upp om det finns faktorer i er jobbkultur som förgiftar miljön.
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.
framtid-4
Personlig effektivitet

5 punkter: Så här ser ett möte ut – i framtiden

Är du less på att åhörarna zoomar ut när du pratar? Inom några år kan det vara löst genom en helt ny teknik – som passar perfekt för möten.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

aw-2
Hållbarhet

Här går medarbetarna på tyst AW

Ingen alkohol, mobiluppkoppling eller klockor. I stället är det tystnad och avkoppling som gäller när konceptet ”off the work” kommer till Stockholm för andra gången.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden