kaka-2

Smart program för höstens kick-off

Har du nya medarbetare i din arbetsgrupp? Chef har skapat ett schema som passar din kick-off!

Detta kan ha hänt: Du har flera nya medarbetare i din arbetsgrupp.

Tidsåtgång för kickoffen: Två halvdagar med övernattning.

Programmet:

DAG 1

11.30–12.30 Välkomstlunch.
Berätta kort om målet med konferensen och hälsa de nya välkomna i gruppen.

12.30–13.00
Mini-teamövning 1:
Klargör mål och mening.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter diskutera vad de har för personligt mål med konferensen och vad de vill bidra med. Gå sedan laget runt och låt var och en berätta helt kort vad de sagt.

13.00–13.30
Mini-teamövning 2:
Skryt för varandra.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter var skryta inför varandra om vad de är bra på. Sedan återberättar den ena om den andra och omvänt, inför hela gruppen. Genom att lyfta var och en får hela gruppen en positiv kick – ”vad bra vi är tillsammans”.

13.30–14.30
Tvärtom-övning:
Skapa spelregler.
➤ Dela in medarbetarna i grupper på runt fyra personer.
➤ Låt varje grupp spåna under några minuter kring frågan: Hur skulle vi göra för att FÖRSÄMRA och FÖRSVÅRA vårt samarbete?
Be dem skriva ner allt utan censur eller värdering.
➤ Därefter väljer varje grupp tre värstingar som de redovisar för övriga. Allt skrivs upp på blädderblock.

Läs också: Lekfullhet het trend på höstens kickoff

➤ Sedan återremitteras några värstingar till grupperna med uppdrag att vända dem till hur man ska göra för att samarbeta bra. Be dem formulera regler eller råd för hur de vill behandla varandra så att det blir konkret och inte bara ett vackert ord.
➤ Sammanfatta allt i ett samarbetskontrakt. Någonstans mellan fem och tio spelregler är lagom för att kunna hålla i minnet och se till att de efterlevs.

14.30–15.00 Fika.
En lite längre paus ger utrymme för medarbetarna att samtala och fortsätta lära känna varandra lite mer informellt.

15.00–16.30
Stor teamövning:
Utbyt kunskaper.
➤ Dela in medarbetarna i grupper om runt fyra som ska ställa frågor till varandra. Det kan både vara frågor som du har förberett eller medarbetarnas egna frågor på ett bestämt tema, förslagsvis samarbete. Det kan vara hur man löser olika problem, konflikter eller andra tips, råd och metoder, men även fackkunskaper.
➤ Efter ett tag klyvs varje grupp (du har i förväg förberett hur). Två stannar kvar, två går vidare till nästa grupp. De som stannar får rollen som experter och svarar på frågor från de två nya som kommer. De som går vidare blir kunskapsjägare som ställer nya frågor till övriga grupper och antecknar svaren.

Läs också: Fem bästa tipsen för en effektiv konferens

➤ När man gått varvet runt återförenas den ursprungliga gruppen. Den sammanfattar goda råd och ny kunskap och skriver ner på blädderblock.
➤ Övningen avslutas med att alla minglar runt och läser på blocken och upptäcker den nya kunskapsbanken.

16.30 – 17.00 Sammanfatta.
Se tillbaka på dagen och vad ni har lärt er. Därefter fri tid.

19.00 Middag.
Eftersom poängen är att lära känna varandra kan det vara på sin plats att ”bara” äta middag och konversera fritt, utan annat program under kvällen.
Ett alternativ är att du i förväg överlåter på några medarbetare att hitta någon enklare lek av typen gåtor och klurigheter eller lättsam underhållning.

DAG 2

8.00 Frukost.

9.00–9.30
Mini-teamövning 3:

Visa uppskattning.
Även om alla i denna grupp inte känner varandra så väl kan ni få ut en del genom att exempelvis återkoppla till saker de upptäckt hos varandra under gårdagens konferens.
➤ Sitt alla i en ring. Be varje medarbetare skriva en lapp till de två arbetskamrater som sitter till höger och till vänster: ”Jag uppskattar dig för att …”( nämn två saker). Därefter lämnas lapparna till de berörda. Var och en skriver och får alltså två lappar.
➤ Om ni vill kan var och en läsa upp sina lappar högt för alla och låta övriga fylla på. Ni kan också ha en kort diskussion om uppskattning och vikten av att bekräfta och berömma varandra.

9.30–10.00
Mini-teamövning 4:

Se varandra.
➤ Låt medarbetarna rita av varandras ansikte två och två, ganska snabbt och rakt av utan att titta ner på papperet. Alla lägger sedan sitt porträtt på bordet. Medarbetarna får därefter med olika färger lägga till saker på varandras bilder som de uppskattar hos den på bilden.
➤ Avsluta med en liten vernissage.

10.00–10.15 Fika.

10.15–11.30 Sammanfatta och avsluta.
➤ Sammanfatta vad ni kommit fram till under konferensen och bestäm hur ni ska jobba vidare.
➤ Lämna en stund för enskild eller gruppvis reflektion. Exempelvis kan var och en få nämna tre saker som han eller hon tar med sig.

11.30–12.30 Lunch, därefter hemresa.

Läs också: Värsta fällan vid en kickoff

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
netlight_intro
Annonssamarbete Chef + Netlight

Sluta vara chef – bli en förebild istället

”Lär dig vara ledare och följare samtidigt”, uppmanar Netlights vd Erik Ringertz. I sin nya bok Harder Better Faster Stronger ger han idéer för framtidens ledarskap.

julbonus
Motivation

Ikeas feta julbonus: Så mycket får varje anställd

Möbeljätten Ikea kommer med en tidig julklapp till sina anställda. Som lojal medarbetare kan du vänta dig ett extra tillskott lagom till jul – på 14 800 kronor.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
presenter
Motivation

Undersökning: Här är julklappen flest vill ha – av chefen

Över 60 procent får en julklapp av sin arbetsgivare. Det visar en undersökning som även avslöjar vad medarbetare helst vill ha som gåva.
alkoholaa
Arbetsmiljö

Därför nobbar SVT alkohol på julbordet

Snart är det dags för julbord runt om på svenska arbetsplatser. Men på SVT har man valt att spola kröken och säger nej till alkohol på jullunchen.

hands_experis
02:12 min
Annonssamarbete Chef + Experis

Eftersökta chefsegenskapen – syns inte på ditt cv

Video:

Arbetsgivares önskechef byggs om. En av de eftersökta ledaregenskaperna är ofta dold i ett cv.

chefenaa
Teamutveckling

Mäter välmående på jobbet – med keps

I Kina har ett företag börjat mäta medarbetarnas hjärn­aktivitet med hjälp av sensorer monterade i kepsar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden