kaka-2

Smart program för höstens kick-off

Har du nya medarbetare i din arbetsgrupp? Chef har skapat ett schema som passar din kick-off!

Detta kan ha hänt: Du har flera nya medarbetare i din arbetsgrupp.

Tidsåtgång för kickoffen: Två halvdagar med övernattning.

Programmet:

DAG 1

11.30–12.30 Välkomstlunch.
Berätta kort om målet med konferensen och hälsa de nya välkomna i gruppen.

12.30–13.00
Mini-teamövning 1:
Klargör mål och mening.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter diskutera vad de har för personligt mål med konferensen och vad de vill bidra med. Gå sedan laget runt och låt var och en berätta helt kort vad de sagt.

13.00–13.30
Mini-teamövning 2:
Skryt för varandra.
Dela in medarbetarna två och två. Låt dem under ett par minuter var skryta inför varandra om vad de är bra på. Sedan återberättar den ena om den andra och omvänt, inför hela gruppen. Genom att lyfta var och en får hela gruppen en positiv kick – ”vad bra vi är tillsammans”.

13.30–14.30
Tvärtom-övning:
Skapa spelregler.
➤ Dela in medarbetarna i grupper på runt fyra personer.
➤ Låt varje grupp spåna under några minuter kring frågan: Hur skulle vi göra för att FÖRSÄMRA och FÖRSVÅRA vårt samarbete?
Be dem skriva ner allt utan censur eller värdering.
➤ Därefter väljer varje grupp tre värstingar som de redovisar för övriga. Allt skrivs upp på blädderblock.

Läs också: Lekfullhet het trend på höstens kickoff

➤ Sedan återremitteras några värstingar till grupperna med uppdrag att vända dem till hur man ska göra för att samarbeta bra. Be dem formulera regler eller råd för hur de vill behandla varandra så att det blir konkret och inte bara ett vackert ord.
➤ Sammanfatta allt i ett samarbetskontrakt. Någonstans mellan fem och tio spelregler är lagom för att kunna hålla i minnet och se till att de efterlevs.

14.30–15.00 Fika.
En lite längre paus ger utrymme för medarbetarna att samtala och fortsätta lära känna varandra lite mer informellt.

15.00–16.30
Stor teamövning:
Utbyt kunskaper.
➤ Dela in medarbetarna i grupper om runt fyra som ska ställa frågor till varandra. Det kan både vara frågor som du har förberett eller medarbetarnas egna frågor på ett bestämt tema, förslagsvis samarbete. Det kan vara hur man löser olika problem, konflikter eller andra tips, råd och metoder, men även fackkunskaper.
➤ Efter ett tag klyvs varje grupp (du har i förväg förberett hur). Två stannar kvar, två går vidare till nästa grupp. De som stannar får rollen som experter och svarar på frågor från de två nya som kommer. De som går vidare blir kunskapsjägare som ställer nya frågor till övriga grupper och antecknar svaren.

Läs också: Fem bästa tipsen för en effektiv konferens

➤ När man gått varvet runt återförenas den ursprungliga gruppen. Den sammanfattar goda råd och ny kunskap och skriver ner på blädderblock.
➤ Övningen avslutas med att alla minglar runt och läser på blocken och upptäcker den nya kunskapsbanken.

16.30 – 17.00 Sammanfatta.
Se tillbaka på dagen och vad ni har lärt er. Därefter fri tid.

19.00 Middag.
Eftersom poängen är att lära känna varandra kan det vara på sin plats att ”bara” äta middag och konversera fritt, utan annat program under kvällen.
Ett alternativ är att du i förväg överlåter på några medarbetare att hitta någon enklare lek av typen gåtor och klurigheter eller lättsam underhållning.

DAG 2

8.00 Frukost.

9.00–9.30
Mini-teamövning 3:

Visa uppskattning.
Även om alla i denna grupp inte känner varandra så väl kan ni få ut en del genom att exempelvis återkoppla till saker de upptäckt hos varandra under gårdagens konferens.
➤ Sitt alla i en ring. Be varje medarbetare skriva en lapp till de två arbetskamrater som sitter till höger och till vänster: ”Jag uppskattar dig för att …”( nämn två saker). Därefter lämnas lapparna till de berörda. Var och en skriver och får alltså två lappar.
➤ Om ni vill kan var och en läsa upp sina lappar högt för alla och låta övriga fylla på. Ni kan också ha en kort diskussion om uppskattning och vikten av att bekräfta och berömma varandra.

9.30–10.00
Mini-teamövning 4:

Se varandra.
➤ Låt medarbetarna rita av varandras ansikte två och två, ganska snabbt och rakt av utan att titta ner på papperet. Alla lägger sedan sitt porträtt på bordet. Medarbetarna får därefter med olika färger lägga till saker på varandras bilder som de uppskattar hos den på bilden.
➤ Avsluta med en liten vernissage.

10.00–10.15 Fika.

10.15–11.30 Sammanfatta och avsluta.
➤ Sammanfatta vad ni kommit fram till under konferensen och bestäm hur ni ska jobba vidare.
➤ Lämna en stund för enskild eller gruppvis reflektion. Exempelvis kan var och en få nämna tre saker som han eller hon tar med sig.

11.30–12.30 Lunch, därefter hemresa.

Läs också: Värsta fällan vid en kickoff

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forslag-2
Sätta lön

Han vill avslöja medarbetarnas lön

Erik Bergman, entreprenören bakom Great.com, vill gå ett steg längre när det kommer till lönetransparens. 
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

elin1
Teamutveckling

Hon utvecklade en AI-bot – som sparar tid åt HR

På kort tid utvecklade svenska företaget ReachMee ett HR-verktyg i AI där personalen kan få svar på enkla frågor via en bot – för att frigöra tid till annat. ”Alla kan göra det här – även om det låter läskigt med AI”, säger Elin Filipp, HR-manager.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden