apa

Värsta fällan vid en kick-off

När ni kommer hem från kickoffen är det lätt att glömma det allra viktigaste.

Och så kommer ni hem. Men vad var det ni kom fram till egentligen? Vem förde anteckningar? Och hur ska ni gå vidare, bestämde ni det? Eller föll ni i en av de vanligaste konferensfällorna: Ingen dokumenterade resultatet och i vardagen faller resultatet i glömska…

För att konferensen ska vara till nytta i verksamheten gäller det att vara noga med dokumentation och uppföljning.

Utse någon att dokumentera diskussioner och beslut. Det bör skickas ut så snart som möjligt. Bryt ner och för in i strategi och verksamhetsplan om möjligt.

Gör utvärderingen omedelbart när ni är tillbaka på jobbet. Det kan räcka med ett enkelt frågeformulär som mejlas ut.

Förslag på frågor:

  • Fick du ut något av konferensen som du har nytta av i ditt dagliga jobb? Vad?
  • Har du utökat eller stärkt ditt nätverk på företaget under konferensen?
  • Vilken programpunkt engagerade dig mest?
  • Har du förslag på något som kan göras bättre nästa gång?

Följ upp resultatet efter en tid. Det är nödvändigt för att alla ska kunna koppla det ni kom fram till under konferensen till sitt dagliga arbete. Utvärderingen  bör ske medan alla fortfarande kommer ihåg vad ni egentligen sade och kom fram till.

Läs också: 5 tips för en mer effektiv konferens

Relaterade artiklar

natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.