apa

Värsta fällan vid en kick-off

När ni kommer hem från kickoffen är det lätt att glömma det allra viktigaste.

Och så kommer ni hem. Men vad var det ni kom fram till egentligen? Vem förde anteckningar? Och hur ska ni gå vidare, bestämde ni det? Eller föll ni i en av de vanligaste konferensfällorna: Ingen dokumenterade resultatet och i vardagen faller resultatet i glömska…

För att konferensen ska vara till nytta i verksamheten gäller det att vara noga med dokumentation och uppföljning.

Utse någon att dokumentera diskussioner och beslut. Det bör skickas ut så snart som möjligt. Bryt ner och för in i strategi och verksamhetsplan om möjligt.

Gör utvärderingen omedelbart när ni är tillbaka på jobbet. Det kan räcka med ett enkelt frågeformulär som mejlas ut.

Förslag på frågor:

  • Fick du ut något av konferensen som du har nytta av i ditt dagliga jobb? Vad?
  • Har du utökat eller stärkt ditt nätverk på företaget under konferensen?
  • Vilken programpunkt engagerade dig mest?
  • Har du förslag på något som kan göras bättre nästa gång?

Följ upp resultatet efter en tid. Det är nödvändigt för att alla ska kunna koppla det ni kom fram till under konferensen till sitt dagliga arbete. Utvärderingen  bör ske medan alla fortfarande kommer ihåg vad ni egentligen sade och kom fram till.

Läs också: 5 tips för en mer effektiv konferens

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Vissa telefonsamtal stör mer än andra.
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare