apa

Värsta fällan vid en kick-off

När ni kommer hem från kickoffen är det lätt att glömma det allra viktigaste.

Och så kommer ni hem. Men vad var det ni kom fram till egentligen? Vem förde anteckningar? Och hur ska ni gå vidare, bestämde ni det? Eller föll ni i en av de vanligaste konferensfällorna: Ingen dokumenterade resultatet och i vardagen faller resultatet i glömska…

För att konferensen ska vara till nytta i verksamheten gäller det att vara noga med dokumentation och uppföljning.

Utse någon att dokumentera diskussioner och beslut. Det bör skickas ut så snart som möjligt. Bryt ner och för in i strategi och verksamhetsplan om möjligt.

Gör utvärderingen omedelbart när ni är tillbaka på jobbet. Det kan räcka med ett enkelt frågeformulär som mejlas ut.

Förslag på frågor:

  • Fick du ut något av konferensen som du har nytta av i ditt dagliga jobb? Vad?
  • Har du utökat eller stärkt ditt nätverk på företaget under konferensen?
  • Vilken programpunkt engagerade dig mest?
  • Har du förslag på något som kan göras bättre nästa gång?

Följ upp resultatet efter en tid. Det är nödvändigt för att alla ska kunna koppla det ni kom fram till under konferensen till sitt dagliga arbete. Utvärderingen  bör ske medan alla fortfarande kommer ihåg vad ni egentligen sade och kom fram till.

Läs också: 5 tips för en mer effektiv konferens

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden