nej
”Åh nej! Vi glömde föra anteckningar!” Foto: Unsplash

Värsta fällan vid en kick-off

Och så kommer ni hem. Men vad var det ni kom fram till egentligen? Vem förde anteckningar? Och hur ska ni gå vidare, bestämde ni det? Eller föll ni i en av de vanligaste konferensfällorna: Ingen dokumenterade resultatet och i vardagen faller resultatet i glömska…

För att konferensen ska vara till nytta i verksamheten gäller det att vara noga med dokumentation och uppföljning.

Utse någon att dokumentera diskussioner och beslut. Det bör skickas ut så snart som möjligt. Bryt ner och för in i strategi och verksamhetsplan om möjligt.

Gör utvärderingen omedelbart när ni är tillbaka på jobbet. Det kan räcka med ett enkelt frågeformulär som mejlas ut.

Förslag på frågor:

1  Fick du ut något av konferensen som du har nytta av i ditt dagliga jobb? Vad?

2 Har du utökat eller stärkt ditt nätverk på företaget under konferensen?

3  Vilken programpunkt engagerade dig mest?

4  Har du förslag på något som kan göras bättre nästa gång?

Följ upp resultatet efter en tid. Det är nödvändigt för att alla ska kunna koppla det ni kom fram till under konferensen till sitt dagliga arbete. Utvärderingen  bör ske medan alla fortfarande kommer ihåg vad ni egentligen sade och kom fram till.

5 bästa tipsen för en mer effektiv konferens

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Arbetsmiljö

5 företag som låter medarbetare jobba var som helst

Distansjobb kommer stort, både som en följd av gigekonomin och intåget av allt fler digitala verktyg på marknaden.
Arbetsmiljö

Ge nya medarbetaren en bra start

Vi har alla varit där – första dagen på nya jobbet. Nu är det du som ska introducera den nya medarbetaren, kanske en talang du jobbat hårt för att rekrytera? Så här säkrar du en bra start och bygger hens lojalitet.
Arbetsmiljö

Faktorerna som främjar psykisk hälsa på jobbet

Nyligen publicerade fackförbundet Vision dystra siffror om hur mycket stressrelaterade sjukdomar ökat senaste två åren. Men de har också sammanställt fem faktorer som främjar hälsan. Ett närvarande ledarskap är en av dem.
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
Arbetsmiljö

Nya råd om psykisk ohälsa på jobbet

Det är den vanligaste anledningen till sjukskrivning. Nu finns nya nationella riktlinjer för hur psykisk ohälsa på arbetsplatsen ska hanteras och förebyggas.
Arbetsmiljö

Därför skvallrar medarbetarna om dig

Tror du att det inte skvallras på ditt jobb? Skulle inte tro det. Bara för att du inte vet betyder det inte att skvallret är utrotat. Tvärtom – det är dig de pratar om.
Arbetsmiljö

Så ser du om du har emotionell intelligens

Leder du med både hjärta och hjärna? Effektiva ledare har en hög emotionell intelligens. Se vilka egenskaper du måste besitta.
Arbetsmiljö

Chefen viktigare än strukturen för god hälsa

Platt eller hierarkisk organisation? Inte så viktigt. Som chef behöver du istället fundera mer på hur tydlig du är i ditt ledarskap, visar en ny avhandling.
Arbetsmiljö

Social kompetens allt viktigare egenskap för lönesättande chefer

Dags för lönesamtal? Enligt en ny bok har informella egenskaper ökat i betydelse för lönesättande chefer, jämfört med formella kvalifikationer som erfarenhet och utbildningsnivå.