Så skapar du bra arbetsmiljö Företag kan spara miljoner på en bra arbetsmiljö. Färre sjukskrivningar gör också chefens arbete enklare. Vi ger dig grunderna i att skapa en bra arbetsmiljö. Läs mer
”De tvingade på mig en sekreterare” "Jag är rätt säker på att Mia ägnade mycket av sin tid åt att läsa platsannonser och önska att jag kunde försvinna på något sätt", skriver Chefs krönikör Eva Swartz.
Mångfald Mångfald skapar trivsel och lönsamhet Andelen kvinnor på Volvo Lastvagnar i Tuve har ökat med 70 procent på två år. Samtidigt har trivseln ökat. Fabrikschefen Anders Olausson tror starkt på mångfald.
Så väcker du en uttråkad medarbetare Börjar din bästa talang tappa gnistan? Vi ger dig fyra tips som kan tända glöden.
Konflikthantering Tre sätt att hantera arga medarbetare Du blir avsnoppad på mötet. Dina medarbetare svär när det inte passar. Vi ger dig tre metoder för att motverka problemen.
Härligt befriande med ansvar! Chefs vd Vibeke Pålhaugen berättar om varför Chef satsar på CSR och det hållbara ledarskapet:
Farfars-metoden bra vid lönesättning I början tycker många att det är obehagligt. Sedan går det mer på rutin. Här får du en snabb guide till att sätta lön.
Hållbarhet IBM får respekt genom sina mentorer På IBM är de anställda aktiva i CSR-arbetet. En gång i månaden träffar de högstadieelever i Stockholms förorter. "Det är roligt att få höra vad tonåringar drömmer om", säger Örjan Granqvist på IBM.
Så leder du projekt Ibland har han varit för medgörlig. Då fick han problem på slutet. Projektexperten och författaren Mikael Klasson visar hur du undviker de vanligaste fallgroparna.
Våga vara rak och ärlig Noggranna förberedelser och sedan - pang på. Jobbiga besked ska inte lindas in. Så här genomför du svåra samtal.
Coop når framgång med schysta bananer Försäljningen av Rättvisemärkt mer än fördubblades under 2007. Coop var drivande i utvecklingen. ”Socialt ansvarstagande är en del av vår affärsidé”, säger marknadschefen Bodil Jönsson-Lindgren.
Chefboken · Rekrytering och karriär Anders Parment: Generation Y De är driftiga och vana att välja och ta ansvar. De är öppna och har stora sociala nätverk. De tänker globalt och gränslöst. Men de är också krävande och vill ha jobb som ger mening. Och de vill inte kalla sig medarbetare. Nu är de här, generation Y. Lyssna nu
Det här vill talangerna ha När du har fångat de bästa talangerna gäller det att behålla dem. Enligt norska ledarskapsforskaren Jøri Gytre Horverak måste du ge dem utmanande arbetsuppgifter.
Så leder du i krisläge Du vill inte tänka på det. Men förr eller senare kommer den. Krisen. Lottie Knutson tipsar om hur du förbereder dig.
Vilken samtalstyp är du? Du ger alltid feedback och ställer gärna frågor. Men det kan vara helt fel. Vi förklarar varför.
Delegera om du vill bli framgångsrik Du jobbar jämt. Ändå hinner du inte med det du borde. Lösningen heter delegering, enligt Citymails it-chef Elisabeth Stjernstoft.
En onödig skräckhistoria ”Jag önskar inte min värsta ovän att sitta som mellanchef.” Medge att citatet är kittlande? Så hemskt kan det väl ändå inte vara. Jo, det kan det tydligen.
Omtanke ger SKF första plats Hur skapar man arbetsglädje? SKF vet. De har utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare.
Miljöfokus räddade Scandic I början av 1990-talet var hotellkedjan Scandic nära bankrutt. Då valde man en ny väg. "Vi ökar med tusentals rumsnätter på grund av vår profil", säger Scandics hållbarhetsdirektör Jan Peter Bergkvist.
Vågar du vara impopulär? Viljan att vara omtyckt försvagar chefen. Den som inte vågar vara impopulär ibland lämnar över makten till de mest manipulativa medarbetarna.
Vågar du vara impopulär? Viljan att vara omtyckt försvagar chefen. Den som inte vågar vara impopulär ibland lämnar över makten till de mest manipulativa medarbetarna.
Hälsa Våga stå för din åsikt Idag är så många av oss så rädda för att inte duga till, att vi alltför ofta anpassar vår åsikt för att undvika risken att bli förlöjligad.
Hur mogen är du? Dags att gå vidare i din chefskarriär? Mognadstrappan kan ge dig en fingervisning om vilken chefsroll du passar bäst för och vad du behöver utveckla för att ta nästa steg.
Hälsa Stor skärm ger högre produktivitet Storleken har betydelse. I alla fall om du vill att medarbetarna ska prestera bättre.
Smart policy klimatsäkrar affärsresorna Resor är en stor miljöbov. Med rätt resepolicy kan du rena ditt miljösamvete samtidigt som du sparar pengar och får mer effektiva medarbetare.
Konsten att döda en chef Jag har full förståelse för att man i företagsledningar ibland måste fatta snabba beslut, men att utse någon till tillförordnad chef är bara korkat.
Petter Stordalen är en engagerad förebild Han har deltagit i olagliga miljöaktioner, sålt sina sportbilar och drivit kampanj mot företag som dumpar gift. Choice Hotels ägare, norske Petter Stordalen, tar ställning. Och tror att hans företag vinner på det.
Verksamhetsutveckling Sju viktiga steg till högsta nivån Dags att gå vidare i din chefskarriär? Mognads-trappan kan ge dig en fingervisning om vilken chefsroll du passar bäst för och vad du behöver utveckla för att ta nästa steg.
Skaffa dig bonusläge Glöm guldkantade optionsprogram endast till högsta ledningen. Nu är tiden inne för incitamentsprogram som riktar sig till de viktiga mellancheferna. Se till att få din del av kakan.
Nu vill alla kramas Det har blivit fult att vara formell. Nu är det den informella chefen som styr, han som klär sig informellt, har ett informellt nätverk och ägnar tid åt informellt lärande.
Nye ärkebiskopen återinför friden men utmanar ingen I begynnelsen var … inte Ordet, men väl ordförandeklubban. Landets ärkebiskop är nämligen en gudabenådad sammanträdesordförande. Få svingar klubban med samma elegans och självklarhet som Anders Wejryd.
Årets chef 2008 "Det känns skitbra, hedrande och spännande!". Så säger Björn Olsson, chef för Postens brevterminaler, om att bli Årets Chef 2008.
Alla vinnare på Kompetensgalan Förutom Årets chef utsågs flera andra vinnare på Kompetensgalan. Här är hela listan:
Tidigare vinnare av Årets Chef För elfte året i rad utses Årets Chef. Läs om alla tidigare vinnare här:
Kommunikation Så hanterar du skitsnack Du blir sällan klappad på huvudet av dina medarbetare. Men de kan ta till andra metoder för att trycka ner dig. Vi ger tips på hur man motarbetar härskartekniker.
Friskare med trevlig chef En närvarande chef, och medarbetare som får vara delaktiga i viktiga beslut. Det är två faktorer som kännetecknar företag med låg sjukfrånvaro enligt studien ”Hälsa och Framtid”.
Den coachande chefen är het I framtiden kommer medarbetarna att ta mer ansvar. Men till dess behövs coachande chefer som kan stötta och motivera. Det visar en ny rapport.
Ledarskap Mellanchefer får för lite stöd Mellanchefer ges ofta för litet handlingsutrymme. Och får sällan möjlighet att utveckla det som är viktigast i deras verksamhet, visar en ny avhandling.
Tio steg till etiskt ledarskap Etik är ett av trendorden bland dagens ledare. Men hur blir man en etisk chef? Vi ger dig tio verktyg.
Chefboken · Verksamhetsutveckling Lindgren & Bandhold: Scenarioplanering Den som vill ligga i framkanten i sin bransch måste kunna »se runt hörnet«. Det handlar inte om övernaturliga krafter utan om systematiska kunskaper för att hantera osäkerhetsfaktorer i framtiden. Metoden är scenarioplanering – mer strategi än gissning och drömmar. Lyssna nu
Drivkrafter och ösregn Norges rikaste man John Fredriksen är god för 55 miljarder kronor. Nu förbereder han tronskifte och släpper in sin 24-åriga dotter Kathrine i rederiet Frontlines styrelse. Jag kan inte låta bli att undra varför.
Chefslegender avslöjas i ny bok Hur skapas en toppchef? Det handlar inte om att vara en övermänniska, menar amerikanska författaren Stephen H Baum i sin nya bok. Där analyserar han några av 1900-talets mest framgångsrika chefer.
Hej, jag är en shaper Jag har varit på kurs. Nu är jag tillbaka i verkligheten. Lite klokare och avsevärt mer stressad än innan jag for.
îUtan lust blir det inte braî Lars-Åke Pettersson har varit chef för Kronobergshäktet, Sveriges största häkte, i 19 år. Nu avgår han i protest mot att kriminalvården inför hårdare regler för de häktade.
Hållbarhet Vartannat företag satsar på CSR CSR (Corporate Social Responsibility) har kommit upp på agendan på allt fler företag. 53 procent satsar tid och pengar på det, men de flesta gör inte mer än vad lagen kräver, visar en undersökning som Kompetensgalan gjort.
Betyg kan leda till konflikter Att sätta betyg på medarbetares prestationer är en stark ledarskapstrend. Senast i raden är teknikföretaget ABB. Men betygen riskerar att leda till konflikter.
Chefer leder alltför många Trenden inom offentlig sektor är plattare organisation och färre chefer. Men vissa medarbetare är missnöjda med den nya modellen, visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Är du äkta? Chefer som upplevs som äkta har störst chans att få medarbetarna att prestera. Det konstaterar forskaren Ragnhild Kvålshaugen vid Handelshögskolan BI i Norge.
Intellektuellt kapital Intellektuellt kapital var ett av de mer uppmärksammade managementbegrep- pen i mitten och slutet av 1990-talet.
Så får du din chef att lyssna Tycker du att din chef är svårövertalad? Det är inte en slump. Människor med makt är självsäkra och låter sig inte påverkas av andra. Men det går att ändra, visar ny forskning.
»B-chefer får bara C-medarbetare« "En A-chef har A-medarbetare och en B-chef får C-medarbetare." Citatet är mitt från en intervju för en tid sedan. Det har väckt en hel del reaktioner.
Tvärgrupper löser dina problem Fattar du ibland beslut för snabbt på bristande underlag och får kritik efteråt? Gör som politiker – tillsätt en utredning!
Det här är CSR Företag har alltid haft ett ansvar – mot ägare, anställda, kunder, långivare, myndigheter och andra som de är beroende av. Men nu talar man allt mer om att ansvaret har breddats och fått ett delvis nytt motiv; ett bredare engagemang i samhället och världen utanför företaget.
Jan Scherman väljer attack före försvar TV4-chefen Jan Scherman har genomlevt ett av sina tuffaste chefsår. Samtidigt tjänar tv-huset mer pengar än någonsin. Just nu bänkar sig varje vecka två miljoner svenskar framför tv-apparaterna för att följa Let’s Dance. Annonsörer och ägare jublar. Men bland medarbetarna gror missnöjet.
îMaktspelet har aldrig intresserat migî Reklammannen Henrik Ihre blev plötsligt utsedd till chef. Makt var inget han hade strävat efter. ”Makt är så förknippat med krig och tyranni. För mig är det viktigast att vi har roligt på jobbet.” säger han till Chef.
ªB-chefer får bara C-medarbetare´ »"En a-chef har a-medarbetare och en b-chef får c-medarbetare." Citatet är mitt från en intervju för en tid sedan. Det har väckt en hel del reaktioner.
Chefer i Stockholms stad är omtyckta Medarbetarna gillar dem, de har förtroende hos sina närmsta chefer och de mår bra. Det är helhetsbilden av cheferna i Stockholms stad, enligt en ny undersökning.
Det här försöker chefen dölja Skickar du sms när du är på toaletten? Du är inte ensam. Enligt en ny undersökning har chefer en rad hemligheter för sina medarbetare.
Vision Vision betyder ”drömsyn” och är en bild och/eller beskrivning av företagets situation i en relativt avlägsen önskad framtid.
Kommunikation Tio saker du inte bör säga Ibland kan det vara svårt att hålla tungan rätt i mun. Här är tio meningar att undvika när du pratar med dina medarbetare.
ƒr en omplacering bäst? Hej, jag jobbar på en gruppbostad, nu ska hela arbetsgruppen omplaceras, pågrund av konflikter bland personalen, vi är 10 st och det är två som bråkarbland annat skickar brev till kommunen för dom vill ha bort chefen, domljuger, dom samarbetar inte dom har nästan gått hur långt som helst, nukänner vi oss orättvist behandlade, vad vi tror så var det enklast att omplacera alla även vi som har gjort vårat jobb och var inte med på något avdet dom håller på med.
Hållbar utveckling Begreppet hållbar utveckling (sustainable development) myntades av Gro Har- lem Bruntland och har sedan kommit att bli allmänt vedertaget både inom företag och i politiska kretsar.
Konflikthantering Missbrukande medarbetare Ett missbruk är svårt att upptäcka. Du kanske bara anar att något inte är som det ska, men vet inte vad.
Så ser utmaningarna ut för framtidens ledare Det räcker inte att kunna göra affärer. Morgondagens chefer bör också vara engagerade, omvärldsorienterade och bra på att kommunicera, enligt en undersökning från Kairos future.
Chefboken · Rekrytering och karriär Cathy Fyock: The Truth About Hiring the Best Jakten på högpresterande medarbetare har bara börjat. När fyrtiotalisterna nu går i pension ökar suget efter arbetskraft. Samtidigt pressar den globala konkurrensen upp kraven på specialisering och kompetens. Varje arbetsgivare vill ha de absolut bästa. Men kan de konsten att rekrytera talangerna? Lyssna nu
Rekrytering Varning för lata generationen Framtidens medarbetare tar inte order. De förväntar sig hög lön och flexibla arbetstider. Men de har andra egenskaper som kan gynna ditt företag.
Balanced Scorecard Det är få som kan motstå den enkla och självklara logiken bakom balanserat styrkort, nämligen att det finns andra aspekter än de finansiella som är viktiga att styra och följa upp i en verksamhet och att det kan vara en god idé att tydliggöra vilka dessa är. Att det är viktigt att styra verksamheten på andra parametrar än enbart de finansiella är inget nytt.
Poängskandal på SVT 400 anställda på SVT:s avdelning Nyheter och Samhälle ska inom kort förhandla om den lokala lönepotten. En hetsig debatt har uppstått kring det nya poängsystem som ledningen använder för att sätta löner.
Lärande organisation Begreppet lärande organisation blev populärt främst genom MIT-professorn Peter Senges bok Den femte disciplinen som kom ut 1990. Senge byggde vidare på forskning om organisationers inlärningsförmåga, framförallt Chris Argryis tankar kring double och tripple loop learning.
Decentralisering En decentraliseringsprocess pågår praktiskt taget över hela världen – såväl inom affärsliv som inom offentligt förvaltning och ideella organisationer.
Coaching som ledningsverktyg Coaching är ett förhållningssätt och en samarbetsmetod som innebär dialog och stöd för att nå förväntade resultat.
Kaizen ñ ständiga förbättringar Kaizen är, enligt grundaren av konceptet Masaaki Imai, lika mycket en fi losofi som en metod för verksamhetsutveckling.
Värderingar Vi definierar värderingar som de grundläggande principer och beteenden som ger en organisation dess form och karaktär samt ledsagar den i sitt agerande.
På Ikea lär man sig på fikarasten Ikeas expansion de senaste åren har varit den snabbaste i företagets historia. Nyckeln till framgång är att medarbetarna delar med sig av sin kunskap, enligt företagsekonomen Anna Jonssons nya avhandling.
Så kommer du tillbaka efter föräldraledigheten Du har varit hemma i flera månader och bytt blöjor. Snart ska du möta kontor och medarbetare igen. Sjunde AP-fondens vd Peter Norman och Homemaids vd Åsa Keller har tips på hur du ställer om.
Sjukhus spärrar sidor för anställda Nu är det slut på privatsurfandet på många sjukhus. Populära sajter som Blocket och Tradera går inte att komma åt. Dessutom ska de anställdas nätvanor övervakas.
Motivation Talangerna kräver stimulans Kriget om medarbetarna blir tuffare i framtiden, spår Robert B Reich, f d arbetsmarknadsminister i Clinton-aministrationen. För att locka talangerna räcker det inte med en hög lön.
Så chefar du i motvind Det är panik på världens börser. För mäklarchefer i synnerhet är det en tumultartad situation. Swedbanks aktiechef Ronny Jacobsson och karriärcoachen PO Eriksson ger tre tips på hur du skapar lugn.
Konflikthantering Du kan stoppa missbruket Du har en unik position för att rädda din medarbetare som missbrukar. Det är smart att ta den chansen, inte bara för medarbetarens skull utan även för din egen och arbetsplatsens. En alkoholist eller narkoman är alltid en riskfaktor. Ditt trumfkort är dokumentationen.
Min chefsvikarie vill inte släppa taget Avdelningschefen Samirs vikarie vill inte släppa chefsrollen när Samir kommer tillbaka efter sin föräldraledighet. Hur ska Samir återerövra sin auktoritet som chef?
Chef testar Lars Nyberg I USA fick han mycket uppskattning för sina hårda nypor. Nu är Lars Nyberg vd för Telia Sonera, ett omvittnat svårstyrt företag med 28 000 anställda och drygt 600 000 aktieägare. Fem miljarder ska sparas och ägarna kräver tillväxt. Frågan är om hans machostil är vad som krävs för uppdraget.
Motivation Satsa på vardagsberöm På Novartis krävs det ingen omvälvande insats för att få beröm av kolleger eller chefer. Med Månadens ord har affärsområdeschefen Anders Lisnell fått ett smidigt verktyg för att sprida uppmuntran.
Marie Ehrling om att stå för sina värderingar Två gånger har toppchefen Marie Ehrling sagt upp sig utan att ha något annat jobb att gå till. För henne innebär ledarskap att kunna stå för sina värderingar – vilket var en faktor som påverkade hennes beslut att sluta.
Från situationsanpassat till teaminriktat Glöm situationsanpassat ledarskap. Den framgångsrika ledaren är inte den som bäst matchar situation och karaktär.
Bygg varumärket JAG Framgångsrika, populära och eftertraktade. Vissa personer lyckas alltid i karriären. Hur gör de? Ett av knepen är att bygga ett starkt personligt varumärke. Här är tipsen på hur du skapar dig ett namn med positiv klang
Medarbetarna fuskar bort tre veckor om året Tre veckor per år. Så mycket arbetstid tror svenska chefer att deras medarbetare slösar bort, enligt Chefs undersökning. Det handlar om allt från privata samtal på tjänstemobilen till att nöjessurfa på internet eller tänja på rasterna.
Chefboken · Psykologi Anneli M Wahlberg: Konflikters liv och död Psykiskt våld på arbetsplatsen. De flesta blundar inför detta faktum och ser det som vanliga konflikter. Men det leder ingenvart. Konflikter ska lösas så att båda parter blir tillfreds. Psykiskt våld kan inte lösas, det ska stoppas. Så tidigt som möjligt. Om detta allvarliga handlar den här boken. Lyssna nu
Så här blir ditt chefsår 2008 Nytt år och nya goda föresatser. Visst är det underbart när ett helt outnyttjat år ligger framför en! Här är några av trenderna som jag tror kommer att prägla vår chefsvardag 2008. Vad tror du? Lägg gärna till dina egna trender på listan.
Trotsa dina instinkter Först blev kognitiv beteendeterapi (KBT) trendigt för att lösa problem i privatlivet. Nu är det dags för KBT på jobbet. Tänk på hur du beter dig. Var öppen i stället för fördömande så kommer snart medarbetarna att börja leverera.
?ker dina medarbetare snålskjuts? Fenomenet är välkänt: Vissa i gruppen åker snålskjuts och låter andra göra jobbet. Lär dig stoppa friåkarna i tid.
Ledarskap En ledare har sin maktbas utifrån personliga egenskaper och beteenden. Han kan vara chef också, men behöver nödvändigtvis inte vara det.
Våga sätta press på dig själv och dina medarbetare Idag så talas så mycket om att man inte får sätta press på sig själv och andra. Att det är pressen som gör oss stressade och i vissa fall utbrända, vidbrända eller vad du vill kalla de yttre symptomen som säger att inte allt står rätt till.
Hälsa Kräv rätt lön Chefer tjänar mindre än vad många tror. Nu är det dags att ställa krav: Att kräva den lön du förtjänar! I våra unika tabeller kan du se hur du själv ligger till mot genomsnittet. Är du välavlönad, medelsvensson eller underbetald?
Sluta gnäll på chefen Ständigt denna stress. Nu har det kommit ännu en undersökning som i Dagens Nyheter rubriceras Allt fler stressade på jobbet.
De fikar bort sin arbetstid Mina medarbetare skjuter på deadline för att de "inte har tid". Samtidigt tar de långa fikaraster och röker stup i kvarten.
Tydlighet lyft för affärerna Säg bara sådant som verkligen betyder något och behandla dina medarbetare som vuxna. Då får du fart på affärerna.