Tio steg till etiskt ledarskap

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

1.   Hälsa på samtliga du möter
Det verkar enkelt, men glöms lätt bort: att säga hej till alla. Genom att hälsa på samtliga anställda skickar du ut positiva signaler. Du blir en god representant för verksamhetens ledning, samtidigt som du sätter en norm för hur andra ska bete sig.

2.   Se och bekräfta
Försök säga något personligt till de medarbetare du möter under dagen. Det behöver inte vara så komplicerat. Ge en komplimang angående kläder, frisyr eller en jobbinsats. Då visar du att du har sett personen.

3.   Fika med personalen
I fikarummet får man reda på det som inte sprids officiellt i företaget. Om de anställda oroar sig över något kan du oftast få reda på det i fikarummet. Att fika tillsammans är också ett bra sätt att komma närmare dina medarbetare.

4.   Kom i tid till möten
Genom att vara punktlig visar du respekt för andra och fungerar som ett föredöme. Var aktiv och uppmärksam på möten. Vänd dig mot åhörarna, inte mot whiteboarden, när du själv talar. Möt allas blickar, inte bara dina närmaste kollegers.

5.   Var rättvis
Ge inte någon medarbetare särskilda förmåner. Om du låter en person arbeta hemifrån, måste andra också få möjligheten att göra det. Om du sätter olika regler för olika personer tappar du trovärdigheten som chef. Orättvisa bland medarbetarna leder också lätt till avundsjuka och dålig stämning.

6.   Håll inte inne med viktig information
Information är delaktighet. Berätta exempelvis om hur du tänkt delegera arbetsuppgifter när du ska vara ledig. Meddela även om du bara ska vara borta några timmar. Det låter inte bra om någon frågar var du är och medarbetarna svarar: ”Jag vet inte”.

7.   Lyft fram de ambitiösa
Vissa medarbetare vill lite mer än andra. Men ofta blir de inte väl behandlade av sina kolleger. Avundsjuka ligger många gånger bakom. Då kan du som chef kliva fram och lyfta fram de talangfulla personerna. Det gynnar verksamheten på lång sikt.

8.   Stå upp för de svaga
Ibland känner någon medarbetare sig kränkt. Då gäller det att ta situationen på allvar. Konflikter löser sig nämligen sällan av sig själva. Handla i tid, både för din egen och personalens skull.

9.   Spara energi
På en arbetsplats finns många sätt att spara energi. Att utlysa tävlingar för att få ner energiförbrukningen är en bra metod. Att öka antalet telefon- och videokonferenser i stället för att flyga är ett annat sätt att spara energi och kostnader.

10.   Värna om miljön
Du är företagets ansikte utåt. Vad du gör och står för reflekterar tillbaka på företaget. Om du kör bil till jobbet, försök välja en så miljövänlig bil som möjligt. Både för din och företagets skull.

Källa: Verktygen kommer från boken ”Etiskt ledarskap i praktiken” av Åsa Devillaz

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.