Driftschefen Andreas räddade medarbetarens liv – ”en självklarhet att agera”
Driftschefen Andreas Kind fick en dålig magkänsla när medarbetaren uteblev från jobbet. Han åkte hem till kollegan – och räddade hans liv.
Det var en morgon i slutet av april som driftschefen Andreas Kind blev orolig när en av hans medarbetare inte kom till jobbet. Den vanligtvis punktlige medarbetaren hade inte sjukskrivit sig och gick inte att nå på telefon.
“Det var inte likt honom. Han brukar alltid gå att få tag på, så jag fick en väldigt dålig magkänsla”, säger Andreas Kind på företaget Ohlssons AB, med ansvar för nio anställda som sysslar med avfallshantering och sophämtning i nordvästra Skåne.
Andreas Kind fortsatte att söka kollegan via hans jobb- och privatmobil, och även via Facebook, men utan resultat. Han bestämde sig då för att åka hem till mannens bostad.
”Jag hade hoppats att hans bil inte skulle stå på parkeringen. Men det gjorde den.”
Ingen av grannarna ville släppa in Andreas Kind i trapphuset. Genom glasrutan såg han ett anslag med ett telefonnummer till fastighetsförvaltaren, som ändå ordnade att porten låstes upp sedan Andreas Kind redogjort för läget.
”Jag sprang uppför trapphuset, bankade på dörren, ropade och ringde i mobilerna igen. Jag kunde höra hur det ringde inne i lägenheten, men fortfarande inget svar. Och då blev jag ju ännu mer orolig.”
Andreas Kind fick tag på medarbetarens pappa, bosatt inte långt därifrån. Tillsammans kunde de till slut ta sig in i lägenheten.
”Jag såg direkt att det inte stod rätt till. Jag hittade min kollega på sängen, i dåligt skick. Det gick inte att få någon kontakt, han verkade gå in och ur medvetande. Så jag ringde 112 direkt. Jag tyckte det dröjde fruktansvärt länge innan ambulansen kom, men när jag kollade efteråt tog det tydligen bara sju minuter”, säger Andreas Kind, starkt tagen av händelsen.
Medarbetaren hade drabbats av ett akut sjukdomstillstånd. Efter händelsen har Andreas Kind fått veta att mannen sannolikt inte skulle ha överlevt utan hans ingripande, eller om larmet till SOS dröjt en till två timmar till.
”För mig var det en självklarhet att åka hem till min medarbetare och undersöka vad som hänt, när jag så tydligt kände att något var fel. Nu hoppas jag bara på ett snabbt tillfrisknande. Givetvis vill vi ha tillbaka honom på jobbet så snart som möjligt”, säger Andreas Kind.
Händelsen har väckt stor uppmärksamhet på Linkedin. Ett inlägg om saken som delats av Thomas Svanberg, HR-chef på Ohlssons AB, har gillats av över 14 000 personer.
”Jag är oerhört stolt över den insats som Andreas gjort. För mig är detta det ultimata ledarskapet, att bry sig om och känna sina medarbetare så väl att man verkligen reagerar när något avviker. Den här händelsen är värd all uppmärksamhet”, säger Thomas Svanberg.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.