Vilken samtalstyp är du?
Hur du presenterar dina idéer är avgörande för om du lyckas som chef. För att andra ska lyssna måste du kommunicera tydligt och självsäkert.
Lika viktigt är att du lyssnar på rätt sätt. Vissa medarbetare har en annan samtalsstil än du, och det kan innebära att du inte hör deras förslag. Då kanske du missar en idé som är värdefull både för dig och företaget.
Lär dig känna igen de olika samtalsyperna nedan, tagna ur Harvard Business Review. Du kan använda dem för att coacha dina medarbetare, men också för att förbättra hur du kommunicerar.
Samtalsstil | Konsekvenser | |
Talar i vi-form |
Använder ”vi” i stället
|
Personen får inte beröm för sina prestationer och tvekar att presentera bra idéer i framtiden. |
Verkar alltför blyg
|
Uppträder mer osäker än
|
Personen verkar sakna |
Ställer frågor | Ställer många frågor eftersom det ger kunskap. |
Personen verkar okunnig. |
Ber om ursäkt |
Ber ofta om ursäkt,
|
Personen upplevs sakna auktoritet. |
Ger feedback |
Personen pekar alltid först
|
Den som tar emot |
Undviker konflikter |
Undviker att utmana
|
Andra uppfattar personens idéer som svaga. |
Undviker chefer | Undviker att framhäva sig själv inför högre chefer. |
Chefer drar slutsatsen |
Är otydlig |
Uttrycker sig otydligt
|
Medarbetarna tror att chefen saknar vilja och kompetens. Risken är att de uppfattar chefens beslut som oviktiga. |
Källa: Harvard Business Review.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.