Betyg kan leda till konflikter

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

ABB, med 9 000 anställda, är inte det enda företaget som sätter betyg på de anställdas prestation. På spanska klädkedjan Zara har man ett liknande system. På SVT blev reaktionen kraftig när ledningen införde ett poängsystem för att bedöma medarbetarnas kompetens.

”Det är en jättestark managementtrend som kommer från de anglosaxiska länderna, precis som lean production och balanced scorecard. Nu kommer performance-related pay (prestationsrelaterad lön). Rent allmänt ser vi i Sverige en utveckling mot hårdare styrning” , säger Elizabeth Neu som är ledarskapskonsult och doktor i företagsekonomi. Hon har forskat på lönesättning i praktiken.

De företag som använder betyg menar att det leder till tydlighet och systematik i lönesättningen. Det finns också en rättviseaspekt.
”De medarbetare som anstränger sig på jobbet får ett högre betyg, medan de som inte anstränger sig får ett lägre”, säger Elizabeth Neu.

Men det kan också leda till jämförelser, som inte är bra för samarbetet mellan medarbetarna. Det anser ledarskapskonsulten Doris Dahlin som är mycket kritisk till betyg.
”När medarbetarna börjar jämföra sina betyg kan det skapa onödiga konflikter. Både mellan medarbetarna, men också mellan chef och medarbetare.”

Elizabeth Neu menar att betygen kan bli en börda för chefen.
”Ett betyg kan bli väldigt subjektivt och väcka starka reaktioner. Alla chefer har inte kunskapen och modet att betygsätta andra, och sedan kunna stå för det.”

Betygsättning behöver inte automatiskt vara dåligt, men man måste skapa ett system som passar den egna organisationen, menar Elizabeth Neu.
”Jag tror man ska akta sig för att ta en modell utifrån och bara skjuta in den i verksamheten. Då kan det gå illa.”

Doris Dahlin tycker att man helt ska undvika betyg och i stället satsa på väl genomförda utvecklingssamtal.
”Då kan man både diskutera prestationen under året, samt hur medarbetaren fungerar i samarbete med andra. Man kan ge ett omdöme om man vill, men det blir ett muntligt omdöme. Det är inte lika känsligt som en siffra.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.