Coop når framgång med schysta bananer

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Varför satsar ni så hårt på Rättvisemärkt?
”Att värna om människor, miljö och natur ligger helt i linje med Coops värderingar. Vi började redan på 1980-talet att sätta miljön i fokus med vårt sortiment Änglamark. Då var det ett initiativ från våra medlemmar. Rättvisemärkta produkter är en fortsättning på den satsningen. Att jobba med CSR är alltså inte en trend på Coop, utan ett långsiktigt arbete.
Rättvisemärkt ligger också i linje med vad våra kunder vill ha. Våra leverantörer vinner också på det. Exempelvis säljer vi endast ekologiska bananer på Coop Konsum och Coop Nära. Det gör att fler odlare får chansen att producera ekologiskt. ”

Vilken respons har ni fått?
”Vi gjorde en stor marknadsföringskampanj kring Rättvisemärkt förra våren och i samband med den fick vi väldigt många spontana, positiva mejl från kunderna. Många uppskattade att vi utökat sortimentet och gjort det lättare att hitta rättvisemärkta varor. Det värmde och kändes som om vi fick lön för mödan.”

Hur har medarbetarna reagerat?
”Att satsa på Rättvisemärkt har skapat stor stolthet internt. Särskilt under veckorna när vi marknadsförde Rättvismärkt brett. Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att jobba i ett företag som gör skillnad. Det finns ett otroligt engagemang för ekologiskt och rättvisemärkt hos våra medarbetare. De lyfter gärna fram varorna i butiken, så att de är synliga för våra kunder.”

Vilka andra CSR-satsningar gör ni?
”För oss är socialt ansvarstagande en del av vår verksamhetsidé. Vi ska arbeta för en hållbar utveckling och framför allt göra det enkelt för våra kunder att välja på ett hållbart sätt när de handlar hos oss. Vi vet att vår största påverkan sker via de varor vi säljer. Därför har vi också vårt ekologiska sortiment med 1 400 produkter. Men vi har även långsiktiga samarbeten med organisationen Kooperation utan Gränser och Vi-skogen. Tre öre från varje såld plastkasse går till biståndsprojekt.”

”Vi arbetar också för att minska energiförbrukning och klimatpåverkan i vår egen verksamhet. Vi har startat ett energisparprojekt som heter ’Energijakten’ där vi går igenom kylar, frysar och belysning. Med ny teknik och nya rutiner kan vi minska energiförbrukningen mycket. Vi effektiviserar också våra egna transporter genom planering av rutter, nya lastbilar, nya bränslen och utbildning i mjukare körsätt för våra chaufförer.”

Kan era medarbetare engagera sig ideellt genom Coop?
”Inte som det ser ut i dag. Men i sitt dagliga arbete i Coop kan de hjälpa kunderna att till exempel hitta rättvisemärkta, ekologiska och miljömärkta varor. I sitt jobb gör de det också möjligt för kunderna att bidra till Kooperation utan gränser och Vi-skogen. Tillsammans samlade våra kunder och medlemmar in 20 miljoner till Vi- skogen och Kooperation utan gränser förra året.”

Fotnot CSR (corporate social responsibility)betyder att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenterna, utöver vad lagen föreskriver. Källa: EU-kommissionen

 Chef.se kommer varje vecka att utse veckans CSR-profil. Har du tips på ett framgångsrikt hållbart ledarskap? Tipsa oss på red@chef.se!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.