Så skriver du ett cv med wow-känsla

Att skriva ett cv är ofta ett måste när du söker jobb. Här är knepen som gör att just din meritförteckning sticker ut.

Verksamhetsutveckling
Publicerad

I takt med att sociala medier har fått en större betydelse har cv:t till viss del fått se sig om-sprunget av Linkedin. Men fortfarande förväntar sig de flesta rekryterare att du skickar in ett cv. Och om det inte är utformat på rätt sätt finns risken att det hamnar i fel hög.

Ett bra sätt att bryta igenom bruset är att börja med ett telefonsamtal till den som ansvarar för rekryteringen. Det ger dig en möjlighet att ta reda på mer om tjänsten, så att du kan anpassa ditt cv efter detta.

”Förr var alltid cv:t detsamma och så anpassade man det personliga brevet. Men nu tycker jag att man även ska anpassa cv:t till den tjänst man söker. Lyft fram olika saker för olika roller”, säger Linus Zackrisson, karriärrådgivare.

En bra fråga att ställa under samtalet är om det finns något som kan vara bra att känna till om tjänsten, men som inte framkommer i annonsen.

Ett annat sätt att skilja ut dig från mängden är att hänvisa till de kontakter som du eventuellt har på företaget i ditt cv.

”Rekrytering handlar till stora delar om riskminimering. Men det måste göras på ett naturligt sätt. Det får inte vara för avlägset för då blir det bara konstigt.”

Något annat som är viktigt är att ta med länken till din Linkedin-profil i ditt cv.

”När jag är rekryterare och får ditt cv med länken till din Linkedin-profil så klickar jag på den länken – och pang, då ser jag att vi har tre gemensamma kontakter och att du har fyra jättefina rekommendationer. Det sticker så klart ut”, säger Linus Zackrisson.

Ett bra sätt att inleda ditt cv är att sammanfatta din erfarenhet och din kompetens med några meningar eller punkter.

”Rekryteringsprocesser går fortare och fortare och du måste sälja in dig på väldigt kort tid. Om det i mitten av sidan två står någonting som är väldigt intressant finns risken att det försvinner i mängden. Men om du lyfter fram dina unika styrkor i början av cv:t och ger mig som läsare lite wow-känsla blir jag mer intresserad av att läsa resten av cv:t.”

När det gäller layouten är det viktigt att den är genomtänkt och förstärker det intryck som du vill ge. Anpassa utformningen efter branschen som du söker jobb inom.

Oavsett hur du väljer att utforma ditt cv är det bra att ta med ett foto av dig själv. Det ger ett personligare intryck och skapar igenkänning när rekryteraren träffar dig.

Tänk också på att använda ett snyggt typsnitt. Det skadar inte heller om du förstärker delar av ditt cv med färger, så länge du inte överdriver.

Något som är extra viktigt för dig som chef är att försöka ge en bild av hur tunga dina chefsuppdrag har varit.

”Jag tycker om när man ser siffror på hur stort ditt ansvar var, hur många du hade personalansvar för, vilket budgetansvar du hade och så vidare”, säger Linus Zackrisson.

Glöm inte heller att lyfta fram de resultat du har åstadkommit.

Berätta också gärna vilken befattning du har rapporterat till, exempelvis vd, styrelseordförande eller mellanchef.

Ett vanligt misstag är att beskriva tidigare roller på ett alltför abstrakt sätt, så att det blir svårt att förstå vad du har jobbat med. Anpassa ditt språk till mottagaren så att det går att få en bild av vad du har gjort.

”Det är mottagaren som bestämmer om du lyckas med din kommunikation. Om du inte lyckas förklara vad du gör och vad du har åstadkommit på ett tydligt sätt så förstår du själv i vilken hög du hamnar.”

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden