cv-3

Så skriver du ett cv med wow-känsla

Att skriva ett cv är ofta ett måste när du söker jobb. Här är knepen som gör att just din meritförteckning sticker ut.

I takt med att sociala medier har fått en större betydelse har cv:t till viss del fått se sig om-sprunget av Linkedin. Men fortfarande förväntar sig de flesta rekryterare att du skickar in ett cv. Och om det inte är utformat på rätt sätt finns risken att det hamnar i fel hög.

Ett bra sätt att bryta igenom bruset är att börja med ett telefonsamtal till den som ansvarar för rekryteringen. Det ger dig en möjlighet att ta reda på mer om tjänsten, så att du kan anpassa ditt cv efter detta.

”Förr var alltid cv:t detsamma och så anpassade man det personliga brevet. Men nu tycker jag att man även ska anpassa cv:t till den tjänst man söker. Lyft fram olika saker för olika roller”, säger Linus Zackrisson, karriärrådgivare.

Läs också: Så hittar du din framgångsfaktor

En bra fråga att ställa under samtalet är om det finns något som kan vara bra att känna till om tjänsten, men som inte framkommer i annonsen.

Ett annat sätt att skilja ut dig från mängden är att hänvisa till de kontakter som du eventuellt har på företaget i ditt cv.

”Rekrytering handlar till stora delar om riskminimering. Men det måste göras på ett naturligt sätt. Det får inte vara för avlägset för då blir det bara konstigt.”

Något annat som är viktigt är att ta med länken till din Linkedin-profil i ditt cv.

”När jag är rekryterare och får ditt cv med länken till din Linkedin-profil så klickar jag på den länken – och pang, då ser jag att vi har tre gemensamma kontakter och att du har fyra jättefina rekommendationer. Det sticker så klart ut”, säger Linus Zackrisson.

Läs också: Så läser du av arbetsplatskulturen på anställningsintervjun

Ett bra sätt att inleda ditt cv är att sammanfatta din erfarenhet och din kompetens med några meningar eller punkter.

”Rekryteringsprocesser går fortare och fortare och du måste sälja in dig på väldigt kort tid. Om det i mitten av sidan två står någonting som är väldigt intressant finns risken att det försvinner i mängden. Men om du lyfter fram dina unika styrkor i början av cv:t och ger mig som läsare lite wow-känsla blir jag mer intresserad av att läsa resten av cv:t.”

När det gäller layouten är det viktigt att den är genomtänkt och förstärker det intryck som du vill ge. Anpassa utformningen efter branschen som du söker jobb inom.

Oavsett hur du väljer att utforma ditt cv är det bra att ta med ett foto av dig själv. Det ger ett personligare intryck och skapar igenkänning när rekryteraren träffar dig.

Läs också: Så säkrar du utvecklingen på ditt nya jobb

Tänk också på att använda ett snyggt typsnitt. Det skadar inte heller om du förstärker delar av ditt cv med färger, så länge du inte överdriver.

Något som är extra viktigt för dig som chef är att försöka ge en bild av hur tunga dina chefsuppdrag har varit.

”Jag tycker om när man ser siffror på hur stort ditt ansvar var, hur många du hade personalansvar för, vilket budgetansvar du hade och så vidare”, säger Linus Zackrisson.

Glöm inte heller att lyfta fram de resultat du har åstadkommit.

Berätta också gärna vilken befattning du har rapporterat till, exempelvis vd, styrelseordförande eller mellanchef.

Ett vanligt misstag är att beskriva tidigare roller på ett alltför abstrakt sätt, så att det blir svårt att förstå vad du har jobbat med. Anpassa ditt språk till mottagaren så att det går att få en bild av vad du har gjort.

”Det är mottagaren som bestämmer om du lyckas med din kommunikation. Om du inte lyckas förklara vad du gör och vad du har åstadkommit på ett tydligt sätt så förstår du själv i vilken hög du hamnar.”

Karriärskolan steg 5: Gör ansökningsbrevet till ett frieri

Relaterade artiklar

Thomas Jensen, Boston Consulting Group
Verksamhetsutveckling

Ny rapport: Sverige riskerar halka efter när marknaden förändras

I en ny global rapport framkommer att hälften av svenskarna är inställda på att teknikutvecklingen kommer ändra arbetslandskapet kraftigt. Samtidigt tillhör Sverige bottenskiktet när det gäller att lära nytt – vilket kan påverka konkurrenskraften.
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

entillen
Verksamhetsutveckling

6 kritiska uppgifter för första linjen

Första linjen-chefer är de som har de största utmaningarna i organisationen men också störst påverkan på resultatet. Trots det tar det tolv år innan de får sin första ledarskapsutbildning. Det vill författarna till  bästsäljande boken Everyone Deserves A Great Manager råda bot på.

forandringsledning
Verksamhetsutveckling

”Ingen frisk hjärna gillar förändring”

En genomtänkt förändringsledning kan förbättra resultatet för verksamheten, skriver författarna till boken ”Förändringsledning”.
ai-2
Verksamhetsutveckling

Tips: Så kan chefen börja jobba med AI

Bara var femte chef uppger att AI används i den egna verksamheten idag, visar en ny undersökning från Ledarna. Här är några tips för hur man kan börja implementera AI – och lära sig mer.

Sara Klingvall, Helena Gezelius och Jan Ericson som vilsna mellanchefer under repetitionerna av Öppna kontorslandskap.
Verksamhetsutveckling

Chefer i öppna landskap intar teaterscenen

Trivs vi verkligen bäst på aktivitetsbaserade arbetsplatser? Det vill Hagateatern i Göteborg utforska genom tre vilsna mellanchefer bland bollhav och pysande kaffemaskiner i föreställningen Öppna kontorslandskap med premiär nu på fredag.

Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
lager
Verksamhetsutveckling

Därför bör du satsa på ”upskill och reskill”

Var tredje chef har inte avsatt tid för sina medarbetares kompetensutveckling, visar Chefs undersökning. Samtidigt tycker World Economic Forum att alla bör ägna 101 dagar åt kompetensutveckling fram till 2022. Experten Pär Lagers råd: Lämna tänket om det livslånga lärandet och satsa på upskill och reskill.