ansokan
Illustration: Lars Rehnberg

Gör brevet till ett frieri

Du är på väg att söka en ny chefsutmaning och har ditt cv redo. Dags att skriva det personliga brevet.

Syftet med brevet är att komplettera cv:t. Det innebär att det inte ska vara en upprepning av din meritförteckning. Visserligen kan en del uppgifter förekomma på båda ställena, men i så fall bör du paketera informationen på ett annorlunda sätt i ditt brev. Det kan du bland annat göra genom att ge konkreta exempel på hur du uppfyller de krav som tjänsten ställer.

”Om det på någon rad i cv:t står att du ökade resultatet med så och så många procent kan du berätta mer om det på två eller tre rader och ge läsaren mer kött på benen”, säger Birgitta Möller, certifierad cv-konsult.

Läs också: Gå vidare i karriären – expertens bästa tips

För att kunna anpassa ditt brev efter mottagaren gäller det att du har läst annonsen ordentligt. Om du inte hittar tillräckligt mycket information där bör du besöka hemsidan.

Där kan du också läsa igenom eventuella medarbetarintervjuer och ta reda på vilka mål och visioner som företaget eller organisationen har. Denna information kan du sedan använda för att motivera varför du vill jobba just där.

”Det är som om du friar till någon. Då vill ju den personen känna att du bara friar till en person, inte till tolv andra och hoppas på att någon av dem ska säga ja. Man vill ju känna sig utvald. Det gäller även för arbetsgivare”, säger Birgitta Möller.

Anledningen till att du söker jobbet får gärna komma redan i inledningen. Överlag är det viktigt att du börjar brevet på ett intresseväckande sätt.

”I USA säger man ’you have to get them at hello’. Läsaren måste från början känna att det här vill jag läsa mer om.”

Läs också: 

Förutom att nämna varför du söker tjänsten kan du använda dig av en intresseväckande rubrik för att fånga läsaren tidigt. Du kan också berätta en spännande historia förutsatt att den är relevant för tjänsten och företaget.

När det är dags att förklara på vilket sätt du är rätt person för tjänsten kan du gå tillväga på flera sätt. Ett av de enklaste är att helt enkelt beskriva detta i löpande text.

Du kan också ställa upp dina fördelar i en punktlista för att göra det extra tydligt vilka styrkor du har.

Ett tredje sätt att sälja in dig själv kan vara att använda en jämförelsetabell med två kolumner. I den ena kolumnen skriver du ner vilka krav som tjänsten ställer och i den andra berättar du på vilka sätt du uppfyller dessa krav.

”Men det kan du bara göra om du uppfyller det som står i annonsen till 100 procent”, säger Birgitta Möller.

Läs också: 

När det är dags att avrunda texten gäller det att stå på dig. Om du tycker att du är rätt person för jobbet finns det ingen anledning att vara blygsam.

”Du ska inte vara för mesig utan kan gott säga att ’eftersom min bakgrund stämmer väl överens med era krav ser jag fram emot att träffas’. Du ska inte skriva att ’jag hoppas att ni …’ utan vara mer självsäker.”

Ett misstag att undvika är att gå in för mycket på din privata situation. Om du överhuvudtaget ska nämna något om den ska det göras i cv:t – och inte i alltför detaljerade ordalag.

”Det kan stå i cv:t att du har familj, men inte nödvändigtvis hur gamla dina barn är. Skriv gärna vad du gillar att göra på fritiden, men inte för detaljerat. Du har max två sidor till ditt förfogande och då får det här med barnen och fritidsaktiviteterna högst ta två rader”, säger Birgitta Möller.

Läs också: 

Relaterade artiklar

Två kvinnor som tar i hand efter en anställningsintervju
Karriär

5 frågor du kan imponera med på jobbintervjun

Intervjun har känts bra. Du har fått fram din kompetens på ett bra sätt och kanske till och med fått rekryteraren att skratta. Då kommer den avslutande delen.
Vetenskapligt grundade strategier, metoder och teorier från Executive MBA-programmet på Stockholms universitet lyfter Pernilla Medsons förändringsledarskap. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Studierna ger riktning och driv in i framtiden

Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest. "Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
Daniel Meurk Demerud, Locum
Hållbarhet

It-chefen: ”Jag jobbar smartare nu än i början av pandemin”

I början av pandemin jobbade it-chefen Daniel Meurk Demerud fem, sex timmar mer än vanligt i veckan, men nu har antalet timmar gått ner.
Ett foto på en jobbkandidat väljs ut bland andra
Karriär

För ful för jobbet? Fler ratas på grund av utseende under pandemin

Allt fler kandidater väljs bort på grund av sitt utseende, rapporterar företaget TNG i en analys. Trenden kopplas till nya digitala mötesformer under pandemin.
listening-to-podcast-music-or-audiobook-with-mobile-phone-man-using-streaming-service-and-smartphone-app-with-audio-player-and-equalizer
Karriär

Driven webbredaktör sökes till Chef

Nu förstärker vi teamet med en vikarierande webbredaktör till Chef med start i mitten av maj. Är det dig vi letar efter? 
Sara Thun Aroden, vd på Oh My
Arbetsmiljö

Byrån som satsar på bäst villkor i branschen

Betald terapi på arbetstid, sponsrade promenader, halverad uppsägningstid för den som vill och expressbetalning av frilansfakturor. Här är arbetsgivaren som satsar på att skapa bäst villkor i branschen.
undersokningchefersarbetsbordakvall
Hälsa

Ny undersökning: Chefer jobbar mer under pandemin

Arbetsbördan har ökat under pandemin. Det uppger en majoritet, 64 procent, av cheferna i Chefs undersökning.
Shoji Morimoto
Karriär

Oväntade karriärsuccén: Han hyr ut sig själv – för att ”göra ingenting”

Japanske Shoji Morimoto hyr ut sig själv som sällskap. Själv säger han att han inte gör någonting – men tusentals människor står i kö.