Trendbrott: Nu vill unga bli chefer igen
När personer i början av karriären listar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare framkommer två tydliga trender. En av trenderna är att unga vill bli chefer igen. ”Det tycker jag är positivt och som arbetsgivare bör vi ta vara på den drivkraften”, säger Louise Bagewitz, vd Academic Work.
På årets lista över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna bland svenskar i början av karriären finns flera utropstecken.
Förutom att läkemedelsföretaget Novo Nordisk gick direkt in på en andra placering, syns även andra nykomlingar som Thermo Fisher (22), Apoteket (38) och Polypeptide (51), som tagit sig in på listan för allra första gången.
Det framgår av Academic Works årliga undersökning Young Professional Attraction Index (YPAI), som kartlägger hur 4 741 svenska studenter och akademiker i början av karriären rankar attraktiviteten hos arbetsgivare.
”Möjligheten att påverka organisationen man jobbar i, samt att man vill utveckla och stötta andra, är två anledningar till varför chefsrollen lockar.”
Varför tror du att bolag inom hälso- och läkemedelsbranschen är hett hos framtidens ledare just nu?
”Under pandemin syntes många läkemedelsföretag i media, vilket skapade en positiv bild av läkemedelsbranschen. Man ser att dessa bolag går väldigt bra och således kan erbjuda en spännande karriär med goda utvecklingsmöjligheter”, säger Louise Bagewitz, vd Academic Work, till Chef.
Dessutom vill unga bli chefer igen, fortsätter Louise Bagewitz, och menar att inställningen till just chefskapet annars sett olika ut hos gruppen young professionals.
”Något som är spännande med årets undersökning är att majoriteten (55 procent) av de svarande anger att de kan tänka sig att ha en chefsroll någon gång i sin framtida karriär”, säger Academic Works vd, och tillägger:
”Inställningen till just chefsskap har varierat över tid. Möjligheten att påverka organisationen man jobbar i, samt att man vill utveckla och stötta andra, är två anledningar till varför chefsrollen lockar. Det tycker jag är positivt och som arbetsgivare bör vi ta vara på den drivkraften.”
Topplistan 2024 – YPAI
- IKEA (3)
- Novo Nordisk (ny)
- Google (2)
- Microsoft (7)
- Apple (5)
- Volvo Group (4)
- AFRY (11)
- Lunds universitet (senast med på listan 2019)
- Spotify (1)
- EY (18)
Om Young Professional Attraction Index (YPAI)
- Young Professional Attraction Index (YPAI) är skapat av Academic Work tillsammans med Kantar och är ett mått på arbetsgivares attraktivitet bland studenter och akademiker i början av karriären.
- En young professional behöver inte vara ung i ålder utan är i början av sin karriär och har mellan 0–5 års arbetslivserfarenhet.
- Undersökningen, som genomförs av Kantar i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare, hur utvalda arbetsgivare uppfattas och hur väl man känner till svenska arbetsgivare. Undersökningen ger också 100 arbetsgivare ett attraktivitetsindex.
- YPAI har genomförts sedan 2015 och i år deltog 4 741 personer i den svenska delen av studien.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.