Lekfullhet ny trend på kickoffen

Lekfulla aktiviteter ökar kreativiteten hos dina medarbetare – men håll det gärna kunskapsorienterat och gå inte bort dig i för mycket flams och trams. Här är Chefs trendspaning inför att kickoff-säsongen drar igång.

Motivation
Publicerad

Det verkar vara lek som gäller i kickoff-sammanhang i höst. Samuel West, forskare i organisationspsykologi vid Lunds Universitet, säger till Svenska Mötens egen tidning att en studie han gjort visar att i en experimentgrupp där man lekt i fem minuter förbättrades det kreativa klimatet:

”Det lönar sig alltså att investera några minuter i att ha kul.”

I takt med att gamificationtrenden redan synts på många ställen i arbetslivet för att skapa motivation och engagemang där det behövts var det bara en tidsfråga innan det här skulle ta sig in i kickoffsammanhang.

Eller är det tvärtom – att det mer lustorienterade arbetssättet på många kickoffer inspirerat till gamification i vardagen? Oavsett vad som är hönan och ägget visar en annan studie, som Chef tidigare skrivit om, att gamification, eller ”spelifiering” skapar positiva förväntningar på arbetsuppgiften, vilket betyder mer än själva spelet i sig.

Spel eller lek kan också användas för att utforma hierarkier och kan vara ett bra sätt för chefer att presentera nya sätt att arbeta. Lekfulla inslag har dessutom fördelen att de ökar grupptryggheten och får hjärnan att piggna till av det oväntade.

Och chefens roll i leken viktig – som föredöme i att våga bjuda på sig själv.

Dock utan att det blir för mycket. Att välja rätt sorts lek för rätt sorts grupp är viktigt. Det måste inte handla om barnkalaslekar à la hela havet stormar. Kanske uppfattas brädspel som ska få deltagarna att bli bättre på lean production eller driva en fabriksverksamhet på låtsas som mer seriöst och kunskapsorienterat av dina medarbetare?

Affärsmagasinet Fast Company ger ett annat exempel: En kickoff där deltagarna fick öva sig i problemlösning genom att gå in i ett rollspel som CSI-utredare – komplett med att gräva upp ben ur en fejkad ”grav” iklädda brottsplatsundersökarnas vita plastoveraller.

Det kan verka extremt, men den här typen av mer kunskapsorienterad kickoff kan i synnerhet vara lämplig för chefer som vill få igång sina yngre medarbetare som ju ofta letar efter det tydliga syftet – både hos arbetsgivare och i arbetsuppgifter. Tidningen beskriver det, med hänvisning till Deloittes stora millennials-studie, som att: Golf och spa är ute – experimentella aktiviteter som får dina medarbetare att växa är inne.

Så får du och dina medarbetare ut mest av kickoffen:

Knyt inte deltagande till prestation: Det ska inte handla om att, där och då, prestera något konkret resultat som till exempel lösningen på frågan ”hur får vi fem nya kunder inom segmentet X?” Fokusera istället på lärande, att utveckla deltagarnas förmågor.

Identifiera klara mål och kommunicera dem: Det ska finnas ett klart syfte med att ni till exempel reser iväg och är borta över en natt eller två – vilket kan innebära olägenheter för många. Kan du visa på fördelarna med resan ökar deltagarnas engagemang.

Tänk bortom pengarna: En tur till parken med avslutande grillmiddag är en fullgod budgetvariant på kickoff. Det är vad ni vill uppnå som räknas, inte materiella omständigheter.

Ge medarbetarna ett val: Alla vill inte forsränna, downhill-cykla eller ens visa upp sig i yogamundering för arbetskamraterna. Om du vill satsat på klassiska aktiviteter som dessa, se till att få med en matlagningskurs för den som inte är bekväm med mer fysiska alternativ.

Se till att så många som möjligt följer med: Försök få till ett datum och en plats som passar alla – det är mest effektivt och genererar mest nytta för din organisation.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.