Cheftest: Nina Jönsson, vd och koncernchef Ica-gruppen

cheftest Samtidigt som Icas trovärdighet rasar bland allmänheten och Ica-Stig har blivit Girig-Stig får vd:n Nina Jönsson många lovord av sina anställda och beskrivs som en färgstark vinnarskalle med ett stort hjärta – som dessutom fixar billiga p-platser och generösa aw till sina anställda.

Cheftest
Publicerad
Nina Jönsson. Foto: Jessica Gow, Ica-Gruppen

Skenande matpriser och en inflation på 11,7 procent. Nina Jönsson kom inte till ett dukat bord när hon tog över rodret på Ica-gruppen i januari 2023.

En månad senare utsågs hon till Årets stjärnskott i Dagens industris rankning av näringslivets mäktigaste kvinnor. 

Och när hon kort därefter löste parkeringskaoset på huvudkontoret i Solna gjorde personalen vågen för sin nya chef. 

Att betala över 300 kronor per dag för de som lyckades hitta en p-plats var sedan länge ett stort irritationsmoment.

Men snabbt införde Nina Jönsson ett maxtak för p-avgifterna och fixade flera nya parkeringsplatser, enligt Chefs källor.

nina jönsson

Gör: Vd och koncernchef för Ica-gruppen sedan januari 2023.

Bor: Lidingö, Stockholm. 

Familj: Make, tre vuxna barn – en dotter och två bonussöner.

Ålder: 58 år.

Karriär i korthet: Student i födelsestaden Helsingfors. Civilekonom vid Uppsala universitet. 1991–2010, Procter & Gamble med placeringar i bland annat Moskva och London. 2010–2016, inköpsdirektör, Ica Sverige. 2016–2020, vd HL Display. 2020–2022, vd och koncernchef Plantagen.

”Nina får saker gjorda. P-platserna är ingen stor grej, men det betyder mycket för många anställda. Att Nina tog tag i frågan snabbt visar att hon månar om de anställda. Att hon också placerade sitt skrivbord i kontorslandskapet nära kaffeautomaten till skillnad från sin företrädare som hade ett avskilt eget rum gjorde inte saken sämre”, säger en mångårig medarbetare på Ica.

Och fortsätter:

”Jag tror det var i fikarumssnacket hon snappade upp missnöjet med p-platserna”, säger en mångårig medarbetare på Ica.”

P-avgifterna var ett av de mer lättlösta problemen för den nytillträdda koncernchefen.

För även om Ica för allmänheten kanske mest signalerar mat som säljs i 1 300 butiker är koncernen så mycket mer.

Här finns också Apotek Hjärtat, bank- och försäkringsbolag, ett fastighetsbolag och 300 butiker i Baltikum. 25 000 anställda och en årlig omsättning på närmare 150 miljarder kronor, dubbelt så stor som den svenska försvarsbudgeten, ger perspektiv.

Nina Jönsson. Foto: Jessica Gow, Ica-Gruppen

”Det är få jobb, om ens något, som matchar det här om man vill vara i toppen av svensk detaljhandel. Det är komplext, utmanande och passar en skärpt och driven person som Nina”, säger en ledande branschexpert.

Vikande lönsamhet gjorde att Nina Jönsson knappt hann sätta sig vid sitt skrivbord förrän hon började jaga kostnader.

Men i stället för att ta in ett gäng välskräddade McKinsey-konsulter som drog ihop en rapport och en trave excel-dokument valde Nina Jönsson en annan väg: ”Vi gör det själva. Då lär vi oss mycket mer”, sa hon och tillsatte en rad arbetsgrupper.

Resultatet blev mer samordning, inte minst på it-sidan, och lite mindre och mer snabbfotade staber.

”Jag blev imponerad över hur snabbt det gick. Där visade Nina att det inte bara är snack, utan verkstad också. Sätter hon mål så vet man att de genomförs. Och målen är alltid tydliga. Hon gömmer sig inte bakom några excel-filer”, säger en person som jobbar nära Nina Jönsson.

Att det blev Nina Jönsson som tog över Ica efter Per Strömbergs tio år långa chefskap var ingen högoddsare.

Under sex år var hon framgångsrik och omtyckt inköpsdirektör på Ica.

”Hon har en rakhet och lite råhet som svenska chefer saknar. De är ofta luddiga och konflikträdda. Sverige skulle må bra av fler som Nina på ledande vd-poster.”

Men 2016 lämnade hon Ica för Ratos, där hon som vd för Plantagen fick trädgårdsjätten att blomstra.

”Hon var duktig på att ingjuta mod i Plantagen. En kulturbyggare som skapade rekordresultat och var omtyckt av både personal och ägare. Hon var också duktig på att manövrera i Ratos-toppen. Det var 17 män och Nina. Hon höll gubbarna glada och har bra känsla för hierarkier och att navigera i olika miljöer”, säger en tidigare medarbetare på Plantagen.

En chef på Ica berättar om stämningen på huvudkontoret när det blev klart att Nina Jönsson blev koncernchef.

”Alla som kände henne var supernöjda. Det var närmast extas. Själv tänkte jag att en person som anses så fantastisk måste vara en vattendelare. Men hittills har jag faktiskt inte stött på någon som inte gillar Nina.”

En av dem som uppskattar Nina Jönsson fortsätter:

”Man kan vara lite förundrad över hennes ledarskap innan man lärt känna henne. En person som inte tar regi lika lätt som andra och pratar med lite större gester väcker frågor. Men i slutändan är det hennes styrka.” 

Mellan 2010 och 2016 var Nina Jönsson inköpsdirektör för Ica Sverige. Sedan var hon vd för HL Display och Plantagen innan hon kom tillbaka till Ica-gruppen. Foto: Maj-Britt Rehnström

Nina Jönsson beskrivs av många som Chef talat med som jordnära, öppen, social och en person som har nära till skratt. Och nyfiken. Både i jobbet och privat.

Under en affärsresa i Asien för många år sedan kom det in ett gäng svenskar med gitarrfodral på flyget, berättar en källa och fortsätter att referera:

”Är ni Roxette?”, frågade Nina som sett affischer om att bandet var på turné i Asien.

”Javisst”, sa musikerna som tagit ett annat flyg än stjärnduon Per Gessle och Marie Fredriksson.

Medan kollegerna somnade sägs Nina ha fortsatt att snacka med musikerna i flera timmar.

”Det är typiskt Nina. Hon är nyfiken och social var hon än befinner sig”, säger en tidigare kollega till Nina Jönsson. 

”En av Ninas storheter är att hon är bra på att omge sig med duktiga och självständiga chefer.” 

Flera av Chefs källor lyfter fram Nina Jönssons finska bakgrund för att beskriva henne.

Född och uppvuxen i Helsingfors är inte bara en faktauppgift. Det betyder, enligt dem, också något för hennes sätt att chefa.

”Hon har en rakhet och lite råhet som svenska chefer saknar. De är ofta luddiga och konflikträdda. Sverige skulle må bra av fler som Nina på ledande vd-poster”, säger en tidigare kollega som har stor erfarenhet av att jobba med chefer från hela Norden. 

Nina Jönsson är också, enligt många, mer färgstark än många andra svenska toppchefer. Både bildligt och bokstavligt.

Eller som en Ica-anställd formulerar det:

”Hon är en otroligt kraftfull ledare med stor pondus som inte är rädd för att klä sig i tuffa kläder med färgglada glasögon. Har du en gång träffat Nina kommer du ihåg det.”

resultat ica-gruppen

  • I Ica-gruppen ingår, förutom Ica Sverige, Apotek Hjärtat, Ica Banken, Ica Fastigheter och Rimi Baltic.
  • Koncernen har runt 24 000 anställda och närmare 2 000 butiker och apotek, främst i Sverige. Men Rimi Baltic har närmare 300 butiker i Baltikum.
  • 2023 var omsättningen 147,6 miljarder, vilket var en ökning med drygt åtta procent i jämförelse med 2022.
  • Rörelseresultatet 2023 var 6,3 miljarder mot 5,9 miljarder 2022.
  • Ica avnoterades från Stockholms­börsen i januari 2022. Bolaget ägs i dag av Ica-handlarnas Förbund, 87,3 procent, och AMF Pension, 12,7 procent.

Icas koncernchef beskrivs också som orädd och en chef som vill ha högt i tak. Även om hon har starka åsikter sägs Nina Jönsson beredd att ändra sig om argumenten är goda.

”Hon är bra både på att ge och ta kritik. Hon kan vara orädd i dialoger, också med individer. Men det betyder inte att man behöver vara orolig om man ska träffa Nina och vet att man har en annan åsikt. Man är alltid trygg i Ninas sällskap. Hon har dessutom ett stort hjärta.” 

Hen fortsätter:

”Samtidigt är Nina en bra lyssnare. Hon är en ’leader of leaders’ och har du ambitioner har du fantastiska möjligheter att utveckla dig själv genom att jobba under henne. Om du visar att du kan leverera får du stor handlingsfrihet och även utrymme att göra fel.”

Fel gör också Nina Jönsson – ibland.

Hennes spontanitet och handlingskraft gör att hon är snabb till beslut. Stundtals för snabb, menar några av de personer som Chef har talat med.

”Nina brukar säga att det är viktigt att komma framåt. 80 procent av besluten behöver bli rätt. Om det blir fel någon gång är det inte hela världen. Det rättar vi till senare, brukar hon säga. Hon är helt prestigelös.”

Nina Jönsson blev Årets Ruter Dam 2023. En hedersutmärkelse till den kvinna som har befordrats till den mest inflytelserika chefspositionen inom svenskt näringsliv under det gångna året. Foto: Christine Olsson

Även om Nina Jönsson beskrivs som en vinnarskalle som skolats i Procter & Gambles mantra att man inte är bättre än sin senaste säljrapport vill hon göra Ica större.

Koncernen ska vara mer än bara matpriser, ett sparkonto eller en flaska medicin. ”Vi har ett samhällsansvar också”, har Nina Jönsson sagt i flera intervjuer.

Då handlar det inte bara om att sälja bra mat till rimliga priser utan också att värna det svenska lantbruket eller förbättra den svenska beredskapen.

”Nina har ett stort samhällsengagemang och var med på Folk och Försvar i vintras för att prata med politiker, militärer och andra tunga samhällsföreträdare.”

Ett eget initiativ som föll väl ut, menar en Ica-anställd.

”Hon gillar att träffa politiker även om hon är ovan vid politiken. Hon vill ha snabba beslut och tycker att det tar alldeles för lång tid. Politiker är duktiga på att prata om ingenting och så tillsätter de en utredning som är klar om ett år, brukar Nina säga. Men hon lär sig och inser vikten av politiska kontakter.”

Nina Jönsson talar med pressen i samband med att hon och hennes motsvarigheter på Coop och Axfood kallades upp till finansminister Elisabeth Svantesson (M) angående de stora prisökningarna. Foto: Pontus Lundahl

Däremot var det inte på eget initiativ som hon träffade finansminister Elisabeth Svantesson (M) i början av förra året.

När matpriserna ökade med över 20 procent kallade ministern upp Nina Jönsson och hennes motsvarigheter på Coop och Axfood för en ”uppläxning”.

”Jag var tydlig med att alla måste ta ett ansvar”, sa finansministern efter mötet.

Nina Jönsson tog åt sig:

”Det var ett jättebra samtal. Tillsammans dämpar vi inflationen”, sa Nina Jönsson.

Ett sätt är att sänka matpriserna, menar alla som kan något om nationalekonomi.

Och dryga halvåret efter mötet med finansministern lovade Nina Jönsson sänkta matpriser.

I alla fall till Ica-handlarna. Om det sedan betyder lägre priser i butiken kan hon inte lova.

”Nej, på grund av att våra butiker driver sina egna företag och de konkurrerar med varandra så sätter de sina priser själva”, sa hon till Sveriges Radio.

CHEFTEST – POÄNG NINA JÖNSSON 32/40

Ledarstil 4/5

Beskrivs som en rak och tydlig chef som både syns och hörs och som en handlingskraftig vinnarskalle som nästan alltid uppfyller de mål hon ställer upp. God lyssnare som får andra medarbetare att växa. Källorna lyfter fram hennes stora samhällsengagemang. En bra taktiker.

Delegering 4/5

Förutsätter att medarbetarna vill ta ansvar och ger dem mycket stor handlingsfrihet. Men är tillgänglig och ger stöd om det efterfrågas. För den som levererar finns stora möjligheter att utvecklas. Ibland detaljintresserad, men mer för att hon är nyfiken, upplevs inte vara för att detaljstyra.

Motivation 5/5

Har lätt att skapa god stämning och få med sig medarbetarna. Synlig i vardagen och tar alla chanser att fira en framgång med en tårta, en god middag eller med en applåd. Sägs leva upp till sin egen ledarskapsfilosofi att ge mer energi än hon tar.

Konflikthantering 4/5

Gillar, enligt Chefs källor, att ha diskussioner och debatt. Tydlig i vad hon själv tycker, men inte rädd att vare si få eller ge kritik. Framstår som orädd att ta jobbiga samtal med anställda. Kör inte över någon och är beredd att ändra åsikt om bra argument finns. Beskrivs som en prestigelös pragmatiker.

Kommunikation 3/5

Upplevs lika bra på att småsnacka med killen i köttdisken, som att prata strategier med styrelseordföranden. En mästare på att navigera i olika miljöer. Är alltid sig själv. En erkänt god kommunikatör, men kan upplevas som lite kantig i tv-soffan och går inte riktigt genom rutan när hon ska förklara höga matpriser och bonusar. 

Beslutsfattande 4/5

Det går undan. Hon är snabb både i tanken och i sina beslut. För snabb ibland, tycker somliga. Men omger sig med medarbetare som vågar säga ifrån och sakta in beslutsprocessen om det behövs. Snabba beslut kan också ändras om de var fel.

Rekrytering 4/5

Duktig på att rekrytera chefer som har kompetenser hon själv saknar. Många sägs söka sig till Ica för att de vill jobba nära Nina Jönsson. Mycket aktiv i rekryteringsprocesser och drar sig inte för att göra grovjobbet vid intervjuer. Liten mansövervikt i koncernledningen, sju-fem.

Personlighet 4/5

Beskrivs med ord som färgstark, öppen, jordnära, positiv och energigivande. Gör alltid sitt bästa och lite till. Mån om att koppla av och även fira framgång. Trygg i allt hon gör. Ärlig och ”what you see is what you get”. Bakom den lite tuffa fasaden finns ett stort hjärta, enligt källorna.

Ica är, efter Volvo, det mest omskrivna företaget i Sverige. Det lär passa en estradör som både gillar strålkastarljuset och vimmel i Almedalen och är en erkänt god kommunikatör.

Men med en påstådd liten svaghet – hon går inte igenom tv-rutan. Det menar i alla fall några av de personer som Chef har intervjuat.

Så här säger en av dem:

”Hon var lite kantig när hon skulle förklara matpriser och bonusar i tv när hon var ny. Det har blivit lite bättre. Men hon har en lite hårdare framtoning än Klas Balkow, Axfoods vd (avgående, reds anm). Han är lite mer likeable, lite mjukare, även om han kanske egentligen inte är det. Det är ju lite pikant att de två är gamla kolleger från Procter & Gamble. Klas var Ninas chef. Nu är de konkurrenter.”

Att Nina Jönsson är en omtyckt och populär chef råder det inget tvivel om, visar i stort sett alla intervjuer som Chef har gjort.

Synlig, omtänksam, taktisk, skapar god stämning och firar gärna framgångar med en tårta, en middag eller en rungande applåd, är bara några av omdömena.

Att hon lyckas med sitt motto att ge mer energi än hon tar, är det också många som skriver under på.

”Alla som kände henne var supernöjda. Det var närmast extas. Själv tänkte jag att en person som anses så fantastisk måste vara en vattendelare.”

Ägarna och styrelsen är också mycket positiva till den relativt nya koncernchefen.

”Vi är mycket nöjda med Nina och hon får hela tiden höga betyg i de medarbetarundersökningar som görs löpande”, säger en person med god insyn i Icas styrelserum.   

Betyget från allmänheten går däremot åt motsatt håll. I alla fall när det gäller Ica.

”Ica-Stig har blivit Girig-Stig”, löd en av rubrikerna som beskrev Icas ras i popularitet bland allmänheten. 

Endast 38 procent uppgav att de hade mycket eller ganska stort förtroende för Ica när Medieakademin gjorde sin förtroendebarometer i början av 2024. Två år tidigare låg siffran på 60 procent.

Höga matpriser, chefsbonusar –  och en insiderhärva där 16 Ica-handlare dömdes hösten 2023 för insiderbrott när Ica avnoterades på börsen 2021 – lyfts fram som de främsta orsakerna.

Ica är, efter Volvo, det mest omskrivna företaget i Sverige. De fick hård kritik för de höga matpriserna i media under 2023. Foto: Jessica Gow, Ica-Gruppen

”Det är alltid den största aktören som tar mest stryk när branschen får kritik. Det är lite orättvist, men något Nina och Ica får leva med”, säger en hög chef.   

Men kritiken tycks inte ha spillt över på Nina Jönsson. Inte i branschen, i alla fall.

Tunga utmärkelser 2023 som Årets stjärnskott och Årets Ruter Dam kröntes med styrelsens belöning i lönekuvertet med 18,5 miljoner kronor (40 procent är bonus).

En del av bonusen hänger ihop med att Nina Jönsson lyckades få Ica-gruppen att ta marknadsandelar för första gången på två år under det fjärde kvartalet 2023.

Och vinsten före skatt blev 931 miljoner kronor mot 185 miljoner det sista kvartalet 2022.

”Det verkar som Nina Jönssons strategi har lyckats. Eller snarare hennes koncernlednings. För en av Ninas storheter är att hon är bra på att omge sig med duktiga och självständiga chefer”, säger en person som jobbat många år inom Ica-gruppen.’

Och tillägger:

”Hon vet sina svaga sidor och rekryterar personer som täcker upp för hennes vita fläckar. Resultatet är ett kvitto på att de ledningsförändringar hon gjorde under 2023 varit lyckosamma.”

Många sägs söka sig till Ica för att de vill jobba nära Nina Jönsson. Foto: Kajsa Rasmussen

Även personalen brukar få bonus. Lite mer blygsam, ofta runt 5 000 kronor per anställd. Något facken på Ica vill ändra på.

”Vi tycker att Nina är en väldigt bra och inlyssnande chef. Men än har hon inte nappat på vårt förslag att höja de anställdas bonus till det dubbla”, säger en person med god insyn i det fackliga arbetet på Ica.

Så länge får personalen på huvudkontoret nöja sig med Sveriges största aw.

Någon gång i kvartalet bjuds det nämligen på aw på huvudkontoret, eller mingel som det officiellt kallas på Ica.

Då hänger runt 1 000 anställda i lokalerna i Solna. Lyssnar på musik, tar ett glas, äter lite och kanske spelar biljard eller pingis.

”Det hela är väldigt anspråkslöst. Men trevligt. Det är ett sätt att få folk att trivas och vara mer på kontoret. Jag minns inte om det fanns före pandemin och Ninas tid. Men det är hon som fått snurr på det. Själv är hon ofta med”, säger en källa.

Är det Roxette i högtalarna?

”Det har nog hänt.”

Så gör vi Cheftestet. Cheftestet bygger på gedigen research och intervjuer med en mängd personer – alltid minst 20 – som arbetar och har arbetat med den berörda chefen. Vi talar med personer på olika nivåer och från olika sammanhang där de samarbetat nära med chefen, allt för att förmedla en så bred och rättvis bild som möjligt. Utifrån detta analyserar Chef ledarskapet hos chefen i fråga och sätter betyg enligt de kriterier som vi anser kännetecknar ett gott ledarskap. Den testade chefen får alltid läsa artikeln innan testet publiceras och erbjuds möjlighet att ge sin kommentar.

nina jönsson svarar

”Jag blir så klart glad över att läsa omgivningens tankar om mig, även om det känns lite nervöst att leva upp till dem. Viktigast för mig är att medarbetarna känner att jag bryr mig om dem. Något som jag har tagit med mig i mitt ledarskap är att vara tillgänglig och jag gillar spontana samtal vid kaffemaskinen om hur det ’egentligen’ ligger till. En positiv kultur i företaget är viktigt, jag behöver bara gå till mig själv. När jag har haft inspirerande chefer har jag alltid presterat bättre.

Som chef måste man ibland fatta beslut som får långtgående konsekvenser i organisationen. I det sammanhanget försöker jag att undvika långbänkar. När man känner att det är mer rätt än fel är det dags att fatta beslut och då får man inte vara sämre än att man prestigelöst kan ändra sig och fatta nytt beslut.

Jag har alltid tyckt om att jobba i en verksamhet där man måste förstå vem som är kunden. Jag jobbar i en bransch där folk går och handlar varje dag; nära människors vardag. Det passar mig bra.”

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden