Cheftest: David Lagneholm, vd SL

Cheftest Det krävdes en stämningsansökan och hot om tunnelbanestopp, men han fick som han ville i bråket som rasade kring bygget av en bro vid Slussen. Att vara vd för SL innebär att parera många utmaningar och intressenter i en komplex organisation. Samtidigt tycks David Lagneholm vara respekterad i alla led.

Cheftest
Publicerad
David Lagneholm. Foto: Gustav Kaiser

Rakt upp och ner står han där framför SVT:s kamera.

Lite stelt, men pedagogiskt och med planritning i handen, visar och förklarar David Lagneholm bakgrunden till att Region Stockholms trafikförvaltning har tagit till storsläggan och stämt Stockholms stad för avtalsbrott.

Och varför SL hotar att stänga av tunnelbanetrafiken mellan Slussen och Gamla stan, själva pulsådern i tunnelbanesystemet, i fyra hela dagar.

Detta var i början av september och situationen var i korthet denna:

Stockholms stad planerar att bygga en gång- och cykelbro vid Slussen, längs med tunnelbanebron. För att göra det måste de påla i sjöbotten, bredvid tunnelbanebron.

Projekteringen har pågått i flera år, liksom förhandlingarna som nu slutade i det här unika beslutet.

Både stadens och regionens experter har undersökt hur de vibrationer i sjöbotten som uppstår vid pålningen påverkar tunnelbanebron. Staden anser att sättningarna med största sannolikhet kommer att vara ”hanterbara”.

Men det räcker inte för David Lagneholm, förvaltningschef för trafikförvaltningen på Region Stockholm och vd för SL. Han är en försiktig general som tar det säkra före det osäkra. Särskilt när det gäller säkerhet.

”I rusningstid passerar ungefär 45 000 resenärer den här bron varje timme”, säger han till SVT.

”Det skulle motsvara en ersättningstrafik på ungefär 900 bussar. I värsta fall blir man nödgad att faktiskt gå den här sträckan.”

david lagneholm

Gör: Förvaltningschef på trafikförvaltningen, Region Stockholm, och vd för SL. 

Bor: Villa i Enebyberg, Danderyd.

Familj: Fru och tre barn, hund.

Ålder: 48 år.

Karriär i korthet: Utbildad till ingenjör på KTH och läste produktionssystem och ledarskap på Grenoble INP i Frankrike ett år. 2004–07 var han på teknikkonglomeratet Danaher Corporation. 2007–13 flygbolaget SAS, i olika roller med växande ansvar. 2013–20 MTR, där han började som trafikchef över tunnelbanan i Stockholm och slutade som säkerhetschef för hela MTR Nordic. I september 2020 började han sin nuvarande tjänst på trafikförvaltningen på Region Stockholm.

Den här scenen är på flera sätt signifikativ för David Lagneholms ledarskap, enligt Chefs research.

Han upplevs inte så bekväm med att framträda offentligt. Men han gör det när han måste.

Han är noggrann när det gäller att ta fram fakta på detaljerad nivå. Han analyserar vilka konsekvenser olika beslut leder till. Och han berättar det så pedagogiskt och konkret som möjligt, utan större åthävor.

David Lagneholm är ingenjör och har jobbat med trafik i nästan hela sitt yrkesliv.

Först på flygbolaget SAS, där han avancerade från verksamhetschef med ansvar för att flygen skulle gå i tid, till ett nordiskt övergripande ansvar.

I juni 2013 bytte han spår och började som ansvarig chef för tunnelbanetrafiken på MTR i Stockholm. Sedan blev han säkerhetschef i Stockholm och därefter säkerhetsdirektör för hela MTR i Norden.

Nu har han varit förvaltningschef för trafikförvaltningen på Region Stockholm, tillika vd för SL AB, i drygt tre år.

Det innebär att han är ytterst ansvarig för kollektivtrafiken i 26 kommuner där det bor nästan 2,5 miljoner människor, varav 900 000 dagligen åker buss, båt, tåg, spårvagn eller tunnelbana med SL.

Totalt görs cirka 3 miljoner resor med SL en vanlig dag, enligt SL:s egen sajt.

David Lagneholm. Foto: Adam Wrafter

Det är få av Chefs källor som har något negativt att säga om David Lagneholm.

Han är omtyckt och respekterad av alla Chef talat med. Både av tidigare kolleger på SAS och MTR och nu på SL. Både av medarbetare som arbetat direkt med honom och de med några chefsled emellan.

Det främsta klagomålet från de som arbetar en bit ifrån i organisationen är att han är lite osynlig. De gärna vill se mer av honom än inledningen på måndagarnas halvtimmeslånga informationsdragning för alla på Teams.

”Han är så smart, han borde klara av att vara lite mer närvarande även här”, är en åsikt.

Annars är ord som begåvad, intelligent, noggrann och tydlig återkommande när David Lagneholm beskrivs. Men också mjuk, ärlig, genuin, reflekterande, prestigelös och inlyssnande. Han brusar inte upp, han vill höra allas åsikt.

Trots det är människor inte det centrala för honom. I stället beskrivs han genomgående som sakorienterad. Arbetsuppgifterna står i centrum, de ska göras och göras bra.

”Han är både tydlig och krävande, och vänlig och schysst som person. Den kombinationen är rätt ovanlig hos en chef.”

Sedan gör det inget om man har trevligt också.

”Han har humor och man kan skoja med honom. Det är viktigt i pressade lägen. Och vi har en öppen dialog, jag kan säga rakt ut till honom vad jag blir frustrerad över”, säger en person som Chef har talat med.

I princip alla som Chef har talat med beskriver honom också som en delegerande chef:

”Han har fullt förtroende för mig, ger mig frihet och finns tillgänglig när det behövs. Han styr genom mig. Det passar mig jättebra.”

Att han ger stor frihet under ansvar är motiverande tycker hans medarbetare, tillsammans med hans egen höga arbetsmoral och brinnande engagemang för kollektivtrafik:

”Han tar sitt uppdrag på stort allvar och sätter en heder i att göra något väldigt bra. Det tycker jag är svinhäftigt”, säger en av dem som Chef har talat med.

I rusningstid passerar ungefär 45 000 resenärer Slussen. Dagligen åker 900 000 personer buss, båt, tåg, spårvagn eller tunnelbana med SL.

För David Lagneholm tycks det vara viktigt att kunna sina saker, inklusive detaljerna.

Under hans tid på MTR fanns en policy att alltid bjuda in några från den operativa personalen, som lokförare och tågvärdar, till säkerhetsmöten. David Lagneholm var noga med att få in deras perspektiv på hur saker kunde ordnas till det bästa.

Flera som Chef har talat med vittnar om en noggrannhet som kan fördröja besluten. Å andra sidan känns de väl genomtänkta när de väl fattas.

I en verksamhet som präglas av oförutsägbara händelser går han igenom allt som kan förutses i flera led.

”Det kommer aldrig något flygande från sidan när David är ansvarig”, säger någon.

”Man känner sig alltid trygg när han är i tjänst”, säger en annan.

I krislägen upplevs han om möjligt ännu lugnare.

Som fredagen den 7 april 2017. Genom en vansinnesfärd i lastbil nerför gågatan Drottninggatan mitt i centrala Stockholm mejade Rakhmat Akilov ner människor och kraschade till slut bilen in i varuhuset Åhléns. Sedan flydde han ner i tunnelbanan.

”Då var det skönt att ha David i rummet”, berättar en av dem som Chef har talat med.

Då var David Lagneholm ansvarig för trafikproduktionen i tunnelbanan på MTR. Hans lugna och metodiska arbete med att dra ner trafiken och så småningom utrymma tunnelbanan på polisens begäran spred ett lugn i hela situationen.

”Det kan hända vad som helst – han behåller lugnet och fortsätter jobba. Det är keep calm and carry on”, säger en annan.

”Han har humor och man kan skoja med honom. Det är viktigt i pressande lägen.”

Under Lagneholms sju år på flygbolaget SAS var företaget mer eller mindre ständigt i kris och nedläggningshotat.

David Lagneholm avancerade ungefär vartannat år och fick ledarskap även över avdelningar i andra länder. Trots geografiska avstånd beskrivs han som en tillgänglig ledare.

”Han var väldigt sympatisk, jag kan sakna honom ibland”, säger en tidigare medarbetare.

Även SL är en komplex verksamhet som ofta befinner sig i större eller mindre kriser av olika slag.

Väder, strejker, byggen och reparationer orsakar stopp och förseningar, och både SL och dess trafikoperatörer (vars verksamhet David Lagneholm är ytterst ansvarig för eftersom han upphandlat dem) får utstå spott och spe för att tåg ställs in och bussar är överfulla.

När det gäller sådana ärenden får ofta någon annan svara på mediernas frågor, men när det krävs av honom ställer han upp och duckar inte.

”Då svarar han som en bra tjänsteman: sakligt och korrekt”, säger en person.

Till exempel i början av november när nyheten kom att SL och MTR bryter sitt avtal om den starkt kritiserade pendeltågstrafiken i förtid, och SL i stället plockar in SJ som operatör utan att offentligt upphandla tjänsten.

resultat 30/40

Aktiebolaget SL, Storstockholms Lokaltrafik, ägs av Region Stockholm och innehåller all kollektivtrafik i länet.

Själva driften av trafiken sköts av externa bolag som trafikförvaltningen sluter avtal med. Trafikförvaltningen planerar trafiken och följer upp operatörernas arbete samt underhåller och bygger ny infrastruktur.

Enligt Regionens årsbokslut för 2022 gjorde trafikförvaltningen en förlust på 49,4 miljoner kronor. SL AB gjorde en förlust på 695 miljoner kronor. Orsaken är färre resenärer efter pan­demin och dyrare trafik på grund av ökade drivmedelspriser i spåren av kriget i Ukraina.

Ledarstil 4/5

Sägs ha en vänlig, ärlig, lugn och reflekterande ledarstil som gör honom omtyckt av många och inger respekt. Upplevs som mycket faktakunnig, smart och analytisk. Prestigelös och genuin. Lägger fokus på uppgiften snarare än på relationer. 

Delegering 5/5

Vill ha koll på detaljerna, men lägger sig inte i dem. När kursen framåt är fastlagd får underställda chefer som regel fria händer att sköta uppgiften och så länge det går bra lägger han sig inte i. Men när det behövs stöttar han och tar ansvar. 

Motivation 4/5

De flesta av källorna vittnar om hur mycket de uppskattar att få jobba med honom. Och flera som har jobbat med honom tidigare längtar till och med tillbaka till den tiden. Sätter också en stolthet och en ära i att göra ett bra jobb, och förväntar sig detsamma av medarbetarna. Det smittar av sig och sprider engagemang och prestationsvilja i organisationen.

Konflikthantering 3/5

Grus i det mellanmänskliga maskineriet är inte det David Lagneholm helst ägnar sig åt. Tar tag i de konflikter som uppstår, men ofta lite försent, menar Chefs källor, då han helst ser att de löser dem själva. Sägs hellre ta en person som gått över gränsen åt sidan efteråt, än korrigerar hen i sittande möte.

Kommunikation 4/5

Rak och tydlig, men lågmäld. David Lagneholm sägs inte vara en estradör som gillar att visionera fritt för folkmassor på en stor scen, utan gör sig bättre i mindre sammanhang. I styrelserummen beskrivs han som relativt tystlåten, men när han säger något är det ofta kloka reflektioner som andra lyssnar till.

Beslutsfattande 4/5

Mån om att ta in all kunskap i frågan och lyssna in allas perspektiv. När han bedömt saken ur alla vinklar fattar han beslut. Sägs analysera flera scenarier och konsekvenser i flera led för att vara förberedd på reaktioner. Det gör att besluten kan dröja, men de är alltid välgrundade. 

Rekrytering 3/5

Noggrannhet och framförhållning präglar Lagneholm i den här grenen. Även i rekryteringar han inte sköter själv kan han vara med och göra behovsanalysen och ta fram kravprofilen. De han själv intervjuar upplever sig få nyfikna och konkreta frågor. I ledningsgruppen är de fyra kvinnor och sex män, alla med klassiskt svenskklingande namn.

Personlighet 3/5

Beskrivs som trevlig och rolig i mindre sammanhang. Vänlig mot alla. Upplevs hålla en bra balans mellan privatliv och jobb, också när det gäller hur mycket privatliv han delar med sig av. En uppmärksam och omtänksam kollega. Bjuder lagom mycket på sig själv, men håller de privata korten rätt nära kroppen.

I vår får alltså SJ:s vd Monica Lingegård ansvar för pendeltågstrafiken. Hon är också David Lagenholms styrelsekollega i Samtrafiken i Sverige AB, ett bolag som är till just för att synka kollektivtrafiken i Sverige.

Ett sådant så kallat nödavtal är lagligt tack vare en paragraf i EU:s kollektivtrafikförordning men inte vanligt, och visar igen att David Lagneholm inte räds kontroversiella lösningar om han tror att det är för verksamhetens bästa.

Kollektivtrafiken är som ett blodomlopp i samhället och när det blir stopp påverkas många människor både i arbetet och privatlivet på ett sätt som lätt skapar stress.

När Lagneholm anställdes var planen att han skulle förvalta den goda position verksamheten uppnått; utveckla, planera framåt, skapa nytt.

Av det blev det inte mycket – coronapandemin påverkade SL rejält.

Faktum är att bolaget ännu inte återhämtat sig ekonomiskt från den tid när bussarnas framdörrar stängdes och ingen kontrollerade att resenärerna betalade biljetten. Om de överhuvudtaget åkte någonstans.

Väldigt många fick snabbt vänja sig vid att jobba och gå i skola digitalt hemifrån, vilket har förändrat resebeteendet i grunden.

Medarbetarna på SL vill gärna se mer av David Lagneholm än inledningen på måndagarnas halvtimmeslånga informationsdragning på Teams. Foto: Fredrik Hjerling

Att få tillbaka resenärerna, och med dem en budget i balans, är en av David Lagneholms främsta utmaningar just nu.

Det är fullt upp, men när han inte jobbar hittar man honom ofta ute i naturen, i skidbacken eller på en bollplan av något slag.

Han beskrivs som en sportig friskis och många idrotter räknas upp av flera personer; padel, golf, skidor, styrketräning, kampsport, tennis. Ett par Lidingölopp ska han också ha sprungit och när det kommer till fotboll är det Djurgården som gäller.

Även när det handlar om idrott beskrivs han ”absolut” som en vinnarskalle, eller som en källa uttrycker det:

”Men inte en sådan som skriker och gapar, utan mer den sorten som biter ihop och bara köttar på.”

En ihärdig slitvarg. Precis som på jobbet.

Som vd för SL sitter David Lagneholm i en handfull styrelser, men han har inga styrelseuppdrag i andra bolag. I styrelserollen beskrivs han som lugn och klok, tyst och eftertänksam, en person som ”inte tar för mycket syre i rummet”. Men när han väl han säger något lyssnar andra.

Samtidigt som han beskrivs som eftertänksam och inlyssnande får han omdömen som beslutsför och skarp.

”Han är både tydlig och krävande, och vänlig och schysst som person. Den kombinationen är rätt ovanlig hos en chef”, säger någon.

En viktig ledaregenskap sägs vara förmågan att omge sig med bra personer.

David Lagneholm uppges ofta ligga steget före när det gäller organisationens kompetensbehov och planera för vilken kompetens som behövs om ett år eller två med tanke på dagens utveckling.

Han sägs vara noggrann i rekryteringsprocesser, deltar i behovsanalys och kravprofiler för de chefer som ska rekryteras. De som suttit i anställningsintervjuer med honom vittnar om en aktiv och intresserad lyssnare.

”Personligt grus i maskineriet är inte det han tycker är roligast.”

Han drar också ofta ett konkret strå till stacken genom att vidarepublicera förvaltningens platsannonser på sin Linkedin-profil.

Däremot väjer han gärna för mellanmänskliga skav i grupper, enligt flera källor:

”Han ser inte alltid hur konflikter byggs upp och agerar på dem lite för sent.”

”Personligt grus i maskineriet är inte det han tycker är roligast”, lyder två omdömen.

Han upplevs inte heller som en estradör som gillar att tala till många från en scen. Han har lärt sig att göra det, och får relativt goda betyg i den grenen av ledarskapet, men det finns också de som upplever honom som ”nästan lite blyg” i den situationen.

Den sakliga, raka logik David Lagneholm styr med kan också stöta på patrull när den möter uppdragsgivaren, politiken.

Detta är David Lagneholms första jobb i offentlig sektor. En del tycker att han hanterar det bra. Att han successivt lär sig den, många gånger ologiska, politiska logiken, som kommer av politikers behov av att både göra rätt för medborgarna i längden och att bli tillräckligt populär för att bli omvald om fyra år:

”Han är en smart, reflekterande och lärande person.”

Men det finns också de som tycker att han ännu är lite politiskt naiv och stelbent i sin relation till det politiska spel som styr på kollektivtrafikens arena.

Ett exempel på det är just händelseförloppet med cykel- och gångbron vid Slussen:

”Den gick lite för snabbt från en förhandlingsfråga till en juridisk fråga”, säger en person.

”För stockholmarnas skull är vi väldigt glada att den här knuten nu kan lösas”, sa David Lagneholm i media efter konflikten om cykelbron.

Många tycker sig ändå se en ”bra utvecklingskurva” när det gäller att hantera politiken.

Förutom karriären och ett aktivt idrottsliv beskrivs David Lagneholm som en familjeman. Frun, som han hängt ihop med sedan 20-årsåldern, och barnen kommer först.

En av de många anställda Chef talar med berättar om hur Lagneholm ett år valde bort företagets sommarfest med flera hundra deltagare för ett av barnens studentexamen:

”Det känns inte så vanligt av en chef på den nivån.”

David Lagneholm. Foto: Adam Wrafter

Han har också varit aktiv i sönernas fotbollsträning, som tränare.

Socialt beskriver många honom som väldigt trevlig, chosefri och en rätt vanlig kille med självdistans och humor, lite ”helylle”, långt ifrån de höga hästarna. Personlig, men inte så privat. Jobbar mycket, men håller balansen. Vetgirig, nyfiken, ansvarsfull och engagerad.

Och samtidigt begåvad, intelligent och smart, analytisk, intellektuellt skarp. Kan zooma in och ta in detaljers betydelse och zooma ut för att se de möjliga effekterna av olika beslut om fem år.

Han håller huvudet kallt och skjuter inte från höften. Han tar beslut först när han överblickat alla konsekvenser. Men då tvekar han inte, även om beslutet kan verka drastiskt. Som att stoppa kollektivtrafiken på landets mest trafikerade sträcka i fyra dagar, och stämma en systerorganisation för avtalsbrott.

Minns du inte tunnelbanekaoset i september? Nej, för det blev nämligen inget av med det.

Stockholms stad började aldrig påla i sjöbotten bredvid tunnelbanebron och David Lagneholm stoppade aldrig trafiken. I stället drog SL tillbaka sin stämningsansökan, och staden och regionen tillsatte en ny arbetsgrupp för att arbeta vidare med frågan.

Några veckor senare var frågan löst. Genom att flytta cykel- och gångbron något längre från tunnelbanebron och använda annan teknik hittade Stockholms stad ett nytt sätt att bygga den, som även David Lagneholm blev nöjd med.

Men det krävdes lite bråk och tog något längre tid.

Så gör vi Cheftestet: Cheftestet bygger på gedigen research och intervjuer med en mängd personer – alltid minst 20 – som arbetar och har arbetat med den berörda chefen. Vi talar med personer på olika nivåer och från olika sammanhang där de samarbetat nära med chefen, allt för att förmedla en så bred och rättvis bild som möjligt. Utifrån detta analyserar Chef ledarskapet hos chefen i fråga och sätter betyg enligt de kriterier som vi anser känne­tecknar ett gott ledarskap. Den testade chefen får alltid läsa artikeln innan testet publiceras och erbjuds möjlighet att ge sin kommentar.

DAVID LAGNENOLM SVARAR

”Vilken förmån att få en så fin ’utifrån­inbetraktelse’ av sitt chefskap! Jag blir glad när jag ser att jag uppfattas på ett så positivt sätt som chef, det är inte så ofta man får den typen av återkoppling. Att arbeta med persontransporter och nu på Region Stockholms Trafikförvaltning är verkligen ett stimulerande och komplext uppdrag där få dagar är de andra lika. Det är många av kollegerna på Trafikförvaltningen som verkligen brinner för sitt arbete och att leverera en väl fungerande produkt till invånarna i regionen. Det ger mig själv både energi och motivation i arbetet och en vilja att fortsätta kämpa på med ett stundtals tufft och svårt uppdrag.”

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden