Så låter Google medarbetarna forma sina jobb

Motivation
Publicerad
Foto: Unsplash

Att till exempel städare på ett sjukhus själva tar på sig arbetsuppgifter som att hjälpa patienter med småsaker har studerats av forskare vid universitetet i Michigan, som kommit fram till att det ökade meningsfullheten i arbetet och därmed motivationen.

Google är ett exempel på en arbetsplats som satt i system att låta medarbetarna själva utforma sina tjänster.

Vilket i sig kanske inte verkar nytt, och det är det inte heller.

Anställda tillför nya arbetsuppgifter till sina tjänster hela tiden, men att systematisera det hela kan motverka risker som beteendet i okontrollerad form för med sig, till exempel minskad produktivitet.

Det har istället visat sig mest effektivt att praktisera i teamet med chefens uttalade stöd.

Konceptet job crafting, som det kallas på engelska, bygger på idén om att vår inlärningskurva planar ut efter ungefär tre år på ett nytt jobb – därefter minskar kreativiteten. I värsta fall  lämnar den anställde sin tjänst för nya utmaningar, helt enkelt.

Job crafting-övningen som Google använder sig av fokuserar, skriver affärsmagasinet Fast Company, på att låta medarbetare visualisera tre olika varianter av att själva utforma sin tjänst.

Forma arbetsuppgifter: Förändra det dagliga arbetet.

Forma relationer: Förändra jobbrelationer och ge nya perspektiv på varför man utför ett visst jobb.

Kognitivt formande: Förändra hur du ser på ditt arbete och hur du interagerar med andra för att låsa upp nya möjligheter.

Ett exempel kan vara en ingenjör som brinner för utbildning som startar ett mentorprogram (arbetsuppgifter), involverar kollegor (relationer) och därmed får ett nytt perspektiv på sitt jobb (kognitiv).

Läs också:

Tre lärdomar om innovation från Apple

Här får medarbetarna bestämma hur lönen sätts

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.