Därför ska chefen tänka tio år framåt
Omvärldsbevakning och framför allt att se steget längre omnämns ofta som en nyckel till att lyckas digitalt – bland annat i Chefs stora guide om digitalisering som publicerades tidigare i år.
Men Sara Öhrvall, digital rådgivare och styrelseproffs, ger en annan bild av hur det faktiskt ser ut hos många beslutsfattare.
”Det är många som säger ’det är omöjligt att veta vad som händer mer än två år framåt i tiden. Vi tänker inte längre, vi får se hur det spelar ut.’ Då tänker jag: men vänta, då kanske det är försent.”
Läs också: Ebba Blitz släppte taget och blev vd
På en föreläsning på Chefdagen i oktober gav hon fem exempel på situationer där hon sett att ledare verkligen fått med sig sin organisation. Ett är högsta chefen för Facebook, Mark Zuckerberg, som nyligen höll sin stora årliga konferens för samtliga anställda.
”När han inledde drog han sin tioårsplan – den var extremt konkret. ’Det här kommer att hända inom vr, det här händer inom andra områden.’ Hur många företagsledare idag drar tioårsplaner? Jag tror att vi kanske måste tillbaka till det, säger Sara Öhrvall.
Ju mer turbulent och komplext det blir, menar hon, desto viktigare är det att måla upp en bild framåt. Visionera mera helt enkelt – både för att motverka den frustration som kan uppstå internt, när olika personer drar åt olika håll, men också för att ledarskap i tider av digital transformation generellt kräver tydlighet.
Läs också: 3 dåliga mejlvanor att undvika
En tankemodell som projektet Drive me i Göteborg använder sig av i en film om hur en eventuell framtid med självkörande fordon skulle kunna se ut.
”Man har inte bara tänkt kring själva fordonen, man har också tänkt på alla följdeffekter. När man börjar visionera på det sättet uppstår oändligt många mer affärsmöjligheter.”
Förändringar som uppstår kan vara mer yta när bilarna kör på ett annat sätt och kräver mindre utrymme, färre eller inga parkeringsplatser, en annan typ av akutsjukvård till följd av färre trafikolyckor med mera.
”I alla de här momenten finns affärsmöjligheter för den som ligger lite i framkant och vågar visionera,” säger Sara Öhrvall.
Se också: Hela Sara Öhrvalls föreläsning på Chefdagen på Chefs Facebooksida
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.