Trapputmaning ledde till tio procent bättre hälsa
En trapputmaning gjorde Max Matthiessen till ett av Sveriges bästa företag på
hälsa och friskvård 2024. ”Desto enklare och tillgängligare, desto fler får du med dig”, säger hr-chefen Viveka Eckemo.

Tio procent ökade Max Matthiessen aktivitetsgraden på friskvårdsbidraget under 2024 jämfört med föregående år.
”Vårt mål är 100 procent så klart, och nu är vi nästan där”, säger hr-chefen Viveka Eckemo.
Max Matthiessen ligger därmed i topp bland de arbetsgivare som är bäst på friskvård 2024, tillsammans med Academic Work, Svensk Exportkredit, Lidköpings kommun, Visita, Nolato Cerbo och Hyresbostäder i Norrköping.

Det visar förmånsbolaget Epassis kartläggning över organisationernas nyttjande av friskvårdsbidraget.
Totalt ligger friskvårdsstatistik för cirka 250 000 medarbetare till grund för resultatet.
Max Matthiessens friskvårdsbidrag är på 3 000 kronor. Det är ett bra bidrag, inte det högsta, men ändå tillräckligt attraktivt för medarbetarna, menar Viveka Eckemo.
Kombination av hälsoåtgärder
Hon betonar att företaget har en särskilt utmanande situation med många medarbetare och kontor på flera olika orter.
”Det går inte att satsa allt på friskvårdsuttaget, utan vi erbjuder en kombination av åtgärder, samt försöker motivera och inspirera och ständigt påminna om vikten av att ta hand om sin hälsa. Först då når man bredden av medarbetarna.”
Max Matthiessen ser hälsa som en strategisk fråga, som de även driver mot sina kunder.
”Därför är det extra viktigt att walk the talk”, säger Viveka Eckemo.
De tillhandahåller hälsoappen Wellr till sina medarbetare, där man kan registrera typ av aktivitet, få tips och göra tester. De arrangerar även föreläsningar och gör olika hälsoutmaningar.
”Vi erbjuder en kombination av åtgärder, samt försöker motivera och inspirera och ständigt påminna om vikten av att ta hand om sin hälsa. Först då når man bredden av medarbetarna.”
Pratade mer hälsa och träning
Trapputmaningen som de körde igång hösten 2024 blev en succé. Den ingick i en nationell satsning från 100 trappsteg för att förbättra folkhälsan genom något så enkelt som att gå i trappor. Helt enkelt, en variant på de populära stegtävlingarna.
Nyhetens behag tillsammans med enkelheten rönte stor uppmärksamhet bland medarbetarna och gjorde att man pratade mer om hälsa och träning än tidigare.
Många började röra på sig mer i vardagen och valde att gå i trappor istället för att åka hiss, medan andra började använda trappmaskinen på gymmet.

”Vi samarbetade med före detta längdhopparen Mattias Sunneborn, som är en av världens bästa veteranfriidrottare. Han är dessutom ambassadör för Suicide Zero så det blev en fin koppling till såväl fysisk som mental hälsa”, säger hon och fortsätter:
”Ju fler som deltog desto mer pengar skänkte vi, ju fler steg som gicks desto bättre mådde vi själva samtidigt som vi bidrog till andra. Det byggde en stark kultur hos oss.”
Mer attraktiv arbetsgivare
I hälsoappen kunde medarbetarna göra ett hälsotest innan och efter trapputmaningen vilket visade att hälsan överlag blev tio procent bättre hos alla som deltog.
”Det vi dessutom ser är att dessa hälsosatsningar gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare. Vi ser det i ökad eNPS, en ökning från 34 till 40 (i ambassadörskap) i senaste mätningen. Det ger oss en konkurrensfördel vid rekrytering och bidrar till att behålla medarbetare. Vi får mycket ansökningar och många har uppmärksammat externt att vi gör hälsosatsningar.”
På företagets Instagramkonto ”Life at Max Matthiessen” lade flera medarbetare ut bilder under hälsoutmaningen.
Däribland några medarbetare som gick till ett hotell och tog trapporna 28 våningar upp.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.