Så får du genomslag på LinkedIn

Fler chefer än någonsin är aktiva på LinkedIn. De får både fler följare och skriver fler inlägg. Så – hur får du som chef störst genomslag på plattformen? Vi intervjuar Lisa Gunnarsson, LinkedIn:s Nordenchef.

Kommunikation
Publicerad
Lisa Gunnarsson, Nordenchef LinkedIn. Foto: Sofia Ekström

Aktivitet och engagemang på LinkedIn från chefer har ökat med 23 procent det senaste året. På vilket sätt?

”Globalt ser vi en ökning på 23 procent i antal inlägg från vd:ar på LinkedIn. Det gäller publicerade inlägg i egna kanaler. Globalt ser vi också att vd:ar har fått 39 procent fler följare på plattformen”, svarar Lisa Gunnarsson, Nordechef på LinkedIn.

”Fler och fler har förstått att det är viktigt som chef att inte bara existera på LinkedIn, utan också vara aktiv, dela inlägg och satsa på högkvalitativt innehåll. Så jag är inte förvånad över dessa siffror.”

Varför behöver chefer vara aktiva på LinkedIn?

”Vi lever i utmanande tider, vilket gör det ännu viktigare för företagsledning och chefer att upprätthålla ett regelbundet flöde av information, hur man tolkar samtiden och vart man är på väg som organisation. Det är nödvändigt för att kunna attrahera talanger, behålla befintliga anställda, samt signalera förtroende och tillit till kunder och investerare.”

”Som chef finns våra personliga egenskaper, inklusive vår kommunikationsförmåga, till tjänst för vårt uppdrag. Därför behöver vi jobba aktivt med vårt kommunikativa ledarskap och göra det på ett meningsfullt och autentiskt sätt. Gör man inte det är risken stor att man inte når ut till de målgrupper och intressenter man har – och att man i förlängningen går miste om nya möjligheter.”

Hur skriver en chef ett inlägg som får genomslag?

”Dela med dig mer än bara pressmeddelanden. Ha en blandning av både hårda fakta/insikter och personliga betraktelser i dina LinkedIn-inlägg. Sträva efter att skapa inlägg på ett autentiskt och trovärdigt sätt, så det känns naturligt och informationsrikt.”

”Exempel på innehåll som går hem är: reaktioner på branschnyheter som ger kontext och bakgrund, personliga insikter och lärdomar, samt innehåll som visar verkligheten ’bakom kulisserna’”

”Sen vill jag tillägga att film är det snabbast växande formatet på LinkedIn, med en ökning av videoinlägg på 34 procent från 2023 till 2024. Så det uppmanar jag alla att testa.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.