Niklas Laninge: Se upp för Dunning Kruger-effekten
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2022/11/18161402/niklas_laninge_foto_jorgen_brennicke_1800x1013.jpg)
Barnen hade äntligen somnat vilket brukar innebära att jag smyger fram datorn för att rensa lite mejl och förbereda mig inför nästa arbetsdag.
Så blev det dock inte just denna kväll.
Jag hade nämligen precis laddat ner videoredigeringsprogrammet Capcut. Och precis som alla digitala verktyg numera innehåller Capcut en rejäl dos generativ AI.
Barnen sov vidare och timmarna flög förbi.
Väldigt snabbt tänkte jag ”jag är ju jäkligt bra på att skapa video”. Samma känsla har infunnit sig när jag tar hjälp av Chat GPT – ”fasiken vilken grym copywriter jag är”.
”Experter har koll på vad de inte vet, medan generalister är blinda för vad de inte vet.”
Självklart är min känsla helt fel. Jag har drabbats av Dunning Kruger-effekten – och jag är långt ifrån ensam.
Effekten syftar på den känsla vi generalister lätt får när vi tar oss an ett nytt område.
Vi tenderar nämligen att kraftigt överskatta vår egen förmåga. Ironiskt nog ser man att experter gör precis tvärtom – de förhåller sig mer ödmjuka och underskattar därför sin egen förmåga.
Skillnaden är att experter har koll på vad de inte vet, medan generalister är blinda för vad de inte vet.
Det är alltså därför som jag efter bara ett par timmar med Capcut är så pass hög på min skapelse att jag börjar oroa mig för filmarbetares förmåga att försörja sig framöver. Självklart har jag fel, men det känns ju så rätt.
Trots att det är 25 år sedan forskarna Dunning och Kruger namngav effekten är den mer relevant än någonsin. Tröskeln för att känna sig som en expert har nämligen aldrig varit så låg.
![Specialist eller generalist?](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2025/02/11182005/specialist_generalist_1800x1013-1280x720.jpg)
Med generativa AI-verktyg som Chat GPT, Perplexity och Listen Labs (AI för marknadsundersökningar) är det larvigt lätt för vem som helst att ta sig an en helt ny utmaning och på mindre än en timme producera något (nja, låta AI producera) ett svar eller en analys som ser riktigt bra ut.
Och visst, många gånger både ser och är resultatet bra. Problemet är bara att det är få generalister som kan skilja vad som är bra eller dåligt, rätt eller fel, inom ett fält som man är obevandrad inom.
”Experter kommer alltid att behövas. Speciellt för dig som verkar i en bransch där konsekvenserna av att göra rätt eller fel är stora.”
I denna sköna nya värld med generativ AI är det helt naturligt att även chefer går igång på alla effektivitetsvinster som kan komma när man kan göra lika mycket, men med färre personer.
Det kan låta lockande med ett litet team av generalister som varken är beroende av egna eller externa experter.
Här vill jag dock lyfta ett varningens finger: Kasta inte ut barnet med badvattnet!
Effektivitetsvinster finns att hämta, den som fortfarande transkriberar intervjuer och för mötesanteckningar manuellt måste tänka om – nu.
Samma sak gäller för den som jobbar med kundsupport och som inte sneglar på att göra som Klarna gjort (kapa 600 tjänster tack vare support med stöd av AI).
Men experter kommer alltid att behövas. Speciellt för dig som verkar i en bransch där konsekvenserna av att göra rätt eller fel är stora.
Och generalister får superkrafter med AI, men glöm inte att de lätt blir blinda för sin egen okunskap.
Så omfamna dina ivriga och naiva generalister, och ta hjälp av dina försiktiga och balanserade experter. Du behöver dem båda två!
Mer på Chef av Niklas Laninge
niklas laninge
Ålder: 37 år.
Bor: Enskede, Stockholm.
Familj: Fru och tre barn.
Gör: Sparpsykolog på Opti. Föreläser och utbildar i beteendepsykologi och förändring.
Intressen utanför jobbet: Tränar crossfit, läser romaner och skriver ett nyhetsbrev om psykologi och beteendevetenskap.
Kontakt: niklas.laningeATopti.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.