”Har ingen kemi med min chef. Byta jobb?”

Chefen Oskar har en dålig relation med en högre chef. Nu ber han Chefs expert om råd. Är det dags att bryta upp och byta jobb?

Karriär
Text: Redaktionen
Publicerad

FRÅGA: Jag känner mig ofta missförstådd av min egen chef och tycker att han ofta rundar mina beslut. Det känns som att han helt enkelt bestämt sig för att han inte gillar mitt sätt att jobba.

Det känns som att han kommer till möten som ska handla om inspel från oss andra med på förhand fattade beslut och jag har en känsla av att det skulle vara en prestigeförlust för honom att ändra sig. I informella situationer kommer vi däremot bra överens. Att det råder en konflikt på det professionella planet är ännu outtalat mellan oss.

Jag har signalerat att jag känner mig obekväm i våra diskussioner som rör själva arbetsgången, genom att till exempel säga att jag inte förstår och fråga varför han gör som han gör.

Har jobbat här i tre år, trivs bra med arbetsuppgifter, övriga chefskolleger och medarbetare. Men går det att ta sig över en sådan här total brist på kemi gentemot sin egen chef eller är det dags att bryta upp?

/Oskar

SVAR: Uppenbarligen fungerar inte samarbetet och situationen är en rejäl grogrund för en konfliktupptrappning mellan er båda. Min absoluta rekommendation är att ta chefen vid hornen och klargöra hur du upplever samarbetet. Det är smart att förbereda samtalet noga och klargöra att det är samarbetet, din roll och funktion ni pratar om.

Sedan. Hur är det med självförtroendet som chef? Många gånger märker jag att vi chefer tenderar att ducka eller glida undan när det blir obekvämt. Ibland med krångliga medarbetare och ibland med den egna chefen. Det här är en central utmaning för många chefer.

Att ha rollen som chef innefattar ett tydligt ansvar att leda och fördela arbetet. När jag inte har, eller upplever inskränkningar av, mitt mandat begränsas jag faktiskt att utföra mitt arbete.

Det ligger i ansvaret som chef och tydlig ledare att sätta stopp för luddiga chefer, manipulerande handlingar och tramsig prestige. Det är så vi bygger ett tydligt ledarskap. Att ta ansvar för det mandat vi har fått. Även om det ibland är obehagligt.

Förslag på förberedelse och struktur för samtalet:

1) Identifiera varför du har samtalet, bakgrunden och säg det.

2) Berätta dina förväntningar på samtalet under den avsatta tiden.

3) Klargör vad ditt mål med samtalet är, fråga efter den andras mål.

4) Specificera vad du vill att resultatet efter mötet ska bli. Säg det.

/Alexander Holmberg, Ledarskapscoach

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.