Fredrik Sträng: ”Ge feedback som på stupets brant”
Jag är på 8 250 meters höjd på Mount Everest. Klättringen är brant och stenig i den klaustrofobiska tunna luften. Ett felaktigt fotsteg och jag kanar två kilometer mot ett säkert slut.
Framför mig tappar en kvinna sin syrgasflaska. Den cylinderformade fem kilo tunga tuben accelererar likt en kryssningsmissil och missar flera stenar vilket vid kollision skulle ha fått den att explodera som en bomb.
Längre ner befinner sig flera klättrare i skottlinjen. Om flaskan träffar klättrarna kommer den att knocka dem. De kommer att dö. Flaskan missar dem med en hårsmån …
Den skyldiga kvinnan rycker obesvärat på axlarna. Jag skäller ut henne, kritiserar hennes beteende, inte henne som person.
I dag, femton år senare, minns kvinnan händelsen och säger att hon inte hade förstått allvaret med incidenten om jag inte hade varit hård, rak och tydlig.
Historien är en påminnelse om att feedback ibland måste vara skarp för att vara effektiv, eftersom kunskap inte är detsamma som insikt. Klättringsexpeditioner ger oss insikt i hur feedback i extrema miljöer kan vara en fråga om liv och död.
I dagens samhälle, där det kan kännas som att politisk korrekthet och ömtåliga känslor får dominera diskussionen om kommunikation och ledarskap, kan det vara uppfriskande att vända blicken mot en mer rå och opolerad form av feedback.
En värld där orden ”liv och död” inte är tomma fraser utan allvar och där effektiv kommunikation och feedback är avgörande för överlevnad. Detta är verkligheten på 8 000-metersberg, där komplexa och riskfyllda situationer är vardagsmat och riskerna alltid är närvarande.
En enda felbedömning kan leda till katastrof, en enda felaktigt slagen knut av tusen möjliga under en expedition kan leda till döden.
Men den feedback som ges och tas i dessa miljöer är ofta långt ifrån de, i mitt tycke, ofta formella och försiktiga processer vi ser på den vanliga arbetsplatsen.
”Feedback måste ibland vara skarp för att vara effektiv, eftersom kunskap inte är detsamma som insikt.”
På bergen finns inte tid för kringelikrokar eller överdriven diplomati. När en klättrare står på en kam skarp som ett knivblad, måste hen vara tydlig och ärlig i sin kommunikation.
Det här är inte platsen för att vara rädd för att feedback ska göra någon besviken. Det är platsen för att säkerställa att alla vet vad som krävs och använder rätt teknik.
På samma sätt som ärlig feedback är ett kraftfullt verktyg och avgörande för framgången på en expedition, kan det vara det i din chefsvardag. Lärdomarna från extrema miljöer går att överföra till andra chefer.
Att vara direkt och fokuserad på målet kan hjälpa ditt team att nå nya höjder. Att vara tydlig och förutsägbar gör att dina medarbetare vet vad som gäller och vad som förväntas av dem.
Det är särskilt användbart i krissituationer där det inte finns utrymme för misstag.
Vad är ditt Mount Everest? Var finns era farligaste stup?
Nästa gång du ger eller tar emot feedback, kom ihåg att tanken om att ”ingen tar illa upp” kan vara nyckeln till framgång.
fredrik sträng
Ålder: 46 år.
Bor: Varberg.
Familj: Mor, far och en syster.
Gör: Hjälper företag att nå sitt eget ”Mount Everest”. Föreläser om ledarskap, kommunikation, beslutsprocesser och krishantering, samt jobbar med event och personlig träning. Har bestigit 7 av jordens 14 berg på 8 000 meter och satt ett Guinness världsrekord.
Intressen: Klättring, skidåkning, filmskapande och rädda världen-projekt.
Kontakt: www.strang.se samt fredrik@strang.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.