Chefer och rekryterare: Det är viktigast när vi anställer

Vad väger tyngst när svenska chefer och rekryterare fattar sina beslut? Spoiler alert: Det handlar inte främst om att ha rätt utbildning eller viss typ av erfarenhet – visar en ny undersökning. Mjuka värden vinner. ”De flesta rekryterare förstår att vi är mer än våra cv:n”, kommenterar Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland.

Rekrytering
Publicerad
Anita Rae
Anita Rae, arbetsmarknadschef Jobbland

Varken arbetslivserfarenhet eller en exakt typ av utbildning är det som fäller avgörandet om du får det där eftertraktade jobbet.

Det visar Jobblands färska nationella rekryteringsundersökning.

”Utan rätt motivation blir ingen rekrytering riktigt lyckad.”

Istället är det fyra så kallade mjuka värden som slår hårda dito, enligt svaren från respondenterna, som bland annat arbetar som rekryteringsansvariga eller sitter i företagsledningen.

”De flesta rekryterare förstår att vi är mer än våra cv:n – vi är människor med drivkrafter och behov. För att verkligen prestera krävs motivation och en arbetsmiljö där vi trivs socialt”, kommenterar Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland, undersökningen i ett pressmeddelande.

”Kompetens och erfarenhet spelar en stor roll, men utan rätt motivation blir ingen rekrytering riktigt lyckad”, tillägger hon.

Mjuka värden – det är viktigt när chefer och rekryterare anställer

  • Kandidatens motivation.
  • Hur väl kandidaten passar in i organisationen.
  • Kandidatens potential.
  • Vad kandidaten kan tillföra till organisationens kultur.

Källa: Nationella rekryteringsundersökningen utförd av Kantar Sifo på uppdrag av Jobbland och Keeparo.

Ändå speglas inte dessa fyra värden i jobbannonserna, påpekar Anita Rae.

Hon efterlyser därför att företagskulturen och teamdynamiken framhävs på ett bättre sätt vid sökandet efter nya medarbetare.

”Jobbannonser har sett likadana ut i åratal, ofta fyllda med slentrianmässiga formuleringar och kravprofiler som inte gynnar någon. Det är mer effektivt att lyfta fram det som verkligen spelar roll”, kommenterar hon.

Anita Rae, arbetsmarknadschef Jobbland.

5 tips – så visar du som söker jobb din motivation

  1. Research och engagemang. Läs på om företaget, deras värderingar, utmaningar och framtidsplaner. Lyft fram vad det är som lockar dig med just denna organisation och denna roll. Koppla din motivation till företagets mission och hur du vill bidra.
  2. Anpassa din ansökan. Lyft fram erfarenheter och färdigheter som passar företagets behov. Använd samma ord och termer som finns i jobbannonsen. Koppla din motivation till företagets vision och hur du kan bidra. Berätta varför just den här rollen passar dig – och vad som gör att du verkligen vill ha jobbet.
  3. Använd konkreta exempel för att visa kulturell passform. Beskriv situationer där du har agerat i linje med företagets värderingar. Anpassa ditt språk och ton efter företagets kommunikationsstil.
  4. Ställ smarta frågor som visar långsiktigt intresse. Frågor visar att du tänker framåt och vill växa med företaget. Exempelvis: Hur ser ni på utvecklingsmöjligheter inom den här rollen?Vilka egenskaper har era mest framgångsrika medarbetare gemensamt?Hur ser ni på företagets utveckling de kommande åren?
  5. Låt din personlighet skina igenom i intervjun. Var dig själv men anpassa dig till företagets ton och kultur. Du kan ofta läsa om deras kärnvärden på deras webbplats, sociala medier eller i jobbannonsen. Lyft fram exempel där du agerat i linje med liknande värderingar tidigare. Våga visa engagemang och energi – det smittar av sig.

Källa: Tips från Anita Rae, Jobbland.

Om undersökningen

Nationella rekryteringsundersökningen utfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Jobbland och Keeparo. Undersökningen bestod av en enkät som besvarades av 315 panelister som arbetar med rekrytering, arbetsgivarvarumärke, rekryteringsmarknadsföring eller inom företagsledningen. Respondenterna kom från hela Sverige och från olika stora organisationer inom varierande industrier, både i privat och offentlig sektor. Studien genomfördes mellan 4–20 oktober 2024.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.