Bli en bättre chef – med Taylor Swifts 4 framgångsknep
Ingen är hetare än Taylor Swift just nu. Förutom att vara världens största popartist är hon också en hejare på att bygga karriär, vårda sitt varumärke och skapa lojalitet. Vilket du kan överföra till ditt ledarskap. Här är popgigantens vassaste succéstrategier.
Lojala fans till popikonen Taylor Swift, så kallade Swifties, vallfärdar just nu till Stockholm för hennes tre utsålda konserter i Eras Tour den 17–19 maj.
Och det är ingen slump att det är just Taylor Swift som har nått världsstjärnestatus, med otaliga priser i bagaget, rekordströmmade låtar, superlojala fans, efterlängtade turnéer – och en karriär som bara peakar och peakar.
Det finns nämligen ett framgångsrecept bakom hennes strategier för att bygga karriär, lojalitet och varumärke, vilket tidningen Entrepreneur nyligen listat.
Något du som chef kan använda dig i ditt ledarskap – och vidare i verksamheten.
Inspireras av Taylor Swifts 4 framgångsknep
1. Glöm aldrig dina fans
Taylor Swift skulle inte vara något utan sina fans, kända som Swifties, som finns i alla åldrar och kommer från olika bakgrunder. Artisten är alltid mån om att visa sin tacksamhet gentemot fansen, är duktig på att kommunicera med dem direkt på sociala medier, på att bjuda in dem backstage och dela ut gåvor. Vilket under åren har byggt en stark lojalitet.
Inspireras i ditt ledarskap och i verksamheten: Var mån om dina medarbetare – och om verksamhetens kunder. Var tillgänglig, skapa bra produkter och tjänster, och behandla både medarbetare och kunder väl. Och se hur de blir dina bästa ambassadörer.
2. Bygg och vårda ditt varumärke
Taylor Swift har under åren byggt ett starkt varumärke. De som lyssnar på hennes musik får intrycket av att de verkligen känner henne. Hon vågar vara personlig genom att dela med sig av sina erfarenheter; bra och dåliga, lyckliga och hjärtekrossande, härliga och panikartade, vilket många kan relatera till.
Inspireras i ditt ledarskap och i verksamheten: Våga vara dig själv och visa dig sårbar som chef, det skapar psykologisk trygghet i gruppen. Det är också viktigt utåt. Att kunna kommunicera dina tankar, värderingar och historia – via exempelvis en blogg eller ett nyhetsbrev – kan skapa starka band till kunderna.
3. Överleverera, överleverera, överleverera
Oavsett väder, till och med i ösregn, så ställer sig Taylor Swift och genomför en massiv show med allt vad det innebär av stora hits, sceniska specialeffekter och spektakulära klädombyten. Allt för fansen, som betalat dyra pengar och räknar med att kunna sjunga med i sina favoritlåtar.
Inspireras i ditt ledarskap och i verksamheten: Gör lite mer än vad du behöver. Ge extra tid till medarbetarna när det krisar, även om tiden egentligen inte finns. Och ge kunderna mer än de efterfrågar; något de inte hade förväntat sig, eller i användarupplevelse.
4. Anpassa och utveckla vid behov
En gång i tiden var Taylor Swift en countryartist. Men har under karriären gått mer mot att bli en fullfjädrad popgigant och nybliven dollarmiljarder. Hon har sökt samarbetspartners, bytt riktning och vågat kasta sig ut i okända vatten. Samtidigt som hon har behållit kärnan av den hon är.
Inspireras i ditt ledarskap och i verksamheten: Tveka inte att ompröva din ledarstil. Ibland är det högst nödvändigt. Samma gäller produkterna och tjänsterna i verksamheten. Funkar de inte? Säljer de inte? Kanske dags att slopa helt och prova något helt nytt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.