Mina Sidor Logga in Prenumerera
Mina Sidor Logga in Logga ut Prenumerera

Bra ledare förändrar världen

  • Annonsera
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Kundservice
  • Villkor och integritetspolicy

Bra ledare förändrar världen

  • Läs
    • Artiklar och reportage
    • Aktuella ämnen
    • Nyhetsbrev
    • Premium – digitala verktyg
    • Senaste numret
    • Tidningsarkivet
  • Lär
    • Chefakademin
    • Ledarskapsutbildningar
    • Företagsanpassade utbildningar
    • Mgruppens Executive MBA
    • Utbildningskunderna berättar
    • Chefakademins pedagogik
  • Lyssna
    • Chefboken-appen
    • Chefboken: Hela biblioteket
    • Våra podcasts
  • Upplev
    • Chefdagen
    • Årets Chef
    • Webinar: Chefakademin Talks
Lediga chefsjobb
  • Skansen

    Avdelningschef till Zoologiska avdelningen

  • Stiftelsen Göransgården

    Verksamhetschef

  • Österåkers kommun

    Samhällsbyggnadsdirektör

Fler chefsjobb

Kommunikation

Kommunikation

Fånga publiken med ett wow! – 7 tips från experten

Den före detta läraren Micke Hermansson har länge fått äntra näringslivets stora scener. Nu bjuder han på sina bästa retoriktips. Läs mer
Kommunikation

Årets nyord inom ledarskap 2022

Här är hela listan på samtliga 11 sammansatta och härligt innovativa nyord från året.
Kommunikation

Studie: Därför har chefen samarbetsproblem

Det är inte ovanligt att framgångsrika ledare som har fått slå sig fram har svårt att samarbeta med andra.
Kommunikation

”Jag har upptäckt musikens kraft att påverka”

Som chef har Andreas Rosén hjälpt tusentals barn från utsatta områden att nå sin fulla potential genom den klassiska musiken.
Kommunikation

Val 2022: Härskarteknikerna vi minns i svensk politik 

Valdagen närmar sig och den politiska temperaturen skruvas upp. Vilka härskartekniker kan vi förvänta oss från partiledarna den här gången? Klart är att våra toppolitiker knappast lär avstå från försöken att förminska och förvirra sina motståndare i årets valrörelse heller.
Chefboken · Kommunikation

”Making numbers count”, Chip Heath

För att nå fram med ett budskap som handlar om statistik behöver du vara en god berättare. Det finns många knep för att ”översätta” siffror till något som mottagaren lättare kan relatera till känslomässigt och på så sätt göra dem begripliga. I den här boken får du lära dig hur. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”You’re not listening”, Kate Murphy

Att lyssna på riktigt är ett av de viktigaste verktygen för en ledare. Genom att bli en duktig lyssnare skapar du bättre relationer med dina medarbetare, gör att andra mår bättre och förstår bättre vad som pågår både i ditt team och i omvärlden. Kate Murphys bok rekommenderas dessutom av giganter inom beteendepsykologi. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Leading from anywhere”, David Burkus

Pandemin tvingade organisationer att ställa om till distansarbete över en natt. Och så kommer vi till stor del att fortsätta att jobba, menar bästsäljande David Burkus. I denna ultimata guide för distansarbete ger han verktyg för att hantera några av ledarskapets viktigaste distansutmaningar som kulturskapande, produktivitet och kreativitet. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”För-påverkan”, Robert Cialdini

Vill du påverka andra att göra som du vill, ska du förbereda dem för att bli mottagliga. Professor Robert Cialdini har forskat i 30 år på hur vi kan påverka andra. Här lär han ut sina bästa knep för att skapa rätt känsla och förväntan precis innan du för fram ditt budskap – och på så sätt bädda för det resultat du vill uppnå. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Communication the Cleveland Clinic Way”, Adrienne Boissy och Timothy Gilligan

Läkarna på det prestigetunga privatsjukhuset var experter på allt — utom att lyssna på sina patienter. Trots att kunderna ratade Cleveland Clinic tyckte inte specialisterna att de hade mycket att lära om kommunikation. Vändningen kom när medarbetarna själva fick skapa sin egen utbildning. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Sälj!”, Fredrik Eklund

Han har gjort säljandet till en konstart och sig själv till super­stjärna. Ska du lyckas som säljare — eller för all del som chef — finns bara en väg att gå: Var äkta. Du måste vara dig själv, slår stjärnmäklaren Fredrik Eklund fast. Lyssna nu
Kommunikation

Så coachar du någon med dåligt självförtroende

Du vill delegera en uppgift till en medarbetare men hen tror inte hen klarar av det. Vad ska du göra? Arbeta för att få medarbetaren att tänka rationellt, menar en ledande expert i ämnet.
Chefboken · Kommunikation

”När drevet går – krishantering i praktiken”, Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge

Vad gör du när drevet går och det är du eller din verksamhet som är i hetluften? Aldrig förr har information spridits så snabbt och i så många kanaler som i dag. Sociala medier innebär stora möjligheter, men också ett hot. Lär dig hantera krisen i media – så är du redo om drevet går. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Talk like TED”, Carmine Gallo

Du har inget intressant att säga. Du är ingen talare. Du är inte lika spännande som andra. Brukar du tänka så? Sluta. Det är en myt att vissa föds till talare. Alla har förutsättningarna. Det är bara att börja träna. Och att bli ditt ämne — under 18 magiska minuter. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

”Det är mänskligt att sälja”, Daniel H Pink

Att ägna sig åt försäljning har för många en negativ klang. Men om vi väljer att se att all försäljning handlar om påverkan — ja, då är vi alla säljare. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Hamilton & Zhang: Doing business with China

Att samarbete inte är någon självklarhet blir aldrig så tydligt som när två ytterlig­heter trängs ner i samma båt. Den här boken lär dig att göra affärer med Kina. Eller bara ta hänsyn till andras olikheter. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Stuart Diamond: Getting more

Varje gång du samspelar med någon annan, oavsett du kör bil eller talar med dina medarbetare, pågår en för­hand­ling. Du kan inte komma undan det. Du kan bara göra det bra eller dåligt. Stuart Diamond lär dig att bli en bättre förhandlare. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Paul Ronge: När Janne Josefsson ringer

Känner du panik när du får en tuff reporter på tråden? Det är begripligt, för ingen vill bli uthängd i media. Men du behöver inte lägga dig platt för journalisterna. Lär i stället känna medias principer och knep. Skaffa dig kontroll. Och upptäck att media också behöver dig. Alla är inte Janne Josefsson. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

Fritz & Bodaken: Ärligt ledarskap

Att inte säga sanningen kan få förödande konsekvenser. Det har den senaste tidens skandaler bland höga ledare tydligt visat. Sanningen får stå tillbaka inför risken att såra någon annan eller avslöja sig själv. Därför måste det ärliga ledarskapet sättas i system. Inte för moralens skull, utan för att förbättra prestationerna och höja kvaliteten. Lyssna nu
Chefboken · Kommunikation

William Ury: The Power of a Positive No – How to Say No and Still Get to Yes

Du måste säga nej till en medarbetare. Du tar sats och rösten blir hård. Du levererar ett fast nej. Suck, skönt att det är över. Men det är inte över. Din medarbetare jobbar kvar, relationen ska fortsätta att fungera. Kan du säga nej på ett bättre sätt? Den här boken ger dig svaret. Lyssna nu

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

Chefs populära nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
Missa inget – börja prenumerera idag! Det är helt kostnadsfritt.

Starta prenumeration

GenvägaR


  • Artiklar och reportage
  • Utbildningar
  • Företagsanpassade utbildningar
  • Prenumerera på Chef
  • Prenumerera på Chefboken

Kontakta oss


  • Om oss
  • Kontakta oss

Chefakademin
S:t Eriksgatan 26
112 39 Stockholm
Epost: info@chefakademin.se

Organisationsnummer: 556692-9468

Cookies


Chef.se använder cookies för att samla statistik om besökarna. Genom att fortsätta surfa på Chef.se godkänner du användandet av cookies. Läs mer om hur Chef.se använder cookies på Chef.se/cookies.

Copyright © Chefakademin 2023
Ansvarig utgivare: Calle Fleur

Vi använder cookies...

… för att förbättra din upplevelse på chef.se! Läs mer om hur vi hanterar cookies och personuppgifter.