”Talk like TED”, Carmine Gallo

Du har inget intressant att säga. Du är ingen talare. Du är inte lika spännande som andra. Brukar du tänka så? Sluta. Det är en myt att vissa föds till talare. Alla har förutsättningarna. Det är bara att börja träna. Och att bli ditt ämne — under 18 magiska minuter.

Lyssna eller läs i Chefboken-appen

.

Du använder väl Chefboken-appen? Den gör det enklare att läsa och lyssna, oavsett var du är. Du som Chefboken-prenumerant kan ladda ned ljudfiler för offline-lyssning och spara de summerade böckerna i ditt personliga bibliotek. Det är enkelt att komma igång: Ladda ned appen ”Chefboken” i App Store eller Google Play – du loggar in precis som på Chef.se.
Läs mer om Chefboken-appen »

”Talk like TED”

Titel: Talk like TED – the 9 public- speaking secrets of the world’s top minds.

Förlag: Pan Macmillan.

Utgiven: 2014.

Antal sidor: 278.

Författare: Carmine Gallo.

Språk: Engelska.

Typ av bok: En praktiskt inriktad bok om kommunikation och presen-tationsteknik, inspirerad av den tvär-vetenskapliga konferensen TED.

Bokens nytta: Ingen av de politiker, musiker, skådisar, forskare och författare som strött stjärnglans
över TED har blivit experter på att tala offentligt utan att träna på det. Att öva, öva, öva är nyckeln till framgång.

Bokens innehåll: Efter att ha analyserat 1 500 TED-tal har Gallo hittat nio faktorer som karakteriserar talarna. Noggrant redogör han för dem och backar upp dem med stöd från forskningen. Och så kryddar han generöst med citat ur kända TED-tal.

Skriven för: De allra flesta, faktiskt. Men kanske framförallt den som vill ha handfasta råd inspirerade av världens främsta talare. Och så inbitna TEDsters förstås.

Bokens viktigaste budskap: Den bäste talaren är den som upplevs som autentisk, som får talet att kännas som en konversation. Men autenticitet kommer inte naturligt, det kräver träning. Mycket träning. Fråga Richard Branson.

Sedan starten för 30 år sedan har konferensen TED kommit att sätta standarden för hur en presentation ska se ut. Även om du inte hör till den lilla skara som årligen besöker sammankomsten är sannolikheten stor att du har sett något av de många tal som finns på sajten TED.com.

TED har blivit synonymt med vassa, över-raskande och trollbindande föredrag.

Journalisten och kommunikationsexperten Carmine Gallo har tittat på omkring 1 500 av dem för att hitta de faktorer som är gemensamma för de mest framgångsrika talarna. Han kallar dem ”nio hemligheter”.

Tillsammans med psykologiforskare berättar han för oss hur vi själva kan skapa en presentation som är engagerande, övertygande och minnesvärd.

I ”Talk like TED” tar han fram dessa nio hemligheter i ljuset, för att vi ska kunna skapa våra egna TED-tal.

1. Släpp fram experten inom dig

”Känslomässiga kvaliteter skiljer mästaren inom ett område från den som bara gör sitt jobb”, skriver författaren Robert Greene.

Carmine Gallo väljer att citera honom för att han så väl sammanfattar den första av bokens nio punkter. Den handlar om passion.

Har du en känslomässig koppling till ditt ämne, om du framstår som entusiastisk och passionerad, är sannolikheten större att du lyckas övertyga och inspirera dina åhörare.

Om du är passionerad upplevs du som verkligt kunnig, en expert.

Carmine Gallo berättar att han själv, i egenskap av kommunikationskonsult, alltid inleder möten med en ny kund med frågan: ”Vad gör dig passionerad?”

Hur produkten eller tjänsten fungerar är underordnat, menar han. Det viktiga är varför den gör kunden eld och lågor, varför hon eller han så engagerat talar om den.

TED-exempel: Dr Jill Bolte Taylor blev hjärnforskare för att lättare kunna förstå sin bror, som var diagnostiserad med schizofreni.

När hon själv drabbades av en stroke blev hon inte rädd. I stället tänkte hon: ”Wow, det här är så häftigt! Hur många hjärnforskare får uppleva en stroke inifrån?”

Detta berättade hon i sitt TED-tal 2008, som hittills har setts av omkring 10 miljoner människor.

Hon tackar sin yrkespassion för framgången.

Carmine Gallo

Efter att ha lämnat journalistiken och rollen som nyhetsankare på CNN och CBS övergick Carmine Gallo till att hjälpa världens främsta varumärken med deras kommunikation.

Uppdrag för bland annat Cisco, Hewlett-Packard och Coca-Cola har gett honom möjligheten att skriva kolumnen ”My communications coach” i anrika tidningen Forbes.

För fem år sedan utkom han med boken ”The presentation secrets of Steve Jobs”, som handlar om Applegrundarens spektakulära presentationer.

Allt arbete med människors publika kommunikation har gjort Carmine Gallo till en populär talare. Han bor i Kalifornien med fru och två döttrar.

2. Berätta historier som berör

Idéer är valutan i det tjugoförsta århundradet. Och att berätta historier är det enskilt viktigaste verktyget i transaktioner med denna valuta.

Historier illustrerar, belyser och inspirerar.

Äventyrare och rebeller som tänjer på reglerna och tar risker blir populära talare för att de uttrycker en passion som de överför till sina åhörare genom sina berättelser.

”Historier är fakta med själ”, konstaterar Carmine Gallo.

Men varför gillar vi historier så mycket? För att de gör våra hjärnor mer aktiva. Fakta och bilder med ord i punktform engagerar endast den del av hjärnan som hanterar språk. En engagerad historia får hela hjärnan att arbeta. Språk, känsel, syn och motorik aktiveras.

Att berättelser får människor att komma närmare varandra bekräftas av forskningen. Undersökningar som gjorts visar att det sätt som åhöraren responderar på en föreläsning speglar de reaktioner som mätts upp i talarens hjärna. Deras tankar följer samma mönster. Historier får hjärnor att kopplas samman.

TED-exempel: Advokaten Bryan Stevenson, som fått den längsta stående ovationen i TED:s historia, fyllde sina 18 minuter till 65 procent med historier. Han berättade om sin mormor, som hade en stor mängd barn och barnbarn, som en dag när han var nio år gammal tog honom åt sidan och förklarade för honom att han var speciell. Och så fick han tre uppmaningar som blev avgörande för hans liv (”älska din mamma, gör alltid det som känns rätt, även då det som känns rätt är jobbigt, och drick aldrig alkohol”). Långt senare insåg han att detta var ett litet tal som hans mormor höll till vart och ett av sina barnbarn och att alla fick höra att de var speciella.

Men då hade det redan hunnit prägla hans identitet.

”Bryan Stevenson talade till folks sinnen genom att först tala till deras hjärtan”, konstaterar Carmine Gallo.

Det här är TED

TED startades som en tvärvetenskaplig konferens i Monterey i Kalifornien för 30 år sedan. Några av världens främsta tänkare samlades runt ledorden teknologi, underhållning och formgivning (Technology, Entertainment, Design) och under parollen ”Ideas worth sharing” (Idéer värda att dela).

Sedan dess har politiker, rockstjärnor, skådespelare, vetenskapsmän, ekonomer, chefer med flera, spridit sina budskap till miljontals åhörare. Bill Gates, Bono, Sheryl Sandberg, Sergey Brin, Larry Page, Stephen Hawking, Al Gore och Hans Rosling är några namn på den långa listan över talare.

Sedan 1990 är konferensen årlig. Länge hölls den i Long Beach, men inför 30-årsjubileet i våras bestämdes att den skulle flyttas till Vancouver i Kanada.

Konferensen har ynglat av sig i form av TED Global och TEDx, som gör att åhörarskaran har kunnat växa ytterligare. Föredragen går att se på TED.com, vilket gör konferensen till en världsangelägenhet.

3. Konversera

Röstens fyra element är hastighet, volym, tonhöjd och pauser. Det är med dessa som talaren arbetar under sin presentation. Det brukar sägas att den ideala hastigheten i en ljudbok är 150–160 ord i minuten. Den som håller ett föredrag har möjlighet att addera handrörelser, ansiktsuttryck och ögonkontakt, vilket ger utrymme för att öka hastigheten något.

I sitt berömda TED-tal höll till exempel Bryan Stevenson ett tempo på 190 ord i minuten. På TED 2006 levererade inspirationsgurun Tony Robbins 240 ord i minuten.

Men statistik och verktyg i all ära; det viktigaste är att vi talar i en konverserande ton, menar Carmine Gallo. Sträva därför efter att hålla ditt tal som om det vore ett samtal med en nära vän.

Hur får du det att låta så? Genom att öva.

Du måste hitta ord och känsla – för att få ditt budskap att kännas måste du förstå det själv. Först när du blivit ett med ditt innehåll har du övat färdigt.

Gester

Datorkommunikationsföretaget Ciscos vd John Chambers är ett lysande exempel på en excentrisk talare: han varierar hastigheten på sitt tal, han höjer och sänker rösten, han understryker nyckelord och viktiga fraser.

Men John Chambers använder också sina händer när han pratar. De är ständigt i rörelse och accentuerar nästan varje mening.

Gester, tankeförmåga och språk är intimt förknippade, visar forskningen. Duktiga talare använder händerna för att illustrera hur de tänker. Några enkla regler för användandet av gester:

Händerna vill vara fria: Inga händer i byxfickorna! Använd dem i stället, håll dem inte stilla.

Var naturlig: Dina gester ska upplevas som naturliga. Tänk inte igenom hur du ska gestikulera, utan låt berättelsen styra dina gester.

Gestikulera vid nyckelögonblick: Så länge det känns äkta för dig, förstärk ditt viktigaste budskap med målmedvetna gester.

Håll dina gester inom effektområdet: Håll händerna inom den så kallade maktsfären, den cirkel som går från ögonen, till fingertopparna på dina utsträckta händer, ner till naveln. Det inger förtroende bland åhörarna. Händer utanför maktsfären utstrålar låg energi och dåligt självförtroende.

TED-exempel: Musikern Amanda Palmer blev en av de mest omtalade talarna vid TED 2013. Hon ägnade åtskilliga timmar åt att skriva och skriva om sitt tal och involverade hundratals personer i arbetet med att testa sitt material.

När man ser hennes tal är det lätt att tro att det är hennes scenvana som får henne att framstå som så naturlig. Men det är snarare hennes erfarenhet av scenen som har fått henne att förstå vikten av minutiös förberedelse. Tre orsaker till att Palmers tal blev så lyckat:

1. Hjälp med planering

Ibland är du för nära ditt ämne för att kunna se det intressanta i det. Via sin blogg, Twitter och sina fans, vänner och kolleger bad Amanda Palmer om hjälp.

2. Tidig feedback
De som fick höra Palmers första utkast till sitt tal tyckte att det var tråkigt. Men hon fortsatte att bolla idéer och kräva in synpunkter av andra. Hon till och med frågade en kvinna som hon hamnade bredvid i en bar om hon kunde få berätta en historia.

3. Öva öva öva
Palmer tog varje tillfälle att öva på sitt tal: inför vänner och okända, inför en grupp konststudenter på ett universitet. Till och med på planet till Kalifornien, dagen innan TED-konferensen, övade hon. Högt.

4. Lär ut något nytt

Den mänskliga hjärnan älskar att lära sig nya saker. Obekanta, ovanliga eller oväntade inslag i ett tal får publiken att glömma sina förutfattade meningar och börja se världen på ett nytt sätt. Det är därför vi känner oss berikade när vi lyssnat på ett riktigt bra tal.

Det är den fjärde hemligheten i TED-modellen: att avslöja information som är helt ny för publiken. Eller gammal information som är förpackad på ett nytt och annorlunda sätt.

Det finns en biologisk förklaring till vår nyfikenhet. Utan den hade vi varit utrotade för längesedan, i likhet med 99,99 procent av alla arter som någonsin levt på jorden.

Men ny, spännande kunskap kan också vara ett slags knark. Den frigör nämligen signalsubstansen dopamin, hjärnans eget, så beroendeframkallande, belöningsämne.

Och det som får oss att må bra väljer vi att lägga på minnet.

”Dopamin är hjärnans spara-knapp”, som en professor uttrycker det i boken.

Vill du få din publik eller dina medarbetare att verkligen minnas det du säger ska du alltså anstränga dig för att tillföra något nytt i din presentation.

Carmine Gallo har ett råd till dem som säger ”mitt ämne är tråkigt” eller ”de har hört det förut”: ”Du vinner deras uppmärksamhet om du kan lära dem en sak som de inte kände till tidigare.”

Den tveklöst mest kända svensken i TED-sammanhang är professorn Hans Rosling, vars förmåga att presentera statistik över globala trender inom hälsa och fattigdom har gjort honom till en av världens mest populära föreläsare. Carmine Gallo kallar honom ”a rock star among TEDsters”.

Hans Roslings metod är att överföra tråkig statistik till underhållande animationer (gå in på TED.com och se hans fascinerande bubblor om du inte redan har gjort det). Han har hyllats för sitt sätt att höja forskningens status genom att göra den lättbegriplig.

Ta hjälp av Twitter

Du kan vässa ditt tal genom att ta hjälp av Twitter, som ju som bekant endast tillåter poster som är 140 tecken långa. Denna begränsning är ett bra verktyg: kan du inte presentera ditt budskap med mindre än 140 tecken är du otydlig. Då får du ta det ett varv till.

Författaren Daniel Pink, som skrivit boken ”Drivkrafter”, ger ett bra råd: sträva efter att det ska vara lätt för åhörarna att efteråt kunna besvara frågan: ”Vad pratade han eller hon om?”

Han höjer forskningens status genom att göra den lättbegriplig.

TED-exempel: Robert Ballard, mannen som upptäckte vraket efter Titanic, utmanade publiken under sitt TED-tal 2008 genom att fråga: ”Varför ignorerar vi haven?” Ett år av NASA:s budget skulle räcka till att täcka kostnaderna för National Oceanic and Atmhospheric Administration under – 1 600 år!

Andra saker som framkom av hans tal var: Hälften av USA:s yta ligger under havet, större delen av planeten lever i ständigt mörker, det finns ett överflöd av liv i en värld där det rent tekniskt inte ska kunna finnas något liv.

5. Skapa häpnadsväckande ögonblick

TED-exempel: Microsoftgrundaren Bill Gates besökte TED-konferensen 2009 för att tala om sitt arbete med att bekämpa fattigdomen i världen.

På ett bord på scenen stod en glasburk som han hade tagit med sig.

”Malaria sprids av myggor. Jag tog med några hit, så att ni får uppleva dem. Vi låter dem flyga omkring här inne”, sade han och tillade: ”Det finns ingen anledning att endast de fattiga människorna ska få ha den upplevelsen.”

Och så lyfte han på locket.

Detta är ett praktexempel på vad Carmine Gallo kallar för ett häpnadsväckande ögonblick: något som får lyssnaren att tappa hakan, en händelse som är så överraskande eller rentav chockerande att den fångar åhörarens fulla uppmärksamhet och gör att man minns föreläsningen långt senare.

Hjärnforskarna kallar detta för en emotionellt laddad händelse (egentligen ”Emotional Competent Stimulus”, ECS), ett förhöjt känslotillstånd, som gör att åhöraren reagerar starkare på ett budskap och lägger det på minnet.

Återigen är det dopaminet som spelar in. Det hjälper minnet och processandet av information. Carmine Gallo liknar det vid att hjärnan sätter en Post-it-lapp på minnet och skriver ”GLÖM EJ!”. Detta minne kommer att få en mer noggrann behandling än andra minnen.

Intensiva minnen

Varför kommer vi ihåg var vi befann oss den 11 september 2001 men inte var vi lade nycklarna i morse?

För att de starkaste upplevelserna också kommer att förbli starka som minnen.

Det beror på att amygdala, den del av hjärnan som lagrar minnen, är mer aktiv vid upplevelser av händelser som är känslomässigt upphetsande snarare än neutrala.

Händelsen med Bill Gates och myggorna är ett sådant tillfälle. Det är därför vi minns denna bild så tydligt, trots att det bara upptog en liten del (cirka 5 procent) av Gates tal.

6. Lätta upp stämningen

Hjärnan älskar humor. Humor sänker försvaret och får din publik att bli mer mottaglig för ditt budskap. Det får dig också att framstå som mer sympatisk, vilket ökar sannolikheten att de ska vilja göra affärer med dig.

Så ge din publik något att le åt.

Humor innebär en viss risk och kräver mod att vara sårbar, att bjuda på sig själv och driva med sitt ämne. Det är därför så många företagspresentationer är torra och tråkiga. Men försök inte att vara någon du inte är. En bra regel: om något får dig att skratta är chansen stor att någon annan också kommer att göra det.

TED-exempel: Det mest framgångsrika TED-talet någonsin hölls av folkbildaren Sir Ken Robinson och har setts 15 miljoner gånger.

Hans ämne? Hur skolan dödar kreativitet.

Hur kan en föreläsning om utbildning bli så populär?

”Om du är på en middagsbjudning och du säger till någon att du jobbar med utbildning – uppriktigt sagt är det väldigt sällan du befinner dig på middagsbjudningar om du jobbar med utbildning”, säger Ken Robinson i inledningen av sitt tal.

Hans framgångsrecept: humor.

Robinsons torra självironi och lättsamma sätt att leverera ett kärvt budskap – dagens skol-system hämmar kreativitet, risktagande och innovationsförmåga – gjorde honom populär.

Kombinera humor och nytänkande och du vinner en guldmedalj i presentationsteknik.

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Vad du gör: Du manifesterar din nervositet genom att trumma med fingrarna på bordsskivan
eller skramla med nycklar eller mynt i byxfickan. Det utstrålar osäkerhet och avsaknad av kontroll.

Så här fixar du det: Filma dig själv och kartlägg dina manér.
Ofta kliar vi oss på näsan, knäpper med fingrarna eller klickar på pennan utan att vi tänker på det.

Vad du gör: Du står på ett ställe. Det får dig att se stel, tråkig och oengagerad ut.

Så här fixar du det: Arbeta dig igenom rummet. Gå, rör på dig.
En konversation ska flyta, och det ska manifesteras i ditt kropp-språk. När du filmar dig själv, se till att du då och då går UR bilden.

Vad du gör: Du låter din osäkerhet påverka ditt kroppsspråk. Du tittar ner, drar ihop armarna, sjunker ihop.

Så här fixar du det: Även om du inte känner dig säker så kan du agera som om du var det – och ge ett intryck som till slut får dig att känna dig säker. Psykologen Amy Cuddy uppmanar till ”maktposering”, vilket ökar de hormoner i hjärnan som får oss att känna oss mer självsäkra och påstridiga. Hennes tips är att stå med armarna utsträckta i två minuter innan ditt föredrag (förslagsvis där ingen kan se dig …).

7. Håll dig till 18-minutersregeln 

Ett TED-tal får inte vara längre än 18 minuter. Regeln finns där av en anledning: 18 minuter är den perfekta mängden tid för att klargöra ett budskap. För det blir inte bättre bara för att det är långt.

Enligt TED:s curator Chris Anderson är 18 minuter ”tillräckligt långt för att vara seriöst och tillräckligt kort för att behålla folks uppmärksamhet”.

Forskare pratar om ”kognitiv eftersläpning”, att för mycket information förhindrar över-föring av idéer.

Ju längre presentation, desto mer tvingas åhörare att organisera, förstå och komma ihåg.  Hjärnan slukar energi och efter ett tag kommer åhörarna att börja titta ut genom fönstret.

Var därför sparsam med informationen, menar Paul King, forskare i ämnet.

Undvik korvstoppning.

TED-exempel: Ekonomiprofessorn Larry Smith är van vid att hålla tretimmarsföreläsningar. 2011 talade han på ett TED-evenemang och ställdes då inför en rejäl utmaning, när han skulle koka ner sitt budskap till 18 minuter.

”Jag trodde att det var mina studenter som hade bett mig ställa upp för att de trodde att det skulle ta livet av mig”, säger han.

”Men under 18 minuter hinner du lägga fram ett kraftfullt argument och behålla människors uppmärksamhet”.

18 minuter är tankeväckande. Tre timmar är tankebedövande.

8. Tala till åhörarens alla sinnen

TED kommer att innebära slutet för PowerPoint, menar Carmine Gallo.

Eller i varje fall en radikal förändring. TED-talarna har lärt oss att det inte längre går att fylla varje slide, varje bild, till bristningsgränsen av statistik, grafer, text och bilder.

Våra hjärnor pallar inte.

Om du i stället ställs inför fascinerande berättelser, fängslande bilder, spännande rekvisita, vackra ord och kanske flera röster som för historien framåt är det nästan omöjligt att bli uttråkad.

Berör åhörarna med fler än ett sinne och du kommer att ha dem i din hand.

Men det kräver att du släpper greppet om PowerPoint. Eller tvingar PowerPoint att släppa greppet om dig.

Använd verktyget hellre till att visa bilder än text. För synintrycken övertrumfar alla andra sinnen. Tänk kreativt när du väljer bilder, varva gärna vetenskap med konst.

Och varför ska man inte blanda bild och text? För att det här med multitasking är en myt.

”Vi är biologiskt oförmögna att ta in alltför innehållsrik information från flera ingångar på samma gång”, säger molekylärbiologen John Medina.

Om du däremot förstärker ditt talade budskap med hjälp av bilder kan du uppnå något helt annat.

TED-exempel: När Al Gore talade vid TED-konferensen 2007 använde han bilder för att förstärka sitt mörka budskap om den globala uppvärmningen och dess effekter på miljön.

Han valde bilder som förstärkte hans budskap snarare än sade samma sak: vackra bilder på jorden och solen fick illustrera atmosfären, fabriker som spyr ut rök fick illustrera orsaken till varför den infraröda strålningen inte kan lämna atmosfären.

9. Håll dig på din vägbana 

Den sista punkten sammanfattar de föregående: var autentisk, var öppen, var transparent.

Entreprenören Richard Branson är en av världens mest efterfrågade talare. Hans tankar, idéer och galenskaper har inspirerat företags-ledare över hela världen.

Mångårig övning har gjort honom så avslappnad på scenen att han numera känner sig bekväm med att vara sig själv. I en konversation med Carmine Gallo sammanfattar Branson nästan hela bokens budskap:

”Du måste tro på vad du säger. Och om du talar med övertygelse och brinner för ditt ämne kommer din publik att förlåta dina misstag eftersom de tror att du talar sanning. Förbered, ta tid på dig och slappna av. Tala från hjärtat.”

TED-exempel: När Facebookchefen Sheryl Sandberg kom till TED-konferensen 2010, där hon var en av talarna, bar hon med sig känslor av skuld. Innan hon hade åkt hade hennes dotter krampaktigt hållit om hennes ben och bett henne att inte åka. Bilden satt kvar på Sheryl Sandbergs näthinna.

När hon kom fram till konferensen bestämde hon sig för att låta denna bild och hennes känsla av tillkortakommande bli en del av hennes tal.

”Jag försökte vara autentisk och dela min sanning. Jag misslyckas med att ro allt i land. Det kändes väldigt bra att inte bara få erkänna det för mig själv utan även att dela det med andra”, har Sandberg sagt efteråt.

Chefboken i 6 månader för totalt

1494:-

  • Sammanfattningar av böcker som får dig att ligga i framkant med nya metoder, idéer och trender inom ledarskap.
  • Lyssna eller läs på bara 30 minuter.
  • Över 150 titlar att lyssna och läsa direkt.
  • Ny sammanfattning varje månad.
  • Rabatt på hela boken hos Adlibris.

Skaffa Chefboken nu

Se alla våra erbjudanden