5 superchefer avslöjar: Våra mötesknep
Över hälften av alla svenska chefer går på för många möten. De är dessutom väldigt ineffektiva, visar Chefs nya undersökning. Nu avslöjar 5 kända vd:s sina knep – för att hålla bättre möten med sina anställda.
Sveriges chefer sitter i för många möten. I alla fall uppger över hälften det i en undersökning Tidningen Chef har gjort i nummer 8. Fyra av tio chefer lägger mer än tio timmar i veckan på ineffektiva möten och tar gärna upp mobilen när mötesagendan känns icke-relevant.
Men hur ska man göra för att bli bättre på möten? Nu har Business Insider kollat hur 5 kända vd:s gör för att effektivisera sina möten.
Här är deras bästa tips:
1) Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX
Metod: Ställer krav på medarbetarna
Hur: Elbilsentrepenören har ett rykte av att ställa enormt höga krav på sin omgivning och tvekar inte att sparka medarbetare. Det här vittnade en anonym anställd om på nätforumet Quora:
”Vi var förberedda när vi gick på möte med Elon. Han lät dig veta om du inte var det. När han ställde en följdfråga och du inte var förberedd. Ja, lycka till säger jag!”.
2) Mark Parker, vd för Nike
Metod: Alltid redo att inspirera
Hur: När Parker går in i ett mötesrum har han alltid med sig ett ritblock med teckningar på nya tänkbara produkter. När cykellegendaren Lance Armstrong hade ett möte med Nike-chefen för åtta år sen satt Parker tyst och ritade under hela mötet. Först när Armstrong frågade om vad han gjorde kom svaret:
”Han vände på blocket och visade upp den perfekta skon!”.
Det här ska enligt Mark Parker vara ett perfekt verktyg för att inspirera medarbetarna.
3) Marissa Mayer, vd för Yahoo
Metod: Går till botten med alla nya idéer
Hur: Sökmotorchefen är känd för att grundligt förstå varje idé som presenteras för henne på möten. Anställda vittnar för Business Insider om att hon gärna ställer frågor som:
”Hur har ni undersökt det? Vilken researchmetod användes? Hur vet du det?”.
4) Jeff Bezos, vd för Amazon
Metod: Vill skapa dynamik i rummet
Hur: Som anställd på Amazon ska du inte vara konflikträdd. Du har nämligen en vd som avskyr när alla är eniga eftersom han menar att den vägen tar man bara för att det är socialt bekvämt. Därför finns en ledarskapsprincip inom Amazon som går ut på att cheferna ska, på ett respektfullt sätt, utmana beslut när de inte håller med. Även om det obekvämt och tar energi”.
5) Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook
Metod: Ordning och reda
Hur: Kommer alltid till varje möte med en tydlig agenda. Denna följer hon genom att pricka av punkter på ett anteckningsblock.
”När hon är klar med en sida river hon av den och går vidare. Om ett möte är klart på tio minuter – trots att det skulle ta en timme – avslutar hon mötet direkt”.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.