Här är deras värsta historier:
1) ”Vad gör jag här?”
”Det har hänt att jag tänkt ’vad gör jag här?’ under vissa möten, då det lämnats information jag lika väl hade kunnat få i mejlen och läsa själv.”
2) ”Vi pratade om allt annat”
”Ledningsgruppsmöte på fem timmar – och vi kom bara till första punkten innan det började pratas om allt annat utom det på dagordningen.”
3) En person tog upp all tid
”Under flera år hade vi en ledningsgrupp där en person tog upp mer än hälften av tiden. Direktören (mötesordförande) var den enda som kunnat sätta stopp för detta, men det gjordes inte.”
Läs också: 5 gyllene knep för effektivare möten
4) Gick igenom presentationer – i två dagar
”Åkte på en tvådagars intern workshop med deltagare från hela världen, och förväntade mig att vara kreativ och få diskutera ämnet i grupper. Dock visade det sig att vi bara skulle gå igenom powerpoint-presentationer i två dagar. Alla satt och arbetade på sin dator och få lyssnade. Otydlig inbjudan, otydligt vad som förväntades av deltagarna. Informationen hade kunnat delas över ett Skype-möte.”
5) Mötet spårade ur
”Uppsluppen stämning med för mycket skoj gör att mötet spårar ur.”
6) Informationen flög över huvudet
”Flertalet deltagare trodde att mötet skulle handla om något helt annat. Informationen flög över huvudet på hälften och inga beslut blev fattade.”
7) Tog de svåra frågorna – sist
”När mötet inledningsvis är en lång diskussion om frågor som man egentligen är överens om, för att i slutet komma till de kluriga frågorna och behöver hantera dem under tidspress. Leder ofta till dåliga slut när alla går därifrån med en dålig känsla, ofta hinns ingen uppsamling med.”