moten-2
FOTO: Mikael Gustavsson

7 chefer vittnar: Våra värsta möten

Möten som spårar ur, personer som tar över, möten som pågår – i två dagar. Här vittnar 7 chefer om deras värsta mötesupplevelser.

Sitter du i för många och dåliga möten. Lugn! Du är verkligen inte ensam. Över hälften av Sveriges chefer tycker de är med på för många möten, visar Chefs undersökning. 4 av 10 uppger dessutom att mötena ofta är ineffektiva – vilket leder till mötesskolk.

Av de 1014 chefer som svarat på undersökningen uppger 43 procent att de lägger mer än 10 timmar i veckan på möten. När mötet blir ointressant tar 6 av 10 upp mobilen i stället. Nu väljer sju tycken chefer att vittna om deras värsta mötesupplevelser – för att avskräcka andra.

Här är deras värsta historier:

1) ”Vad gör jag här?”

”Det har hänt att jag tänkt ’vad gör jag här?’ under vissa möten, då det lämnats information jag lika väl hade kunnat få i mejlen och läsa själv.”

2) ”Vi pratade om allt annat”

”Ledningsgruppsmöte på fem timmar – och vi kom bara till första punkten innan det började pratas om allt annat utom det på dagordningen.”

3) En person tog upp all tid

”Under flera år hade vi en ledningsgrupp där en person tog upp mer än hälften av tiden. Direktören (mötesordförande) var den enda som kunnat sätta stopp för detta, men det gjordes inte.”

Läs också: 5 gyllene knep för effektivare möten

4) Gick igenom presentationer – i två dagar

”Åkte på en tvådagars intern workshop med deltagare från hela världen, och förväntade mig att vara kreativ och få diskutera ämnet i grupper. Dock visade det sig att vi bara skulle gå igenom powerpoint-presentationer i två dagar. Alla satt och arbetade på sin dator och få lyssnade. Otydlig inbjudan, otydligt vad som förväntades av deltagarna. Informationen hade kunnat delas över ett Skype-möte.”

5) Mötet spårade ur

”Uppsluppen stämning med för mycket skoj gör att mötet spårar ur.”

6) Informationen flög över huvudet

”Flertalet deltagare trodde att mötet skulle handla om något helt annat. Informationen flög över huvudet på hälften och inga beslut blev fattade.”

7) Tog de svåra frågorna – sist

”När mötet inledningsvis är en lång diskussion om frågor som man egentligen är överens om, för att i slutet komma till de kluriga frågorna och behöver hantera dem under tidspress. Leder ofta till dåliga slut när alla går därifrån med en dålig känsla, ofta hinns ingen uppsamling med.”

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
introvert-3
Kommunikation

4 saker som introverta önskar att alla visste

Som chef måste du kunna leda flera olika typer av människor.
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.