4 sätt: Så hanterar du gnällspikar
Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.
Du kanske känner igen kollegan som ofta gnäller. Det kan vara teknik som inte fungerar, förändringar som leder till det sämre (innan det är testat) eller korkade schemaläggningar.
Det kan både irritera och smitta av sig på arbetsplatsen. Men det finns sätt att hantera gnällspikarna. Tidningen Arbetsliv har pratat med ledarskapsutvecklaren Kerstin Lilje Brinck som delar med sig av fyra metoder för att vända gnället till något positivt.
1) Utforska gnället
Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.
2) Avfärda inte gnällspikarna
Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.
3) Var ett föredöme
Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.
4) Förebygg gnäll
Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.