mingel-2
Foto: Jens Johnsson

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.

Som chef är året fyllt av olika mingelpartyn ­– både i jobbet och privat. Du kommer till en tillställning med en rad nya ansikten och möjligheter att knyta nya kontakter. Det i sin tur kan ge nya affärer, tips på bra medarbetare eller skvaller om drömjobbet du suktat efter.

Men. Många väljer sig att i stället socialisera med människor de redan känner för att känna trygghet – vilket kan leda till en missad möjlighet. Chef frågade Angela Ahola, doktor i psykologi och författare, om hennes bästa mingeltips.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är några vanliga situationer och hur du bäst löser dessa:

1) Du dricker inte alkohol

Sinnebilden av ett mingel innefattar ofta att du står med ett glas i handen. I denna situation har du ett par alternativ:

  • Du tar ett glas alkoholfritt och låtsas som det regnar.
  • Om någon undrar svarar du som det är – att du inte dricker alkohol (i dag eller någonsin, att du kör bil, tar medicin) och byter tema. Du har ingen lust att försvara ditt icke-drickande, om någon är obekväm är det deras problem.

2) Lämna festen med stil

Det eviga problemet för den som kanske inte har ork eller lust att stanna kvar så länge på ett party är hur man gör en snygg exit. Framförallt om man inte har en god anledning till att dra relativt tidigt. Vad säger man till värden, utan att skicka signaler av att du inte haft trevligt?

Tips: Förvarna värden. ”Jag kommer att behöva avvika tidigt (du ska iväg på något annat, upp tidigt) men kommer väldigt gärna ändå en sväng”.

3) Lämna en konversation

Hur kan man snyggt och snabbt lämna konversationen med äran i behåll?

Tips: ”Kul att prata med dig, nu måste jag mingla vidare” eller: ”vet du var damernas ligger?”. På ett mingel så minglar vi. Det innebär att samtalen inte behöver pågå under hela kvällen. Kanske är du där för att nätverka. Då gäller det att ha en plan och agera utifrån det.

4) Bli lämnad

Om det är lite tvärtom då. Att man står och minglar med någon och så kommer plötsligt någon annan in i rummet eller konversationen och samtalet blir avbitet. Vad gör man då?

Tips: ”Låt oss alla hjälpas åt med att se till att ingen känner sig utanför. Människan är framevolverad till den sociala varelse vi är. Blir vi bortvalda reagerar vi som på fysisk smärta. Men om det nu händer att du märker att de är ointresserade av dig och du inkluderas inte i samtalet: hälsa, tacka och gå vidare.”

3 bra samtalsämnen:

1) Prata om platsen

Var befinner ni er? Det finns alltid något att säga om lokalen eller platsen ni befinner er. Kommentera något och samtalet är igång. Det går också bra att ställa frågan: ”Har du varit här förut?”

2) Prata om evenemanget

Klockrent. Här har ni en gemensam nämnare. På något sätt har ni båda hamnat där. Hur kommer det sig? Dessutom ett ofarligt samtalsämne.

3) Var en god värd

Är det någon i lokalen som är förvirrad? Kanske letar den personen toaletten eller något annat? Ta initiativ och du har knutit en kontakt.

Källa: Sophia Sundberg, affärsnätverkare.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.
Kommunikation

6 tecken på att du är en chef att lita på

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Kommunikation

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.
Kommunikation

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.
Kommunikation

Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

Virginia Zazo är verksamhetschef för en klinik på Norrlands universitetssjukhus – och leder 40 medarbetare från Brisbane, Australien. Hon ser flera fördelar med distansledarskap: tydligare kommunikation, utvecklingsmöjligheter och tid för reflektion och ostört arbete.
Karriär

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.
Kommunikation

Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att råka ta till floskler när man ska motivera eller informera medarbetarna. Nu är den fläskigaste klyschan för 2017 utsedd i en stor omröstning. Här är orden du ska passa dig för.