mingel-2
Foto: Jens Johnsson

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.

Som chef är året fyllt av olika mingelpartyn ­– både i jobbet och privat. Du kommer till en tillställning med en rad nya ansikten och möjligheter att knyta nya kontakter. Det i sin tur kan ge nya affärer, tips på bra medarbetare eller skvaller om drömjobbet du suktat efter.

Men. Många väljer sig att i stället socialisera med människor de redan känner för att känna trygghet – vilket kan leda till en missad möjlighet. Chef frågade Angela Ahola, doktor i psykologi och författare, om hennes bästa mingeltips.

Här är några vanliga situationer och hur du bäst löser dessa:

1) Du dricker inte alkohol

Sinnebilden av ett mingel innefattar ofta att du står med ett glas i handen. I denna situation har du ett par alternativ:

  • Du tar ett glas alkoholfritt och låtsas som det regnar.
  • Om någon undrar svarar du som det är – att du inte dricker alkohol (i dag eller någonsin, att du kör bil, tar medicin) och byter tema. Du har ingen lust att försvara ditt icke-drickande, om någon är obekväm är det deras problem.

2) Lämna festen med stil

Det eviga problemet för den som kanske inte har ork eller lust att stanna kvar så länge på ett party är hur man gör en snygg exit. Framförallt om man inte har en god anledning till att dra relativt tidigt. Vad säger man till värden, utan att skicka signaler av att du inte haft trevligt?

Tips: Förvarna värden. ”Jag kommer att behöva avvika tidigt (du ska iväg på något annat, upp tidigt) men kommer väldigt gärna ändå en sväng”.

Läs också: "Varför måste man kunna mingla som chef?"

3) Lämna en konversation

Hur kan man snyggt och snabbt lämna konversationen med äran i behåll?

Tips: ”Kul att prata med dig, nu måste jag mingla vidare” eller: ”vet du var damernas ligger?”. På ett mingel så minglar vi. Det innebär att samtalen inte behöver pågå under hela kvällen. Kanske är du där för att nätverka. Då gäller det att ha en plan och agera utifrån det.

4) Bli lämnad

Om det är lite tvärtom då. Att man står och minglar med någon och så kommer plötsligt någon annan in i rummet eller konversationen och samtalet blir avbitet. Vad gör man då?

Tips: ”Låt oss alla hjälpas åt med att se till att ingen känner sig utanför. Människan är framevolverad till den sociala varelse vi är. Blir vi bortvalda reagerar vi som på fysisk smärta. Men om det nu händer att du märker att de är ointresserade av dig och du inkluderas inte i samtalet: hälsa, tacka och gå vidare.”

3 bra samtalsämnen:

1) Prata om platsen

Var befinner ni er? Det finns alltid något att säga om lokalen eller platsen ni befinner er. Kommentera något och samtalet är igång. Det går också bra att ställa frågan: ”Har du varit här förut?”

2) Prata om evenemanget

Klockrent. Här har ni en gemensam nämnare. På något sätt har ni båda hamnat där. Hur kommer det sig? Dessutom ett ofarligt samtalsämne.

3) Var en god värd

Är det någon i lokalen som är förvirrad? Kanske letar den personen toaletten eller något annat? Ta initiativ och du har knutit en kontakt.

Källa: Sophia Sundberg, affärsnätverkare.

Relaterade artiklar

chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

Konsultchefen Sebastian Persson jobbar och studerar samtidigt. Foto: Niklas Björling
Annonssamarbete Chef + SBS Exective MBA

Dubbellivet som ger ett karriärlyft

En fot i akademiska studier. Den andra i chefsvardagen. ”Både jag och min arbetsgivare utvecklas och tjänar på det”, säger managementkonsulten Sebastian Persson om Executive MBA-utbildningen han går på Stockholms universitet.
orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.

Collage: Petronella Barvaeus är digital strateg. Bild på hur verktyget Ideahunt ser ut.
Kommunikation

7 digitala verktyg du behöver – för att jobba hemifrån

Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops och skapandet av affärsplaner. Här är de digitala verktyg du behöver för att lyckas.
Få skräddarsydd spetskompetens på plats på tre månader. Michael Egnell på Experis Academy förklarar hur. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis Academy

Här är företagens nya snabbväg till spetskompetens

Rekrytering, intensivutbildning och introduktion – på bara tre månader.
”De som kommer från oss blir produktiva från dag ett”, säger Michael Egnell på Experis Academy.

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin
Kommunikation

Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Från och med i morgon kommer alla medarbetare på Linkedin i Stockholm att jobba hemifrån på grund av coronakrisen. Här är Nordenchefen Lisa Gunnarssons 8 bästa tips för distansjobb och virtuella möten.