mingel-2
Foto: Jens Johnsson

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.

Som chef är året fyllt av olika mingelpartyn ­– både i jobbet och privat. Du kommer till en tillställning med en rad nya ansikten och möjligheter att knyta nya kontakter. Det i sin tur kan ge nya affärer, tips på bra medarbetare eller skvaller om drömjobbet du suktat efter.

Men. Många väljer sig att i stället socialisera med människor de redan känner för att känna trygghet – vilket kan leda till en missad möjlighet. Chef frågade Angela Ahola, doktor i psykologi och författare, om hennes bästa mingeltips.

Här är några vanliga situationer och hur du bäst löser dessa:

1) Du dricker inte alkohol

Sinnebilden av ett mingel innefattar ofta att du står med ett glas i handen. I denna situation har du ett par alternativ:

  • Du tar ett glas alkoholfritt och låtsas som det regnar.
  • Om någon undrar svarar du som det är – att du inte dricker alkohol (i dag eller någonsin, att du kör bil, tar medicin) och byter tema. Du har ingen lust att försvara ditt icke-drickande, om någon är obekväm är det deras problem.

2) Lämna festen med stil

Det eviga problemet för den som kanske inte har ork eller lust att stanna kvar så länge på ett party är hur man gör en snygg exit. Framförallt om man inte har en god anledning till att dra relativt tidigt. Vad säger man till värden, utan att skicka signaler av att du inte haft trevligt?

Tips: Förvarna värden. ”Jag kommer att behöva avvika tidigt (du ska iväg på något annat, upp tidigt) men kommer väldigt gärna ändå en sväng”.

Läs också: "Varför måste man kunna mingla som chef?"

3) Lämna en konversation

Hur kan man snyggt och snabbt lämna konversationen med äran i behåll?

Tips: ”Kul att prata med dig, nu måste jag mingla vidare” eller: ”vet du var damernas ligger?”. På ett mingel så minglar vi. Det innebär att samtalen inte behöver pågå under hela kvällen. Kanske är du där för att nätverka. Då gäller det att ha en plan och agera utifrån det.

4) Bli lämnad

Om det är lite tvärtom då. Att man står och minglar med någon och så kommer plötsligt någon annan in i rummet eller konversationen och samtalet blir avbitet. Vad gör man då?

Tips: ”Låt oss alla hjälpas åt med att se till att ingen känner sig utanför. Människan är framevolverad till den sociala varelse vi är. Blir vi bortvalda reagerar vi som på fysisk smärta. Men om det nu händer att du märker att de är ointresserade av dig och du inkluderas inte i samtalet: hälsa, tacka och gå vidare.”

3 bra samtalsämnen:

1) Prata om platsen

Var befinner ni er? Det finns alltid något att säga om lokalen eller platsen ni befinner er. Kommentera något och samtalet är igång. Det går också bra att ställa frågan: ”Har du varit här förut?”

2) Prata om evenemanget

Klockrent. Här har ni en gemensam nämnare. På något sätt har ni båda hamnat där. Hur kommer det sig? Dessutom ett ofarligt samtalsämne.

3) Var en god värd

Är det någon i lokalen som är förvirrad? Kanske letar den personen toaletten eller något annat? Ta initiativ och du har knutit en kontakt.

Källa: Sophia Sundberg, affärsnätverkare.

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?