mingel-2
Foto: Jens Johnsson

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.

Som chef är året fyllt av olika mingelpartyn ­– både i jobbet och privat. Du kommer till en tillställning med en rad nya ansikten och möjligheter att knyta nya kontakter. Det i sin tur kan ge nya affärer, tips på bra medarbetare eller skvaller om drömjobbet du suktat efter.

Men. Många väljer sig att i stället socialisera med människor de redan känner för att känna trygghet – vilket kan leda till en missad möjlighet. Chef frågade Angela Ahola, doktor i psykologi och författare, om hennes bästa mingeltips.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är några vanliga situationer och hur du bäst löser dessa:

1) Du dricker inte alkohol

Sinnebilden av ett mingel innefattar ofta att du står med ett glas i handen. I denna situation har du ett par alternativ:

  • Du tar ett glas alkoholfritt och låtsas som det regnar.
  • Om någon undrar svarar du som det är – att du inte dricker alkohol (i dag eller någonsin, att du kör bil, tar medicin) och byter tema. Du har ingen lust att försvara ditt icke-drickande, om någon är obekväm är det deras problem.

2) Lämna festen med stil

Det eviga problemet för den som kanske inte har ork eller lust att stanna kvar så länge på ett party är hur man gör en snygg exit. Framförallt om man inte har en god anledning till att dra relativt tidigt. Vad säger man till värden, utan att skicka signaler av att du inte haft trevligt?

Tips: Förvarna värden. ”Jag kommer att behöva avvika tidigt (du ska iväg på något annat, upp tidigt) men kommer väldigt gärna ändå en sväng”.

3) Lämna en konversation

Hur kan man snyggt och snabbt lämna konversationen med äran i behåll?

Tips: ”Kul att prata med dig, nu måste jag mingla vidare” eller: ”vet du var damernas ligger?”. På ett mingel så minglar vi. Det innebär att samtalen inte behöver pågå under hela kvällen. Kanske är du där för att nätverka. Då gäller det att ha en plan och agera utifrån det.

4) Bli lämnad

Om det är lite tvärtom då. Att man står och minglar med någon och så kommer plötsligt någon annan in i rummet eller konversationen och samtalet blir avbitet. Vad gör man då?

Tips: ”Låt oss alla hjälpas åt med att se till att ingen känner sig utanför. Människan är framevolverad till den sociala varelse vi är. Blir vi bortvalda reagerar vi som på fysisk smärta. Men om det nu händer att du märker att de är ointresserade av dig och du inkluderas inte i samtalet: hälsa, tacka och gå vidare.”

3 bra samtalsämnen:

1) Prata om platsen

Var befinner ni er? Det finns alltid något att säga om lokalen eller platsen ni befinner er. Kommentera något och samtalet är igång. Det går också bra att ställa frågan: ”Har du varit här förut?”

2) Prata om evenemanget

Klockrent. Här har ni en gemensam nämnare. På något sätt har ni båda hamnat där. Hur kommer det sig? Dessutom ett ofarligt samtalsämne.

3) Var en god värd

Är det någon i lokalen som är förvirrad? Kanske letar den personen toaletten eller något annat? Ta initiativ och du har knutit en kontakt.

Källa: Sophia Sundberg, affärsnätverkare.

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden