stress_prevent

Experten: ”Så anpassar du organisationen efter de nya reglerna”

Chef bad Malin Strömberg, projektledare och sakkunnig i organisatoriska och sociala frågor på arbetsmiljöorganisationen Prevent, gå igenom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. Här är hennes bästa råd.

31 mars börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla. De nya reglerna har fått stor uppmärksamhet då de skärper kraven för det förebyggande arbetsmiljöarbete som arbetsgivare är skyldiga att bedriva.

Så hur ska du som chef bäst anpassa arbetssituationen för dina medarbetare? Chef bad Malin Strömberg, projektledare och sakkunnig i organisatoriska och sociala frågor på arbetsmiljöorganisationen Prevent, gå igenom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. Här är hennes bästa råd.

Här är fem konkreta tips som kan hjälpa dig att förebygga arbetsmiljöproblem i din organisation:

1. Ta reda på hur personalen mår

Föreskriften säger: Chefer och arbetsledare ska ha kunskap i hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling av medarbetare.”

Malin Strömberg: ”Tillräcklig kunskap har man när alla medarbetare är friska och krya och producerar och mår bra på jobbet. Det handlar om att behandla människor väl. Ta reda på hur personalen mår, till exempel genom medarbetarundersökningar och var uppmärksam på om medarbetare under en särskild chef inte klarar deadlines, jobbar övertid eller har sämre hälsa. Då kan du anta att den chefen inte har tillräckligt med kunskap. Gå kurser och utbildningar.”

Lär dig allt om de nya arbetsmijöreglerna på Chefs seminarium

2. Säg inte bara att det är okej att stänga av

Föreskriften säger: Arbetsgivaren ska motverka ohälsosamma arbetstider som nattarbete, skiftarbete eller arbete på distans där medarbetare förutsätts vara ständigt nåbara.”

Malin Strömberg: ”Jag tror inte det räcker med att främja en kultur där det är okej att stänga av. Jag tror att man behöver en skriftlig policy för vad som gäller, som att det inte är okej att mejla efter arbetstid eller att ringa en kollega på kvällen och börja prata jobb.

Gör en skriftlig policy för vad som gäller arbete efter arbetstid och gör klart att det gäller precis som andra regler. Ha samtal med personer som inte respekterar policyn.”

Fakta

Föreskrifterna börjar gälla 31 mars. 

Syftet är att minska den psykiska ohälsan på Sveriges arbetsplatser som ökat senaste åren.

Arbetsgivarens ansvar enligt föreskrifterna är: 

  En rimlig arbetsbelastning.

  Hälsosamma arbetstider.

  Rutiner kring kränkningar.

Läs mer här ->

3. Bygg på er befintliga arbetsmiljöpolicy

Föreskriften säger: ”Företag med minst tio anställda ska ha skriftliga mål för hur man arbetar med den organisatoriska och sociala social arbetsmiljön.”

Malin Strömberg: ”Föreskriften säger att policyn ska främja arbetsmiljön. Ett råd är att bygga på arbetsmiljöpolicyn som redan ska finnas på arbetsplatsen. Se till att chefer, skyddsombud och eventuellt andra parter samverkar för att komma fram till hur ert företag ska göra och hur ni vill ha det. Hitta inspiration från andra företag kan vara bra men kopiera aldrig utan omforma det till vad som passar ert företag, era arbetsuppgifter och arbetstider. Om din policy ska fungera måste alla på företaget känna igen sig i policyns språk och utformning.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

4. Våga fråga

Föreskriften säger: ”All kränkande särbehandling ska vara oacceptabel som till exempel mobbning – det är inte kopplat till diskrimineringspunkterna.”

Malin Strömberg: ”Det här är inget nytt. Den här lagen har funnits sedan 1993 men har bakats in i de nya föreskrifterna så det här borde chefer ha koll på. Kom ihåg att det alltid är offret som har rätt i sin tolkning. Man kan aldrig säga att ‘det där var ingen gliring – du tycker fel’, det kan leda till ohälsa och att personen mår dåligt. Då är det upp till den som blir berörd att tala om det.

Vi är så olika som personer och en del kommer alltid att känna sig utanför och kanske behöver hjälp med sin egen självbild och självkänsla. Alla chefer kan inte vara psykologer eller vänner. En chef ska vara chef. Men man ska se till att verksamheten funkar. Yttersta ansvaret ligger på arbetsgivaren.

Gör en medarbetarundersökning. Det är ofta lättare att skriva ner att man känner sig mobbad eller utanför än att gå in till chefen och tala om det. Blunda inte för problemen och ha rutiner för hur företaget ska hantera liknande situationer.”

5. Var särskilt uppmärksam på arbetsuppgifter som innebär stor psykisk press

Föreskriften säger: Chefer ska vara särskilt uppmärksamma på tjänster som innefattar stor psykisk press, som att lösa konflikter eller fatta svåra beslut.”

Det här gäller främst tjänster inom offentliga sektorn som hanterar svåra situationer och krissituationer som socialtjänsten, poliser och brandmän. Den här lagen har delvis funnits i föreskrifterna om ‘omvårdnadsarbete i enskilt hem’ men har nu förts in i de nya föreskrifterna och breddats för att gälla fler branscher som kan vara psykiskt påfrestande.

Malin Strömberg: ”Se till att det finns tid för debriefing och avlastande samtal. Se till att medarbetare har kompetens, kunskap, mandat och resurser att utföra sitt arbete. Ibland kan en mentor eller handledare med erfarenhet från arbetet vara till hjälp.”

Relaterade artiklar

jobba-3
Arbetsrätt

Så många chefer tvingas jobba över

Chefen är den som sist låser dörren. Så ser det ut på många arbetsplatser.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
miljardar
Arbetsrätt

IT-miljardären: Då får vi 4 timmars arbetsdag

Många drömmer om att jobba mindre för att få mer tid till familj och fritidsintressen. Nu tror den kände miljardären och IT-företagaren Jack Ma att vi inom en snar framtid går ner i arbetstid.
chef_170627_nathat_detalj
Arbetsmiljö

Därför mobbas chefer mer än andra

Chefer löper högre risk än medarbetare att drabbas av nätmobbning på jobbet, enligt en pågående forskningsstudie. Rebecka Cowen Forssell vid Malmö högskola ger råd till de som drabbas.
semester-4
Arbetsrätt

Var fjärde måste ta igen jobb – efter semestern

Semestern är en tid för återhämtning och vila. Men var fjärde person måste ta igen jobb som inte har gjorts under sommaren – vilket kan leda till allvarliga konsekvenser för individen.
centrum
Arbetsrätt

5 snabba: Alla ska må bättre – med ny ledarstandard

Fokus på alla människor ska må bra – inte bara kunderna. Det är målet med en ny svensk standard som ska ge organisationer vägledning att införa ett mer människocentrerat ledarskap.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
expert
Arbetsrätt

”Min manliga kollega tjänar mer – vad gör jag?”

Chefen Martina råkade se vad hennes manliga kollega tjänar. Men nu är hon osäker om hon kan ta upp det i ett lönesamtal för att få upp sin egen lön. Läs expertens svar!
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden