stress_prevent

Experten: ”Så anpassar du organisationen efter de nya reglerna”

Chef bad Malin Strömberg, projektledare och sakkunnig i organisatoriska och sociala frågor på arbetsmiljöorganisationen Prevent, gå igenom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. Här är hennes bästa råd.

31 mars börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla. De nya reglerna har fått stor uppmärksamhet då de skärper kraven för det förebyggande arbetsmiljöarbete som arbetsgivare är skyldiga att bedriva.

Så hur ska du som chef bäst anpassa arbetssituationen för dina medarbetare? Chef bad Malin Strömberg, projektledare och sakkunnig i organisatoriska och sociala frågor på arbetsmiljöorganisationen Prevent, gå igenom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter. Här är hennes bästa råd.

Här är fem konkreta tips som kan hjälpa dig att förebygga arbetsmiljöproblem i din organisation:

1. Ta reda på hur personalen mår

Föreskriften säger: Chefer och arbetsledare ska ha kunskap i hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling av medarbetare.”

Malin Strömberg: ”Tillräcklig kunskap har man när alla medarbetare är friska och krya och producerar och mår bra på jobbet. Det handlar om att behandla människor väl. Ta reda på hur personalen mår, till exempel genom medarbetarundersökningar och var uppmärksam på om medarbetare under en särskild chef inte klarar deadlines, jobbar övertid eller har sämre hälsa. Då kan du anta att den chefen inte har tillräckligt med kunskap. Gå kurser och utbildningar.”

Lär dig allt om de nya arbetsmijöreglerna på Chefs seminarium

2. Säg inte bara att det är okej att stänga av

Föreskriften säger: Arbetsgivaren ska motverka ohälsosamma arbetstider som nattarbete, skiftarbete eller arbete på distans där medarbetare förutsätts vara ständigt nåbara.”

Malin Strömberg: ”Jag tror inte det räcker med att främja en kultur där det är okej att stänga av. Jag tror att man behöver en skriftlig policy för vad som gäller, som att det inte är okej att mejla efter arbetstid eller att ringa en kollega på kvällen och börja prata jobb.

Gör en skriftlig policy för vad som gäller arbete efter arbetstid och gör klart att det gäller precis som andra regler. Ha samtal med personer som inte respekterar policyn.”

Fakta

Föreskrifterna börjar gälla 31 mars. 

Syftet är att minska den psykiska ohälsan på Sveriges arbetsplatser som ökat senaste åren.

Arbetsgivarens ansvar enligt föreskrifterna är: 

  En rimlig arbetsbelastning.

  Hälsosamma arbetstider.

  Rutiner kring kränkningar.

Läs mer här ->

3. Bygg på er befintliga arbetsmiljöpolicy

Föreskriften säger: ”Företag med minst tio anställda ska ha skriftliga mål för hur man arbetar med den organisatoriska och sociala social arbetsmiljön.”

Malin Strömberg: ”Föreskriften säger att policyn ska främja arbetsmiljön. Ett råd är att bygga på arbetsmiljöpolicyn som redan ska finnas på arbetsplatsen. Se till att chefer, skyddsombud och eventuellt andra parter samverkar för att komma fram till hur ert företag ska göra och hur ni vill ha det. Hitta inspiration från andra företag kan vara bra men kopiera aldrig utan omforma det till vad som passar ert företag, era arbetsuppgifter och arbetstider. Om din policy ska fungera måste alla på företaget känna igen sig i policyns språk och utformning.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

4. Våga fråga

Föreskriften säger: ”All kränkande särbehandling ska vara oacceptabel som till exempel mobbning – det är inte kopplat till diskrimineringspunkterna.”

Malin Strömberg: ”Det här är inget nytt. Den här lagen har funnits sedan 1993 men har bakats in i de nya föreskrifterna så det här borde chefer ha koll på. Kom ihåg att det alltid är offret som har rätt i sin tolkning. Man kan aldrig säga att ‘det där var ingen gliring – du tycker fel’, det kan leda till ohälsa och att personen mår dåligt. Då är det upp till den som blir berörd att tala om det.

Vi är så olika som personer och en del kommer alltid att känna sig utanför och kanske behöver hjälp med sin egen självbild och självkänsla. Alla chefer kan inte vara psykologer eller vänner. En chef ska vara chef. Men man ska se till att verksamheten funkar. Yttersta ansvaret ligger på arbetsgivaren.

Gör en medarbetarundersökning. Det är ofta lättare att skriva ner att man känner sig mobbad eller utanför än att gå in till chefen och tala om det. Blunda inte för problemen och ha rutiner för hur företaget ska hantera liknande situationer.”

5. Var särskilt uppmärksam på arbetsuppgifter som innebär stor psykisk press

Föreskriften säger: Chefer ska vara särskilt uppmärksamma på tjänster som innefattar stor psykisk press, som att lösa konflikter eller fatta svåra beslut.”

Det här gäller främst tjänster inom offentliga sektorn som hanterar svåra situationer och krissituationer som socialtjänsten, poliser och brandmän. Den här lagen har delvis funnits i föreskrifterna om ‘omvårdnadsarbete i enskilt hem’ men har nu förts in i de nya föreskrifterna och breddats för att gälla fler branscher som kan vara psykiskt påfrestande.

Malin Strömberg: ”Se till att det finns tid för debriefing och avlastande samtal. Se till att medarbetare har kompetens, kunskap, mandat och resurser att utföra sitt arbete. Ibland kan en mentor eller handledare med erfarenhet från arbetet vara till hjälp.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsrätt

5 snabba: Alla ska må bättre – med ny ledarstandard

Fokus på alla människor ska må bra – inte bara kunderna. Det är målet med en ny svensk standard som ska ge organisationer vägledning att införa ett mer människocentrerat ledarskap.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Arbetsrätt

”Min manliga kollega tjänar mer – vad gör jag?”

Chefen Martina råkade se vad hennes manliga kollega tjänar. Men nu är hon osäker om hon kan ta upp det i ett lönesamtal för att få upp sin egen lön. Läs expertens svar!
Arbetsrätt

Ett år med de nya reglerna – så har det gått

Allt fler blir sjuka av stress. Därför införde Arbetsmiljöverket nya regler som skulle skärpa kraven för arbetsgivarna. Nu har ett år gått – men hur har det egentligen gått? Och vad har förändrats för dig som chef?
Arbetsrätt

Målmall – utveckla ditt ledarskap

Skapa en bättre planering med en målmall. Det kan göra att du är bättre förberedd och skapar en känsla av kontroll.
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsrätt

Berättade om graviditet – fick inte utlovat jobb

Stella blev lovad jobbet som produktchef – men när hon berättade att hon var gravid gick tjänsten till en manlig kollega. Solklart fall av diskriminering, visst? Arbetsrättsadvokaten reder ut begreppen.
Arbetsrätt

Bästa tipsen: Så lyfter du på Linkedin

Oavsett om du ska söka jobb, stärka ditt personliga varumärke eller bygga ditt nätverk är Linkedin mer eller mindre ett nödvändigt verktyg i dag. Men hur använder du ditt konto i praktiken för att få hjälp i karriären?
Arbetsrätt

Så ska franska anställda ”tvingas” koppla ner

Alla vet hur svårt det kan vara att inte öppna jobbmejlen. Därför överväger en del franska arbetsgivare handfasta metoder för att få medarbetarna att koppla bort efter att jobbet slutat för dagen. Allt för att leva upp till den nya lagen om anställdas rätt att logga ut på fritiden.
Arbetsrätt

Vad innebär de nya reglerna för lönekartläggning?

Inte lätt att hålla reda på alla nya måsten som chef. Här förklarar vår löneexpert de nya reglerna för lönekartläggning som börjar gälla från och med nästa år.
Arbetsmiljö

Kan jag kräva att få jobba hemma?

Chefen Eva-Lotta vill gärna jobba hemifrån. Medarbetarna säger ja men de högre cheferna säger nej. Hur mycket kan hon framhärda i sin önskan om distansarbete?
Arbetsrätt

Så hanterar du rasism på jobbet

Vad säger du om någon fäller en rasistisk kommentar på jobbet? En tydligt formulerad värdegrund ger en bra bas att utgå från – och för dig som chef är det viktigt att agera direkt.
Arbetsrätt

”Får ledningen ge mig munkavle?”

Är det ok att beordra anställda att inte prata med media? Det undrar signaturen Peter. Arbetsrättsadvokat Fredrik Dahl ger svar.
Arbetsrätt

Kan jag säga upp vikarien som inte håller måttet?

Kan jag avsluta anställningen i förtid? Det undrar Dag, som befarar att han gjort en felrekrytering. Arbetsrättsadvokat Fredrik Dahl svarar.
Arbetsrätt

Glastaket består – endast var tionde vd är kvinna

Jämställdhetsrapport. Ju högre chefsposition desto färre kvinnor och desto långsammare går förändringen mot jämställdhet bland Sveriges chefer. Det är slutsatsen av Ledarnas nya jämställdhetsrapport.