erna_zelmin-ekenhem
Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket: ”Vi behöver vända utvecklingen”

Arbetsmiljöverket har tagit fram tre nya regler för chefer som ska minska den ökade psykiska ohälsan på arbetsplatsen.

De senaste fem åren har psykisk ohälsa på jobbet ökat med 70 procent. Hösten 2015 presenterade Arbetsmiljöverket nya föreskrifter som arbetsgivare behöver följa. Syftet? Att minska psykisk ohälsa på arbetsplatsen.

De nya föreskrifterna träder i kraft 31 mars 2016.

”Det är oacceptabelt att människor blir sjuka av de här orsakerna. Därför är det mycket positivt att de nya föreskrifterna snart börjar gälla. Reglerna är ett stöd för arbetsgivarna i arbetet med att förebygga ohälsa ute på våra arbetsplatser”, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

”Ohälsan visar sig hos individerna, men orsakerna finns främst i hur arbetsgivaren organiserar arbetet och i det sociala samspelet på jobbet.”

”Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud.”

När reglerna presenterades i höstas sa Erna Zelmin-Ekenham att arbetsgivarna behöver prioritera arbetsmiljöarbetet ännu mer:

”Vi behöver vända utvecklingen. Att färre blir sjuka på jobbet är bra både för de enskilda individerna, men också för arbetsgivarna och för samhället i stort i form av minskade kostnader för bland annat sjukskrivningar.”

Läs också: Undersökning: Psykisk ohälsa kräver mycket tid av chefer

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stophug
Arbetsmiljö

Dansk kommun: Förbjudet att kramas på jobbet

Vill du kramas på arbetstid bör du inte söka jobb inom den danska kommunen Hørsholm. Där är det sedan nyligen förbjudet att kramas – efter ett beslut av borgmästaren.
Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup
02:12 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

4 steg ut ur kompetensbristen

Video:

Allt fler har svårt att hitta rätt medarbetare. Lösningen? Elisabeth Skol på ManpowerGroup förklarar modellen som gör företag kompetensstarka.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
ungaaa
Arbetsmiljö

Unga dissar hög lön – viktigare med en bra chef

Nej, det är inte hög lön som är viktigast när unga akademiker söker en ny arbetsplats.
haller
Arbetsmiljö

Så orkar en chef i längden – 8 punkter

Döm inte dig själv, var din egen bästa kompis och lyssna på signaler från din kropp. Det är nycklarna för att orka i längden som chef, visar ny forskning.

stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden