sover-som-en-stock

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn.

Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen. Men glädjande nog är inte sömntabletter den väg som cheferna i undersökningen tar.

Det tar i genomsnitt 20 minuter att falla  i sömn. Men om man inte gör det finns det ingen anledning till oro. Kortvarig sömnlöshet är inte farligt. Det är viktigt att påpeka. Det blir lätt en ond cirkel där sömnlösheten till slut orsakas av oron över att inte vara tillräckligt utvilad dagen därpå. Att sova dåligt en eller par nätter behöver inte vara värre än, som en av del-tagarna i undersökningen säger:

”Det händer faktiskt inte så mycket mer än att man har haft lite svårt att koncentrera sig under dagen och fått dricka lite mer kaffe.”

Chef bad Björn Hedensjö och Helena Kubicek Boye om deras bästa råd för att bryta en dålig sömntrend:

1) 20-minutersregeln

Tillbringa inte mer än 20 minuter vaken i sängen. Ligg inte i halvdvala och kämpa utan gå i stället upp.

”Ju mer man kämpar, desto mindre vill kroppen sova. Det skapar ett stresspåslag som går emot alla försök till att somna. Då är det bättre att gå upp och bryta det. Drick ett glas vatten, titta ut genom fönstret”, säger Helena Kubicek Boye.

2) Låt sovrummet vara sovrum

Ha inte din arbetsplats där, helst ingen tv- eller andra skärmar.

3) Sängen är en plats där man sover

Sömn, sex och läsning är godkända aktiviteter i sängen.

Läs också: 7 av 10 chefer lider av sömnproblem

4) Motionera

Pulshöjande motion ett par gånger i veckan har god effekt. Vi blir stresståligare när vi motionerar vilket ger bättre sömn. Vältränade personer kan också bättre reglera kroppstemperaturen vilket är viktigt för god sömn. Men: Träna inte för nära sängdags, det bör gå ett par timmar för att kroppen ska lämna ”fight- or flightläge” och komma till ro.

5) Regelbunden dygnsrytm

Gå och lägg dig och stig upp vid samma tid. Varje dag. Då bygger du upp ett sömntryck.

6) If you snooze you loose

Att snosa förstör kroppens naturliga sömnrytm. Du går in och ut ur sömnfaserna, vilket ger kroppen konstiga besked.

FAKTA: Den biologiska klockan

Årets Nobelpris i medicin går till Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för deras upptäckter om vilka mekanismer som styr vår dygnsrytm.

Den biologiska klockan sitter i hypotalamus. Den utsöndrar melatonin på för natten, som gör oss sömniga, och frisätter kortisol på morgonen för att starta igång kroppen. Den reglerar kroppstemperaturer och blodtryck. Cellerna vet vilken tid det är på dygnet utan att våra sinnen behöver vara inkopplade. Därför drabbas vi av jetlag.

När Nobelpriset tillkännagavs sa KI-professorn Juleen
Zierath att den aktuella forskningen sätter fokus på hur viktigt det är med god sömnhygien, att lägga sig i tid även under de ljusa månaderna och gå upp i vanlig tid även under de mörka vintermånaderna.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stressaxlar
Hälsa

5 tips: Lyft stressen – från din partners axlar

Med två heltidsarbetande i familjen, ofta båda i chefsposition, bärs det hem en hel del stress och frustration till det som ska vara hemmets lugna vrå.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

nystart1
Hälsa

Forskare i Örebro: Förebygg sjukskrivning – med KBT

Det går att förebygga långa sjukskrivningar med KBT-inriktad träning, menar forskare i Örebro.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden