sover-som-en-stock

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn.

Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen. Men glädjande nog är inte sömntabletter den väg som cheferna i undersökningen tar.

Det tar i genomsnitt 20 minuter att falla  i sömn. Men om man inte gör det finns det ingen anledning till oro. Kortvarig sömnlöshet är inte farligt. Det är viktigt att påpeka. Det blir lätt en ond cirkel där sömnlösheten till slut orsakas av oron över att inte vara tillräckligt utvilad dagen därpå. Att sova dåligt en eller par nätter behöver inte vara värre än, som en av del-tagarna i undersökningen säger:

”Det händer faktiskt inte så mycket mer än att man har haft lite svårt att koncentrera sig under dagen och fått dricka lite mer kaffe.”

Chef bad Björn Hedensjö och Helena Kubicek Boye om deras bästa råd för att bryta en dålig sömntrend:

1) 20-minutersregeln

Tillbringa inte mer än 20 minuter vaken i sängen. Ligg inte i halvdvala och kämpa utan gå i stället upp.

”Ju mer man kämpar, desto mindre vill kroppen sova. Det skapar ett stresspåslag som går emot alla försök till att somna. Då är det bättre att gå upp och bryta det. Drick ett glas vatten, titta ut genom fönstret”, säger Helena Kubicek Boye.

2) Låt sovrummet vara sovrum

Ha inte din arbetsplats där, helst ingen tv- eller andra skärmar.

3) Sängen är en plats där man sover

Sömn, sex och läsning är godkända aktiviteter i sängen.

Läs också: 7 av 10 chefer lider av sömnproblem

4) Motionera

Pulshöjande motion ett par gånger i veckan har god effekt. Vi blir stresståligare när vi motionerar vilket ger bättre sömn. Vältränade personer kan också bättre reglera kroppstemperaturen vilket är viktigt för god sömn. Men: Träna inte för nära sängdags, det bör gå ett par timmar för att kroppen ska lämna ”fight- or flightläge” och komma till ro.

5) Regelbunden dygnsrytm

Gå och lägg dig och stig upp vid samma tid. Varje dag. Då bygger du upp ett sömntryck.

6) If you snooze you loose

Att snosa förstör kroppens naturliga sömnrytm. Du går in och ut ur sömnfaserna, vilket ger kroppen konstiga besked.

FAKTA: Den biologiska klockan

Årets Nobelpris i medicin går till Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för deras upptäckter om vilka mekanismer som styr vår dygnsrytm.

Den biologiska klockan sitter i hypotalamus. Den utsöndrar melatonin på för natten, som gör oss sömniga, och frisätter kortisol på morgonen för att starta igång kroppen. Den reglerar kroppstemperaturer och blodtryck. Cellerna vet vilken tid det är på dygnet utan att våra sinnen behöver vara inkopplade. Därför drabbas vi av jetlag.

När Nobelpriset tillkännagavs sa KI-professorn Juleen
Zierath att den aktuella forskningen sätter fokus på hur viktigt det är med god sömnhygien, att lägga sig i tid även under de ljusa månaderna och gå upp i vanlig tid även under de mörka vintermånaderna.

Relaterade artiklar

guna
Hälsa

Studie: Sov bättre – gunga dig till sömns

Sommarljuset kan störa nattsömnen.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

stressade
Arbetsmiljö

Slår larm: Stressen på jobbet ökar – kvinnor värst drabbade

Stressen på svenska arbetsplatsen ökar. Och kvinnor är den grupp som är värst drabbad.
trotter-3
Hälsa

WHO erkänner utbrändhet som diagnos

Utmattningssyndrom eller utbrändhet får nu officiell status som diagnos av världsorganisationen.
no-technology-chefboken-digital-minimalism
Hälsa

Digital minimalism ger dig kontroll över din tid

Ny teknik är i sig varken bra eller dålig, men för många har skärmanvändandet blivit något som försämrar livet snarare än tvärtom. Det ställer sig i vägen för lugn, fokus, glädje och sunt beslutsfattande — allt nödvändiga delar av ett framgångsrikt chefsskap, både på och utanför jobbet.
sommarkansla1
Hälsa

8 bevisade sätt att förlänga din semesterkänsla

Tar din semester slut för fort?

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
stressfarlig
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.