sover-som-en-stock

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn.

Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen. Men glädjande nog är inte sömntabletter den väg som cheferna i undersökningen tar.

Det tar i genomsnitt 20 minuter att falla  i sömn. Men om man inte gör det finns det ingen anledning till oro. Kortvarig sömnlöshet är inte farligt. Det är viktigt att påpeka. Det blir lätt en ond cirkel där sömnlösheten till slut orsakas av oron över att inte vara tillräckligt utvilad dagen därpå. Att sova dåligt en eller par nätter behöver inte vara värre än, som en av del-tagarna i undersökningen säger:

”Det händer faktiskt inte så mycket mer än att man har haft lite svårt att koncentrera sig under dagen och fått dricka lite mer kaffe.”

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Chef bad Björn Hedensjö och Helena Kubicek Boye om deras bästa råd för att bryta en dålig sömntrend:

1) 20-minutersregeln

Tillbringa inte mer än 20 minuter vaken i sängen. Ligg inte i halvdvala och kämpa utan gå i stället upp.

”Ju mer man kämpar, desto mindre vill kroppen sova. Det skapar ett stresspåslag som går emot alla försök till att somna. Då är det bättre att gå upp och bryta det. Drick ett glas vatten, titta ut genom fönstret”, säger Helena Kubicek Boye.

2) Låt sovrummet vara sovrum

Ha inte din arbetsplats där, helst ingen tv- eller andra skärmar.

3) Sängen är en plats där man sover

Sömn, sex och läsning är godkända aktiviteter i sängen.

Läs också: 7 av 10 chefer lider av sömnproblem

4) Motionera

Pulshöjande motion ett par gånger i veckan har god effekt. Vi blir stresståligare när vi motionerar vilket ger bättre sömn. Vältränade personer kan också bättre reglera kroppstemperaturen vilket är viktigt för god sömn. Men: Träna inte för nära sängdags, det bör gå ett par timmar för att kroppen ska lämna ”fight- or flightläge” och komma till ro.

5) Regelbunden dygnsrytm

Gå och lägg dig och stig upp vid samma tid. Varje dag. Då bygger du upp ett sömntryck.

6) If you snooze you loose

Att snosa förstör kroppens naturliga sömnrytm. Du går in och ut ur sömnfaserna, vilket ger kroppen konstiga besked.

FAKTA: Den biologiska klockan

Årets Nobelpris i medicin går till Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för deras upptäckter om vilka mekanismer som styr vår dygnsrytm.

Den biologiska klockan sitter i hypotalamus. Den utsöndrar melatonin på för natten, som gör oss sömniga, och frisätter kortisol på morgonen för att starta igång kroppen. Den reglerar kroppstemperaturer och blodtryck. Cellerna vet vilken tid det är på dygnet utan att våra sinnen behöver vara inkopplade. Därför drabbas vi av jetlag.

När Nobelpriset tillkännagavs sa KI-professorn Juleen
Zierath att den aktuella forskningen sätter fokus på hur viktigt det är med god sömnhygien, att lägga sig i tid även under de ljusa månaderna och gå upp i vanlig tid även under de mörka vintermånaderna.

Relaterade artiklar

stressfarlig
Hälsa

8 saker som skapar farlig stress på jobbet

Krav på ständig tillgänglighet och hög arbetsbelastning.

Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

somnbrist-2
Hälsa

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden