sover-som-en-stock

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn.

Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen. Men glädjande nog är inte sömntabletter den väg som cheferna i undersökningen tar.

Det tar i genomsnitt 20 minuter att falla  i sömn. Men om man inte gör det finns det ingen anledning till oro. Kortvarig sömnlöshet är inte farligt. Det är viktigt att påpeka. Det blir lätt en ond cirkel där sömnlösheten till slut orsakas av oron över att inte vara tillräckligt utvilad dagen därpå. Att sova dåligt en eller par nätter behöver inte vara värre än, som en av del-tagarna i undersökningen säger:

”Det händer faktiskt inte så mycket mer än att man har haft lite svårt att koncentrera sig under dagen och fått dricka lite mer kaffe.”

Chef bad Björn Hedensjö och Helena Kubicek Boye om deras bästa råd för att bryta en dålig sömntrend:

1) 20-minutersregeln

Tillbringa inte mer än 20 minuter vaken i sängen. Ligg inte i halvdvala och kämpa utan gå i stället upp.

”Ju mer man kämpar, desto mindre vill kroppen sova. Det skapar ett stresspåslag som går emot alla försök till att somna. Då är det bättre att gå upp och bryta det. Drick ett glas vatten, titta ut genom fönstret”, säger Helena Kubicek Boye.

2) Låt sovrummet vara sovrum

Ha inte din arbetsplats där, helst ingen tv- eller andra skärmar.

3) Sängen är en plats där man sover

Sömn, sex och läsning är godkända aktiviteter i sängen.

Läs också: 7 av 10 chefer lider av sömnproblem

4) Motionera

Pulshöjande motion ett par gånger i veckan har god effekt. Vi blir stresståligare när vi motionerar vilket ger bättre sömn. Vältränade personer kan också bättre reglera kroppstemperaturen vilket är viktigt för god sömn. Men: Träna inte för nära sängdags, det bör gå ett par timmar för att kroppen ska lämna ”fight- or flightläge” och komma till ro.

5) Regelbunden dygnsrytm

Gå och lägg dig och stig upp vid samma tid. Varje dag. Då bygger du upp ett sömntryck.

6) If you snooze you loose

Att snosa förstör kroppens naturliga sömnrytm. Du går in och ut ur sömnfaserna, vilket ger kroppen konstiga besked.

FAKTA: Den biologiska klockan

Årets Nobelpris i medicin går till Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för deras upptäckter om vilka mekanismer som styr vår dygnsrytm.

Den biologiska klockan sitter i hypotalamus. Den utsöndrar melatonin på för natten, som gör oss sömniga, och frisätter kortisol på morgonen för att starta igång kroppen. Den reglerar kroppstemperaturer och blodtryck. Cellerna vet vilken tid det är på dygnet utan att våra sinnen behöver vara inkopplade. Därför drabbas vi av jetlag.

När Nobelpriset tillkännagavs sa KI-professorn Juleen
Zierath att den aktuella forskningen sätter fokus på hur viktigt det är med god sömnhygien, att lägga sig i tid även under de ljusa månaderna och gå upp i vanlig tid även under de mörka vintermånaderna.

Relaterade artiklar

Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
Kvinna med vitt hår som står i höstlöven
Hälsa

Optimism – skyddar mot stress och ger högre lön

En krockkudde mot stress. Finns det? Jo, faktiskt. Allt mer forskning visar att optimism spelar en avgörande roll för din förmåga att hantera effekterna av ditt höga tempo – och dessutom gör dig bättre på ditt jobb. 
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.
underso%cc%88kningen-pensionen-till-webben-02
Hälsa

Chefer längtar till pensionen

En majoritet av cheferna i Chefs undersökning ser fram emot pensionen. Betydligt färre har konkreta planer kring hur och när de vill lämna arbetslivet. Det finns också oro över hälsa, ekonomi och sysslolöshet, men de flesta känner ändå tillförsikt.

Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?