Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn.

Hälsa
Publicerad

Användningen av sömnmedlet melatonin har ökat mer än fyra gånger de senaste två åren, enligt Socialstyrelsen. Men glädjande nog är inte sömntabletter den väg som cheferna i undersökningen tar.

Det tar i genomsnitt 20 minuter att falla  i sömn. Men om man inte gör det finns det ingen anledning till oro. Kortvarig sömnlöshet är inte farligt. Det är viktigt att påpeka. Det blir lätt en ond cirkel där sömnlösheten till slut orsakas av oron över att inte vara tillräckligt utvilad dagen därpå. Att sova dåligt en eller par nätter behöver inte vara värre än, som en av del-tagarna i undersökningen säger:

”Det händer faktiskt inte så mycket mer än att man har haft lite svårt att koncentrera sig under dagen och fått dricka lite mer kaffe.”

Chef bad Björn Hedensjö och Helena Kubicek Boye om deras bästa råd för att bryta en dålig sömntrend:

1) 20-minutersregeln

Tillbringa inte mer än 20 minuter vaken i sängen. Ligg inte i halvdvala och kämpa utan gå i stället upp.

”Ju mer man kämpar, desto mindre vill kroppen sova. Det skapar ett stresspåslag som går emot alla försök till att somna. Då är det bättre att gå upp och bryta det. Drick ett glas vatten, titta ut genom fönstret”, säger Helena Kubicek Boye.

2) Låt sovrummet vara sovrum

Ha inte din arbetsplats där, helst ingen tv- eller andra skärmar.

3) Sängen är en plats där man sover

Sömn, sex och läsning är godkända aktiviteter i sängen.

4) Motionera

Pulshöjande motion ett par gånger i veckan har god effekt. Vi blir stresståligare när vi motionerar vilket ger bättre sömn. Vältränade personer kan också bättre reglera kroppstemperaturen vilket är viktigt för god sömn. Men: Träna inte för nära sängdags, det bör gå ett par timmar för att kroppen ska lämna ”fight- or flightläge” och komma till ro.

5) Regelbunden dygnsrytm

Gå och lägg dig och stig upp vid samma tid. Varje dag. Då bygger du upp ett sömntryck.

6) If you snooze you loose

Att snosa förstör kroppens naturliga sömnrytm. Du går in och ut ur sömnfaserna, vilket ger kroppen konstiga besked.

FAKTA: Den biologiska klockan

Den biologiska klockan sitter i hypotalamus. Den utsöndrar melatonin på för natten, som gör oss sömniga, och frisätter kortisol på morgonen för att starta igång kroppen. Den reglerar kroppstemperaturer och blodtryck. Cellerna vet vilken tid det är på dygnet utan att våra sinnen behöver vara inkopplade. Därför drabbas vi av jetlag.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden