mindfulness-pa-tag
Pendlingen till och från jobbet är ett tillfälle att göra mindfulnessövningar.

Mindfulness i vardagen – fem enkla övningar

Att vara mindful handlar främst om att vara fokuserade på det vi gör och att vara medvetna om det vi gör.

Forskning och studier visar på hur mindfulness gör oss mindre stressade och mer effektiva. En effekt som bland annat Ikea of Sweden märkt sedan de införde tio minuters mindfulness om dagen, vilket Chef nyligen skrivit om.

Här är fem mindfulnessövningar från Harvard Business Review alla hinner göra under en arbetsdag som skapar lugn och fokus:

1. Starta dagen med att lägga två minuter innan du går upp på morgonen på en andningsövning. Det vill koncentrera dig på din andning och andas fokuserat och medvetet.

2. Motstå frestelsen att öppna mejlen det första du gör när du gått upp på morgonen. När du väl kollar mejlen – svara på de viktigaste och återkom till de mindre brådskande senare under dagen.

3. Ta några minuter innan du börjat jobba (i bilen eller vid ditt skrivbord till exempel) och slappna av, sitt upprätt och fokusera på din andning.

4. Fortsätt att göra kortare andningsövningar genom dagen, någon minut räcker. Sätt till exempel ett alarm varje timme för att hjälpa dig att komma ihåg.

5. Använd hemvägen som ett sätt att koppla ner. Stäng av telefonen, stäng av musik och bara ”var” tills du kommit hem.

LÄS OCKSÅ:

Bli mer effektiv med mindfulness

Minskad stress på Ikea med mindfulness

Relaterade artiklar

medarbetareisorg1800
Hälsa

Så stöttar du medarbetare i sorg under corona

När stigande dödssiffror rapporteras dagligen tvingas vi konfronteras med döden. Många har förlorat vänner, anhöriga eller kollegor, och du som chef kan behöva hantera svåra frågor framöver.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Grafik och illustration: Anna Harvard
Hälsa

Corona – chefens nya mardröm

En majoritet av cheferna sov för lite redan före coronapandemin. Nu uppger mer än en tredjedel att krisen fått dem att sova ännu sämre.
Nu är Jia-Chwen Wu kvitt sina svåra sömnproblem. Foto: Theresia Köhlin
Hälsa

Sömnbristen gav henne hallucinationer

Man kan inte ha en chef som är slutkörd och bara “hattar omkring”. Det menar Jia-Chwen Wu, som länge brottades med svåra sömnproblem och nu är extra vaksam på hur hennes team mår.
stresspadistans1800
Hälsa

12 konkreta råd – som tar udden av stressen vid distansjobb

Hur ska du som chef kunna skydda dina medarbetare och fånga upp tidiga tecken på stress när du främst möter dem genom en datorskärm? Här är 12 konkreta tips – baserade på forskning.
Inre utveckling kan vässa affärssinnet, visar forskning. Illustration: Øivind Hovlan
Hälsa

Bättre business med andlig utveckling

Personlig utveckling står inte i konflikt med framgångsrikt företagande. Det har Lasse Lychnell konstaterat i sin forskning på Handelshögskolan. Nu visar han vilka förmågor som förädlas och att mindfulness gör att cheferna kan känna större helhet i livet. 
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Ett barn i röd tröja som läser en bok
Hälsa

Forskning: Läs en god bok – och må bättre

Att läsa en god bok är inte bara en skön verklighetsflykt utan har även visat sig vara bra för din psykiska hälsa. Läsning som medicin, så kallad biblioterapi, kan lindra oro och ångest.